Camera inferioară a Parlamentului francez a votat un proiect de lege care sancționează articolele de modă ultrarapide sau așa-numitele „fast fashion“, vândute de companii care promovează consumul în detrimentul calității, fără respectarea mediului și a normelor ecologice și care duc la acumularea deșeurilor textile.
Votul de joi, 14 martie, face din Franța prima țară din lume „care legiferează pentru a limita excesele modei ultrarapide”, a spus Christophe Bechu, ministrul tranziției ecologice. Măsurile necesită încă un vot în Senat, scrie The Guardian.
Măsurile-cheie includ interzicerea publicității pentru cele mai ieftine textile și o taxă de mediu pentru articolele cu preț redus.
Piața de haine din Franța a fost inundată de haine ieftine din import, în timp ce mai multe mărci autohtone au declarat faliment.
Dar principalele argumente invocate de Horizons – partidul aliat președintelui Emmanuel Macron care a depus proiectul de lege – au fost de mediu.
Practic, actul normativ prevede creșterea treptată a penalităților cu până la 10 euro pe articol vestimentar, până în 2030, precum și interzicerea publicității pentru astfel de produse. După votul deputaților, proiectul va ajunge în Senat și apoi va deveni lege.
Legea anti-fast fashion, votată în unanimitate
Niciun deputat nu a votat împotriva legii care solicită sancțiuni pentru ceea ce se numește « fast fashion » sau moda ultrarapidă, comerț ce încurajează consumul propunând prețuri mici, fără norme de calitate și fără respectarea mediului.
Părerile parizienilor sunt împărțite. Unii preferă acest tip de îmbrăcăminte din cauza scăderii puterii de cumpărare, alții spun că este o idee bună.
Acest tip de comerț lovește în principal în mărcile franceze care nu pot face față unui tip de marketing considerat agresiv, cu lanțuri de aprovizionare ultraflexibile, ce perturbă sectorul comerțului cu amănuntul. Cei care practică acest tip de comerț spun că produsele lor răspund unei cereri și că rata de articole nevândute este constantă în procente reduse față de jucătorii tradiționali care pot avea până la 40% deșeuri.
Retailerul chinezo-singaporean Shein, vizat în mod special de noua lege
Retailerul de fast fashion chinezo-singaporean Shein este vizat în mod special de noua lege.
„Shein oferă de 900 de ori mai multe produse decât un brand tradițional francez”, iar brandul lansează peste 7.200 de modele noi de îmbrăcăminte pe zi, cu un total de 470.000 de produse diferite disponibile în total.
Acest lucru permite mărcii să atragă o gamă largă de clienți, să realizeze „economii vaste de vânzare” și să perceapă „prețuri tot mai mici”, spun analiștii.
Aceasta, la rândul său, obligă mărcile europene de modă să-și crească producția pentru a concura.
Luna trecută, Shein a luat în considerare listarea la Bursa de Valori din Londra. În cererea sa, marca de modă « fast fashion », vândută în peste 150 de țări din întreaga lume, și-a propus o evaluare de aproximativ 90 de miliarde de dolari, potrivit Bloomberg. Aceasta ar fi cea mai mare ofertă publică inițială (IPO) înregistrată vreodată pe LSE, dar ar putea deschide practicile sale de producție spre control.
Cifra de afaceri mare a articolelor de modă ieftine „influențează obiceiurile de cumpărare ale consumatorilor prin crearea impulsurilor de cumpărare și nevoia constantă de reînnoire”, cu consecințe negative asupra mediului, sociale și economice.
Citește și: În China s-a născut un bebeluș cu coadă