Ce s-a întâmplat în 2022 în infrastructura rutieră din România. CNAIR a semnat în 2022 un număr de 48 contracte finanțate din fonduri europene în valoare de 24 miliarde lei fără TVA, cu 2,07 miliarde lei mai mult decât în perioada 2017 – 2021, se arată într-un comunicat al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere.
În 2022 s-au lansat 15 proiecte importante de proiectare și execuție lucrări pentru construcția a 550 km de drumuri de mare viteză a căror valoare estimată este de peste 41,1 miliarde lei fără TVA:
- Autostrada Lugoj –Deva (A1), Lot 2, Secțiunea E și finalizare Secțiunea D
- Autostrada Târgu Mureș– Târgu Neamț, Secțiunea III Leghin – Târgu Neamț
- Autostrada Târgu Mureș – Târgu Neamț, Secțiunea I Târgu Mureș – Miercurea Nirajului și legatură la Autostrada A3
- Subsecțiunea 3C1: Suplacu de Barcău – Chiribiș– relicitare
- Subsecțiunea 3C2 Chiribiș – Biharia
- Autostrada Sibiu – Făgăraș, Tronsonul 1: Boița (Autostrada Sibiu-Pitești) și Avrig-Mârșa (DJ105G)
- Autostrada Sibiu – Făgăraș, Tronsonul 2: Avrig – Mârșa (DJ105G) – Arpașu de Jos (DN1)
- Autostrada Sibiu – Făgăraș Tronsonul: 3 Arpașu de Jos (DN1) – Sâmbăta de Sus (DJ 105B)
- Autostrada Sibiu – Făgăraș , Tronsonul 4: Sâmbăta de Sus ( DJ 105B) – Municipiul Făgăraș și Drum de legatură cu DN1
- Autostrada Focșani – Bacău Lot 1 Focșani – Domnești Târg, Lot 2 Domnești Târg – Răcăciuni, Lot 3 Răcăciuni – Bacău
- Autostrada Bacău – Pașcani Lot 1 Bacău (Săucești) – Trifești, Lot 2 Trifești – Gherăești, Lot 3 Mircești – Pașcani
- Autostrada Buzău – Focșani Tronson 2 Vadu Pașii – Râmnicu Sărat, Tronson 3 Râmnicu Sărat – Mândrești Munteni
- Autostrada Buzău – Focșani Tronson 1 Buzău – Vadu Pașii, Tronson 4 Mândrești Munteni – Focșani Nord
- Modernizare DN71 Bâldana – Târgoviște – Sinaia, Sector 2: Târgoviște – Sinaia drum la două benzi de circulație
- Modernizare DN71 Bâldana – Târgoviște – Sinaia, Sector 1: Bâldana – Târgoviște lărgire la 4 benzi de circulație.
Ce s-a întâmplat în 2022 în infrastructura rutieră din România. Au început lucrările de construcție a primelor 4 loturi din A7
Anul acesta au fost lansate și proiecte pentru elaborarea unor studii de fezabilitate necesare construcției a aproximativ 500 km de infrastructură rutieră modernă, valoarea acestora fiind de 205,1 milioane lei fără TVA.
Cele 27 de proiecte lansate anul acesta sunt destinate construcției în următorii ani a peste 1000 de km de drumuri de mare viteză. Valoare estimată a acestor proiecte depășește 41 miliarde lei fără TVA.
Tot în acest an au început lucrările de construcție a primelor 4 loturi din A7, au fost semnate contractele de execuție a lucrărilor pe toate cele 3 loturi ale sectorului de autostradă Focșani – Bacău, iar în perioada imediat următoare se vor semna și contractele pentru construcția ultimelor două loturi de pe Buzău – Focșani.
Contractele pentru construcția a 7 loturi au fost deja semnate:
– Dumbrava – Mizil (21 km)
– Mizil – Pietroasele (28,35) km
– Buzău – Vadu Pașii (4,6 km)
– Mândrești Munteni – Focșani Nord (10,94 km)
– Focșani – Domnești Târg (35,60 km)
– Domnești Târg – Răcăciuni (38,78 km)
– Răcăciuni – Bacău (21,52 km)
Pe 4 loturi a început deja construcția:
– Dumbrava – Mizil (21 km)
– Mizil – Pietroasele (28,35 km)
– Buzău – Vadu Pașii (4,6 km)
– Mândrești Munteni – Focșani Nord (10,94 km)
2022 a fost și anul autostrăzii Sibiu – Pitești
La finalul anului 2022, pe lângă șantierele deschise și contractele semnate, avem desemnați câștigători pentru construcția celor 320 km ai A7, ceea ce înseamnă că în 2023 vor fi deschise, în diverse stadii de execuție, șantiere pe întreaga lungime a A7, Autostrada Moldovei.
Un alt important contract deblocat și semnat anul acesta este cel pentru proiectarea și execuția lucrărilor lipsă de pe lotul 2 al autostrăzii Lugoj – Deva și sunt șanse ca în cursul anului 2023 să se ajungă în faza preliminară lucrărilor de execuție.
2022 a fost și anul autostrăzii Sibiu – Pitești prin faptul ca au fost semnate și ultimele două contracte pentru proiectarea și execuția lucrărilor de construcție a secțiunilor 2 (Boița – Cornetu – 31,33 km) și 3 (Cornetu – Tigveni – 37,4 km), astfel încât, în prezent, sunt contracte semnate pentru proiectarea și execuția lucrărilor pentru toate cele 5 secțiuni ale acestei autostrăzi. De asemenea, în data de 15.12.2022, s-au deschis circulației primii 13,17 km ai primei autostrăzi care traversează Carpații, între Sibiu și Boița.
Ce s-a întâmplat în 2022 în infrastructura rutieră din România. Primii kilometri de drum expres
În acest an au fost puși în trafic și primii 39,85 km de drum expres din România, tronsonul 2 din DX Craiova – Pitești.
La finalul lunii decembrie au fost publicate în SICAP anunțurile de participare la licitațiile pentru proiectarea și execuția primelor secțiuni ale A8, secțiunea I, Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (24,4 km) și secțiunea III, Leghin – Târgu Neamț (29,9 km).
Data limită pentru primirea ofertelor a fost stabilită în 27.02.2023 pentru secțiunea I și în 28.02.2023 pentru secțiunea III. În acest moment sunt în diverse stadii de execuție aproximativ 300 km de autostradă și drum expres.
Valoarea contractelor finanțate din fonduri europene semnate în fiecare an din 2017 până în prezent este următoarea:
2017 – 198,541,155.33 lei fără TVA
2018 – 4,622,199,074.54 lei fără TVA
2019 – 4,225,355,572.02 lei fără TVA
2020 – 7,646,313,174.51 lei fără TVA
2021 – 5,233,966,534.39 lei fără TVA
2022 – 23,842,465,519.79 lei fără TVA