Una din cinci maşini rulate din România au kilometrajul modificat. Totodată, mai bine de jumătate dintre acestea au fost avariate, reiese dintr-o analiză întocmită de o platformă care furnizează rapoarte despre istoricul auto, scrie Agerpres.
Conform raportului „Indexul de Transparenţă a pieţei auto”, realizat de carVertical, România ocupă locul 20 din cele 23 de ţări în topul ţărilor cu cele mai puţin transparente pieţe de maşini rulate din Europa. „Una din cinci maşini rulate are kilometrajul dat înapoi. Valoarea medie ştearsă de pe odometru este de aproximativ 50.000 de kilometri (48.090 km). Aceasta înseamnă că un cumpărător poate plăti în exces pentru un vehicul. În acelaşi timp, din cauza înregistrărilor false poate avea probleme şi cu planificarea reviziilor”, se menţionează în document.
De asemenea, mai mult de două treimi din parcul auto de maşini rulate sunt din import (67,19%), iar peste jumătate dintre autovehicule sunt avariate (57,03%). Majoritatea ţărilor care oferă mai puţină transparenţă au o medie scăzută a valorii daunelor şi România nu face excepţie. Ţara noastră ocuă locul 4 în clasament cu 2.938 de euro.
Letonia are cea mai puţin transparentă piaţă auto
Pe de altă parte, România se prezintă ceva mai bine la vârsta parcului auto second-hand. Aceasta este de 9,19 ani, şi se clasează pe locul 9 din 23 în clasamentul pieţelor auto europene analizate.
Potrivit sursei citate, cea mai puţin transparentă piaţă a maşinilor second-hand se află în Letonia. Aceasta are un scor al indicelui de transparenţă de minus 142,7 puncte. Aproximativ un sfert (23,6% %) dintre autovehicule au kilometrajul dat înapoi, iar valoarea medie este de aproape 47.500 km. Clasamentul continuă cu Ucraina (-141,9 puncte), Lituania (-108,4 puncte) şi România (-100,8 puncte).
„Cumpărarea unei maşini second-hand din Letonia, Lituania, Ucraina sau România este riscantă. Asta pentru că sunt pieţe cu cele mai mari importuri auto. Aici se află cele mai multe autovehicule fraudate prin derularea odometrului sau ascunderea daunelor. O pondere considerabil mai mare a importurilor de maşini second-hand este unul dintre motivele-cheie pentru care ţările din Est sunt mult mai afectate de fraudă. Importurile cresc în mod direct procentajul de maşini cu kilometrajul dat înapoi, iar urmărirea unor astfel de infracţiuni necesită mult efort, în special atunci când vine vorba despre tranzacţii internaţionale”, susţine Matas Buzelis, şef de Comunicare la carVertical.
Datele carVertical relevă faptul că piaţa maşinilor second-hand din Vestul Europei se bucură de mai multă transparenţă decât cea din Europa de Est.
În acest context, pe primul loc se află Marea Britanie, cu cel mai mare indice al transparenţei, de 126 de puncte, urmată de Germania – cu un scor de 96,8, Italia (90,8) şi Franţa (79,9).
Citeşte şi: Pneumologii atrag atenţia că sunt multe cazuri nediagnosticate de fibroză