Autobuzele electrice pe care vrea să le cumpere Primăria Craiova cu fonduri europene sunt, deocamdată, în aer. Procedura pentru achiziționarea lor, la pachet cu stații de încărcare lentă și rapidă, a fost anulată. Motivul: oferta celor de la Solaris, singura firmă prezentă la licitație, a fost considerată incompletă și, prin urmare, neconformă.
În Craiova circulă 29 de autobuze Solaris Urbino 12 Diesel, cumpărate în baza unui acord cadru semnat în 2014. Solaris a trimis de două ori în Bănie, gratuit, un autobuz electric de ultimă generație, pentru a fi probat pe traseele RAT.
Craiova pare să fie urmărită de ghinion când vine vorba de mijloace moderne de transport în comun. Cu toate că orașul s-a ales, în ultimele zile ale anului trecut, cu 25 de autobuze noi Diesel Euro 6, alte 13 fiind așteptate luna viitoare, în privința vehiculelor ecologice de transport public, lucrurile bat pasul pe loc. Licitația pentru cele 17 tramvaie noi mult așteptate a fost anulată pentru a doua oară și reluată, iar situația este similară și în cazul autobuzelor electrice dorite de municipalitate.
Cum a demarat licitația pentru autobuzele electrice
Primăria Craiova a lansat, pe 9 iulie 2019, licitaţia pentru achiziţionarea a 46 de autobuze electrice, 46 staţii de încărcare lentă şi 11 staţii de încărcare rapidă, proiect cu finanțare europeană de peste 135 de milioane de lei. Cum sursa de finanțare era însă incertă, procedura a fost împărţită în două loturi, cu clauză suspensivă (achiziția se face când se obține finanțarea de la UE).
Primul lot presupunea achiziţionarea a 16 autobuze cu sistem de propulsie electric cu lungimea de circa 18 metri, a 16 staţii de încărcare lentă şi a patru staţii de încărcare rapidă. Valoarea estimată a contractului era de 57.541.310 lei, fără TVA.
Al doilea lot presupunea achiziţionarea a 30 de autobuze cu sistem de propulsie electric cu lungime de circa 12 metri, a 30 de staţii de încărcare lentă şi a şapte staţii de încărcare rapidă. Valoarea contractului: 77.568.706 lei, fără TVA. Ca termen-limită de depunere a ofertelor a fost stabilită data de 14 august.
Ofertă incompletă pentru autobuzele electrice
Ce s-a întâmplat între timp? Primăria Craiova a fost informată că lotul doi iese din calcul pentru finanțare europeană pe acest exercițiu financiar, așa că în joc mai rămânea doar proiectul pentru cele 16 autobuze electrice.
Și aici erau însă ceva probleme. Nu exista finanțare europeană decât pentru un sfert din contract, restul de bani urmând să vină de la bugetul local.
Între timp, au mai apărut ceva bani europeni la orizont, așa că se diminua și contribuția Craiovei la acest proiect, care, inițial, era de 10 milioane de euro.
Numai că surpriza a apărut ulterior.
Licitația pentru cele 16 autobuze electrice a fost prelungită până la 31 octombrie, timp în care a fost primită o singură ofertă. De la Solaris Bus & Coach, un producător polonez de vehicule de transport în comun. Firma a depus oferte pentru ambele loturi, dar a fost evaluată doar cea pentru lotul de 16 autobuze.
Și, surpriză! Oferta a fost considerată neconformă de comisia din cadrul primăriei.
„Oferta este incompletă și nu satisface în mod corespunzător toate cerințele din caietul de sarcini. Din acest motiv, ea a fost respinsă, fiind considerată neconformă“, se precizează în anunțul de participare din sistemul electronic. Prin urmare, licitația a fost anulată și va fi reluată anul acesta.
Solaris are tradiție în Bănie
Firma Solaris are o oarecare tradiție în Bănie. Ea a încheiat cu Primăria Craiova, în 2014, un acord cadru pe patru ani privind furnizarea a 50 de autobuze.
Este vorba de modelele Solaris Urbino 12, care circulă în prezent pe traseele RAT din oraș. În total, Solaris a furnizat Craiovei 29 de autobuze, dintre care 17 au ieșit din garanție în octombrie 2019.
Ulterior, firma poloneză a dat dovadă și de puțină generozitate. Anticipând parcă intenția primăriei de a cumpăra autobuze electrice, Solaria a trimis la Craiova, în martie 2017, un astfel de model. Era vorba de Solaris Urbino 12E. Acesta avea o lungime de 12 metri și era prezentat ca „autobuzul electric al anului 2017, desemnat la Bruxelles“.
Prețul unui astfel de autobuz electric ajungea la 450.000 de euro. Încărcarea sa, pentru a „rezista“ o zi în trafic, dura circa șase ore.
Autobuzul electric a rămas în Bănie circa o lună, pentru a fi testat pe traseele RAT. Doi ani mai târziu, în vara anului 2019, în Craiova a mai apărut un autobuz electric de la Solaris. De data aceasta, autobuzul era articulat, cu lungimea de 18 metri, exact ce caută acum primăria. Vehiculul electric a stat în probe o săptămână pe traseele din oraș.