CEZ Vânzare a pregătit o „surpriză“ clienţilor săi, care îşi va arăta efectele chiar din prima zi de iarnă. Fără să ţină cont de scumpirile masive din piaţă şi de greutatea cu care oamenii îşi plătesc facturile, mai ales în perioada rece, CEZ nu le mai dă nici o zi în plus de respiro şi o să impună penalităţi încă din prima zi de întârziere de la data scadentă. Marea problemă este că facturile în format tipărit ajung la destinatar, de cele mai multe ori, după data scadentă.
Unii clienţi ai furnizorului de energie CEZ Vânzare s-au trezit cu un „cadou“ special pregătit pentru iarna care urmează. În această perioadă grea pentru toţi oamenii, când preţul facturilor a crescut destul de mult, iar costurile acestora sunt foarte greu de suportat iarna, CEZ devine şi mai restrictivă şi îngreunează mai mult situaţia clienţilor săi. Aceştia au primit deja, din partea CEZ, un act adiţional prin care sunt anunţaţi că s-a scos din contract un articol important, care îi salva de la penalităţi, timp de 30 de zile, pe oamenii care aveau nevoie de mai multe zile pentru a-şi plăti facturile.
În actul adiţional este menţionat că „Art. 3. Se elimină din contract clauzele referitoare la perioada de graţie, precum: Clientul beneficiază de o perioadă de graţie la plata facturilor emise pentru serviciul de furnizare a energiei electrice de 30 zile de la data scadentă. Astfel, dacă clientul achită contravaloarea facturilor în termen de maxim 30 zile de la data scadentă, acesta nu datorează penalităţi de întârziere şi nu este preavizat pentru deconectare“, se arată în informare.
Penalităţi din prima zi de neplată
Acest document mai specifică faptul că penalităţile se vor calcula din prima zi de după data scadentă. „Art. 4. – Ca urmare a eliminării perioadei de graţie, clauzele referitoare la momentul de la care se procedează la calcului penalităţilor de întârziere şi preavizarea pentru neplată, se modifică după cum urmează: Neîndeplinirea obligaţiilor de plată de către Client în termenul de scadenţă, are drept consecinţă preavizarea clientului pentru deconectare, precum şi plata unor penalităţi de întârziere, după cum urmează: a) penalităţile de întârziere sunt egale cu nivelul dobânzii datorate pentru neplata la termen a obligaţiilor bugetare, stabilit conform prevederilor actelor normative în vigoare; b) penalităţile de întârziere sunt datorate începând cu prima zi după data scadenţei şi până în ziua plăţii (exclusiv)”, mai specifică actul adiţional.
De multe ori, facturile ajung la client după data scadentă
Faptul că CEZ renunţă la perioada de graţie ridică o mare problemă. Este vorba despre faptul că, de foarte multe ori, clientul primeşte factura tipărită chiar după ce trece data scadentă. „Factura mea s-a emis pe 26 septembrie, termenul scadent era pe 10 octombrie, iar aceasta a ajuns la mine pe 15 octombrie. Din start, fără perioada de graţie, aş avea 5 zile de penalităţi. Dacă ar veni facturile la timp, ar fi cu totul altceva. Practic, suntem încadraţi la rău-platnici, ca să zic aşa, din cauză că ei nu sunt în stare să trimită facturile în timp util. În plus, mulţi oameni ar fi avut nevoie de această perioadă de graţie, mai ales pe timpul de iarnă“, a spus o craioveancă.
Aşadar, din cauză că oamenii primesc mai târziu decât ar trebui facturile tipărite, vor avea de plătit penalităţi, fără ca ei să aibă cea mai mică intenţie de a plăti mai târziu. Termenul până la scadenţă pare să fie, de fapt, drumul facturii de la furnizor până la client. Astfel, în ziua în care ai primit factura, e musai să o şi achiţi ca să eviţi neplăcerile penalităţilor. Asta în cazul fericit în care primeşti factura înainte de data scadentă sau în ziua scadenţei.
Clienţii pot renunţa la contract din cauza acestei prevederi
În această situaţie în care CEZ vine cu modificarea contractului, clientul existent poate solicita încetarea unilatelară a contractului. Acest lucru se poate face în termen de 30 de zile de când a primit informarea. În cazul în care clientul nu solicită nimic, CEZ va considera că acesta acceptă noii termeni contractuali. „Art. 6. Potrivit prevederilor contractuale, prezentul act aditional se consideră acceptat de către Client în cazul în care acesta nu comunică, în termen de 30 zile de la transmitere, denunţarea unilaterală a contractului. Art. 7. Toate prevederile contractuale, care contravin prezentului act adiţional se anulează, iar cele care nu contravin prezentului act adiţional, rămân neschimbate. Prevederile prezentului act adiţional intră în vigoare începând cu data de 01.12.2022“, a mai specificat CEZ în documentul transmis către clienţi.
Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei nu specifică nicăieri că perioada de graţie este o obligaţie a furnizorilor de energie. Însă, această perioadă de graţie este oferită de cei mai mulţi furnizori, ca o facilitate pentru clienţi, dar şi pentru a elimina neplăcerile legate de întârzierile înregistrate până ce facturile ajung la client. CEZ a ales să scoată din contract această prevedere şi să îşi limiteze clienţii să plătească factura strict până la data scadentă, altfel vor suporta penalităţile.
GdS a solicitat CEZ un punct de vedere referitor la motivul pentru care se va scoate din contract perioada de graţie. De asemenea, am întrebat ce se întâmplă în situaţiile în care clienţii primesc prea târziu factura, însă până la închiderea ediţiei nu am primit un răspuns.
UPDATE: CEZ a trimis astăzi, 18 octombrie, răspunsurile la întrebările adresate de GdS.
GdS: De ce s-a luat această măsură?
CEZ: Modificările referitoare la eliminarea din contract a perioadei de grație sunt o consecință a
prevederilor Ordonanței 119/2022 care nu include soluții pentru lipsa de lichiditate a furnizorilor
de energie. În acest moment, furnizorii de energie electrică susțin în avans sprijinul pentru
clienți, urmând ca statul să le deconteze diferența dintre prețul plafonat și cel real al energiei,
care este cu mult mai mare.
GdS: Mulţi clienţi spun că facturile le sunt livrate după ziua scadentă. Ați luat și măsuri pentru
ca facturile să ajungă la timp? Ce poate face o persoană căreia i se impun penalități, însă
nu a primit factura la timp?
CEZ: În vederea implementării OUG 119/2022, este necesar un interval de minimum 30 de zile pentru
a pune în aplicare noua schemă de sprijin, dată fiind modificarea plafoanelor atât la
consumatorii casnici, cât și la cei non-casnici. Procesul de facturare a energiei se face într-un
flux continuu, zilnic, nu pe o lună calendaristică.
În prezent, furnizorul CEZ Vânzare va emite cu întârziere facturile de energie electrică pentru
aproximativ 0,49% din clienți. În această categorie intră clienți casnici și non-casnici cu tarife
monome diferențiate și/ sau cu un consum mediu anual între 100 și 300 kWh. Întârzierea este
generată de modificarile de sistem necesare pentru implementarea algoritmilor de calcul
prevăzuți de OUG 119/2022.
Am luat toate măsurile pentru implementarea modificărilor tehnice necesare în cel mai scurt
posibil, iar efortul uman s-a intensificat considerabil.
Estimăm că durata de întârziere va fi de maxim 65 de zile. Este important de menționat faptul
că datele de scadență ale facturilor nu vor fi comprimate, chiar daca intervalul de emitere al
facturilor va fi mai scurt.
Subliniem faptul că furnizorul de energie electrică și gaze naturale CEZ Vânzare depune toate
eforturile pentru diminuarea disconfortului creat de potențialele întârzieri în procesul de
facturare.
Motivele întârzierilor la facturare sunt generate de modificările impuse de ordonanțele
guvernamentale și complexitatea altgoritmilor necesari pentru implementarea schimbărilor în
sistemul de facturare.