Sindicatele medicale CF pichetează miercuri Ministerul Transporturilor, din cauza intenției ministerului de a renunța la unitățile medicale subordonate.
Federația Sanitas din România organizează astăzi, începând cu ora 11.00, proteste în fața Ministerului Transporturilor ca urmare a intenției acestei instituții de a ceda, fără explicații oferite sindicatelor, unitățile medicale subordonate. Sindicaliştii speră să poarte discuţii cu ministrul Sorin Grindeanu.
Care sunt cauzele?
Federația a remis marți un comunicat de presă în care se arată îngrijorată de soarta a 3.500 de angajați, 15 spitale și 21 de ambulatorii de specialitate. Sindicatele spun că ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a ignorat până acum cererile lor. Cedarea spitalelor ridică semne de intrebare privind legalitatea măsurii, căci, spun sindicaliștii, situațiile cadastrale și de inventar sunt neclare, iar, pe de altă parte, România are anumite obligații internaționale privind protecția medicală a personalului din Transporturi. Mai mult, este neclară soarta angajaților și a activelor medicale aferente. Redăm integral comunicatul de presă al Federației Sanitas.
Sindicaliştii cer o întâlnire cu ministrul Grindeanu
„Uniunea Sindicatelor din Spitalele CFR, afiliată la Federația SANITAS din România solicită public Ministerului Transporturilor și Infrastructurii (MTI) explicații cu privire la situația angajaților din instituțiile medicale pe care le are în subordine în prezent, în situația în care va pune în practică intenția de a renunța la coordonarea lor.
În spațiul public au apărut informații conform cărora, în urma unei solicitări a Secretariatului General al Guvernului, 25 de instituții și autorități care au rețea sanitară proprie și-au anunțat intenția de a prelua unul sau mai multe spitale aflate în prezent în subordinea MTI.
Cum domnul ministru Sorin Mihai Grindeanu a ignorat până în prezent cererile Uniunii Sindicatelor din Spitalele CFR de a discuta subiectul cedării spitalelor din subordine și impactul asupra celor peste 3.500 de angajați, suntem în situația de a cere public răspunsuri la următoarele întrebări:
Ce statut vor avea, cum vor fi reorganizate și cum vor funcționa instituțiile medicale preluate, având în vedere că unele au personalitate juridică, altele nu?
Ce garanții avem că instituțiile care vor prelua unitățile medicale vor păstra destinația spațiilor în care se desfășoară activitatea medicală în prezent?
Ce garanții se oferă personalului angajat că nu-și vor pierde locurile de muncă și drepturile salariale câștigate până în prezent? Nicio instituție care și-a manifestat intenția de preluare nu face vreo referire la actuala organigramă a spitalelor vizate, la contractele colective de muncă în vigoare și nici la viitoarele organigrame ce vor fi adoptate după absorbție.
Ce se va întâmpla după cedare cu entitățile care funcționează în prezent în cadrul unităților sanitare și care, prin lege și în baza unor directive europene, nu pot ieși de sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii? Ne referim, în speță, la Comisia Centrală Medicală și Psihologică în Siguranța Transporturilor, precum și la unitățile medicale din orașele port.
Clădirile și terenurile propuse spre cedare au o situație funciară clară
Ținând cont că nu toate clădirile și terenurile propuse spre cedare au o situație funciară clară, acestea vor fi evaluate/reevaluate și va fi clarificată înscrierea lor în Cartea Funciară? Sau Ministerul Transporturilor le va transfera fără a ști cu exactitate valoarea actuală a bunurilor la care renunță?
Va exista o verificare corectă și amănunțită a temeiniciei și legalității solicitărilor de preluare a acestor instituții medicale de către diverse instituții și autorități publice? Uniunea Sindicatelor din Spitalele CFR constată că în fundamentările diverselor entități care solicită preluarea unităților sanitare există o mulțime de denaturări, inadvertențe și informații incomplete cu privire la activitatea actuală a spitalelor pe care Ministerul Transporturilor intenționează să le cedeze. Acest fapt ne face să presupunem că există o mulțime de interese de grup în cedarea respectivelor instituții, iar acest demers nu este decât prima etapă a transferului întregii reţele medicale de la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii către alte instituții publice centrale și locale.
Transmiterea imobilelor aflate în patrimoniul unităților sanitare vizate
În privința transmiterii imobilelor aflate în patrimoniul unităților sanitare vizate aflate sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, constatăm că în inițiativele solicitanților nu se garantează păstrarea destinației de spații în care se desfășoară activitatea medicală. Acest fapt dă posibilitatea solicitanților să dispună de ele după propriul interes, respectiv de a închiria, concesiona sau de a desfășura alte activități decât cele cu caracter medical, în interes propriu ori al altor entități economice.
Faptul că Ministerul Transporturilor a decis să renunțe la un patrimoniu format din peste 40 de clădiri și terenurile aferente este o decizie care produce pagube ce ar trebui să implice responsabilitatea juridică şi financiară personală a decidentului. Pe noi, Uniunea Sindicatelor din Spitalele CFR ne interesează în mod deosebit în ce fel vor fi afectate drepturile, contractele de muncă și activitatea angajaților din cele 15 spitale și 21 de ambulatorii de specialitate/secții exterioare. Dacă nici atunci nu vom primi răspunsuri la întrebările noastre, vom continua presiunile apelând la toate mijloacele de luptă sindicală pe care ni le pune la dispoziție legea“.