Marele val de inflație din ultimii trei ani din SUA pare a fi pe sfârșite. Cei care au ajutat la reducerea inflației sunt chiar consumatorii americani, cred economiștii. Unele dintre cele mai mari companii americane, de la Amazon la Disney și Yum Brands, au spus că clienții lor caută tot mai mult produse și servicii alternative mai ieftine sau pur și simplu evită produsele pe care le consideră prea scumpe.
Americanii nu și-au redus consumul atât de mult încât să provoace o recesiune economică. În schimb, au observat economiștii, ei au revenit la obiceiurile de dinainte de pandemie, când majoritatea companiilor simțeau că nu pot crește foarte mult prețurile fără să își piardă clienții.
„În timp ce inflația este în scădere, prețurile sunt încă ridicate și cred că consumatorii au ajuns în punctul în care pur și simplu nu mai acceptă acest lucru”, a explicat Tom Barkin, președintele Federal Reserve Bank din Richmond.
„Și asta este ceea ce îți dorești: Prețurile ridicate sunt soluția pentru problema prețurilor ridicate”, a spus el, folosind un paradox pentru a explica fenomenul.
Sensibilitatea consumatorilor americani la prețuri, scrie Associated press, ajută la explicarea reducerii inflației, care pare să scadă în mod constant spre ținta de 2% a Rezervei Federale, punând capăt unei perioade dureroase.
Concret, reticența americanilor de a plăti mai mult a forțat companiile să încetinească creșterea prețurilor – sau chiar să le reducă, scrie Hotnews.
Domolirea inflației în SUA
Alți factori au contribuit, de asemenea, la atenuarea inflației, inclusiv rezolvarea unor sincope din lanțurile de aprovizionare și ratele ridicate ale dobânzilor stabilite de Fed, care au încetinit vânzările de locuințe, automobile și electrocasnice și alte achiziții sensibile la ratele dobânzilor.
Cu toate acestea, scrie Associated Press, rămâne întrebarea dacă americanii își vor reduce consumul atât de mult încât să pună economia în pericol. Cheltuielile de consum reprezintă în acest moment mai mult de două treimi din activitatea economică. Având în vedere că există dovezi că piața muncii încetinește, o scădere a cheltuielilor ar putea afecta economia.
Astfel de temeri au provocat prăbușirea prețurilor acțiunilor în urmă cu o săptămână, deși piețele și-au revenit de atunci.
Obiceiul de consum al americanilor
Joi, guvernul va raporta cifra vânzărilor cu amănuntul de luna trecută, așteptată să crească cu 0,3% față de iunie. O astfel de creștere ar sugera că, deși americanii au devenit mai precauți în privința banilor, ei sunt încă dispuși să cheltuiască. Multe companii au observat acest lucru.
„Vedem prețuri medii de vânzare mai mici chiar acum, deoarece clienții continuă să tranzacționeze în jos pe preț atunci când pot”, a declarat Andrew Jassy, CEO al Amazon.
David Gibbs, CEO al Yum Brands, care deține Taco Bell, KFC și Pizza Hut, a declarat investitorilor că un consumator mai conștient de costuri a încetinit vânzările firmelor sale, care au scăzut cu 1% în trimestrul aprilie-iunie la magazinele deschise de cel puțin un an.
„Să ne asigurăm că oferim consumatorilor opțiuni accesibile”, a declarat Gibbs, „a fost o chestiune pe care ne-am concentrat mai mult încă de anul trecut”.