-1.5 C
Craiova
duminică, 17 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăActualitateBugetarii din Dolj se țin bine pe timp de pandemie

Bugetarii din Dolj se țin bine pe timp de pandemie

Bugetarii din Dolj se țin bine pe timp de pandemie. Gazeta de Sud a încercat să afle ce măsuri concrete au luat, în contextul actual al pandemiei de COVID-19 și crizei economice, Primăria Craiova, Consiliul Județean (CJ) Dolj și toate instituțiile și societățile din subordine.

Nu toți au răspuns până ieri, dar din datele oferite de primărie, CJ și unele instituții a reieșit un singur lucru: bugetarii din Dolj se țin bine pe timp de pandemie. Cu excepția instituțiilor de cultură care și-au pierdut obiectul muncii (filarmonica, opera), restul bugetarilor din județ nu par să simtă efectele crizei.

Unii primesc salariul stând acasă, în concediu de odihnă, alții sunt la muncă, deși poate nu la toți se impunea acest lucru. Sunt însă și salariați care au intrat în șomaj tehnic, în timp ce unii beneficiază de zilele libere plătite de stat pentru supravegherea copiilor.

Primăria Craiova – jumătate la serviciu, jumătate în concediu

În contextul actual, în care bugetul a suportat mai multe modificări în sensul diminuării, s-au luat măsuri de reducere la maxim a cheltuielilor prin eficientizarea întregii activități, atât la Primăria Craiova, cât și la subordonate, și-a început pledoaria Primăria Craiova.

Nu știm însă despre ce eficientizare este vorba, din moment ce, strict la nivelul primăriei, din cele 541 de posturi ocupate (din totalul de 613 câte sunt în organigramă), 279 de angajați sunt la lucru, iar restul de 262 se află în concedii.

Nici urmă de vreun șomaj tehnic sau de vreo reducere a cheltuielilor, din moment ce salariații aflați în concediu sunt plătiți aproape ca la serviciu. „Menționăm că plata concediilor de odihnă pentru funcționarii publici nu este purtătoare de sporul de condiții periculoase și de indemnizația de hrană“, anunță Primăria Craiova. Asta pare a fi singura economie la bugetul orașului, raportat strict la angajații din primărie.

În schimb, instituțiile de cultură din subordine au trecut de la concedii de odihnă la șomaj tehnic. „La instituțiile de cultură din subordinea Primăriei și a Consiliului Local, respectiv, Filarmonica Oltenia, Opera Română Craiova, Ansamblul Folcloric «Maria Tănase», Teatrul pentru Copii și Tineret «Colibri» și la Sport Club Municipal Craiova, personalul s-a aflat în concediu de odihnă. Ulterior, cei care nu au mai avut zile de concediu de odihnă au intrat în șomaj tehnic, cu plata a 75%, pe întreaga perioadă a stării de urgență“, a explicat primăria.

Unde se înregistrează grosul șomerilor plătiți cu 75%

Primăria Craiova a venit și cu exemple, în ceea ce privește instituțiile de cultură care au apelat la măsura șomajului tehnic. Astfel, Ansamblul „Maria Tănase“ a trimis, până la 30 aprilie, 55 de angajați în șomaj tehnic, din totalul de 60. Doi angajați au contractele suspendate pentru creștere copil, unul este în concediu de odihnă și doar doi mai sunt la serviciu. Teatrul „Colibri“ a trimis 23 de angajați în șomaj tehnic, restul de cinci rămânând la muncă. În șomaj tehnic au intrat și mulți angajați de la filarmonică și Opera Română Craiova.

La Filarmonica Oltenia au intrat în șomaj tehnic 134 de persoane, din 152 de angajați, în timp ce de la Operă sunt 140 de angajați în șomaj tehnic, din 165. Asta în perioada 2-15 aprilie, pentru că după data de 16 aprilie majoritatea angajaților Operei Române Craiova a intrat în concedii de odihnă (116). În șomaj tehnic au mai rămas 26 de angajați, iar la serviciu – 21.

În fine, Casa de Cultură „Traian Demetrescu“ a avut cei opt angajați în concedii de odihnă până pe 16 aprilie, iar apoi la serviciu vor rămâne, la un moment dat, doar doi. Trei au intrat în șomaj tehnic de pe 16 aprilie, unul va intra de pe 28 aprilie, iar doi începând cu data de 4 mai.

Bugetarii din Dolj. Șomaj tehnic la RAADPFL și Salubritate

În șomaj tehnic vor intra și unii angajați de la Regia Autonomă de Administrare a Domeniului Public și Fondului Locativ din cadrul Primăriei Craiova. În răspunsul oferit GdS se arată că „conducerea RAADPFL și Consiliul de Administrație au luat decizia trimiterii în șomaj tehnic a unui număr de 109 persoane, salariați neproductivi. Menționăm faptul că activitatea RAADPFL continuă și este asigurată cu numărul minim de angajați neproductivi“.

Angajaţii de la Salubritate
Angajaţi de la Salubritate Craiova

La șomajul tehnic a apelat și Salubritate Craiova SRL, dar pentru 65 de salariați. Societatea deținută majoritar de Primăria Craiova a anunțat că „în contextul aplicării ordonanțelor militare prin care au fost luate măsuri referitoare la suspendarea activității unor agenți economici, activitatea de colectare și transport a deșeurilor a fost afectată drastic. Astfel, începând cu data de 1.04.2020, 65 dintre angajații societății se află în șomaj tehnic, contractele de muncă fiind suspendate pe perioada stării de urgență. Majoritatea salariaților aflați în șomaj tehnic în prezent face parte din personalul TESA“.

În schimb, de șomaj tehnic nu s-a auzit la Termo SRL. Copiind modelul primăriei, aici o parte din angajați se află în concedii de odihnă, iar restul sunt la serviciu.

Bugetarii din Dolj se țin bine pe timp de pandemie. Ce s-a întâmplat la RAT SRL și Piețe și Târguri SRL

La nivelul operatorului de transport public al orașului, RAT SRL, s-au luat unele măsuri în această perioadă. Potrivit societății, patru angajați s-au aflat, în martie, în concediu fără plată și doi în luna aprilie, în timp ce 212 angajați au fost în concediu de odihnă în luna martie, 208 fiind în concediu și în aprilie. În continuare, la RAT au fost în concediu medical 39 de salariați în martie (6 în aprilie), șase persoane au intrat în șomaj tehnic în martie (una în aprilie), iar 89 de salariați lucrează și acum de la domiciliu.

Și la Piețe și Târguri SRL, altă societate din subordinea primăriei, s-au luat unele măsuri în contextul actual. În primul rând, cei care au dorit să intre în concediu de odihnă au primit pe loc aprobare. Câțiva angajați au rămas acasă în baza legii privind supravegherea copiilor, iar la alții s-a luat măsura muncii de la domiciliu. În fine, s-a decalat programul de sosire și plecare de la serviciu.

Potrivit unei informări transmise GdS, la începutul lunii aprilie, din 108 persoane aflate în plată, societatea avea 23 de angajați în concediu de odihnă, unul în concediu medical și patru în zile libere pentru supravegherea copiilor.

„Restul angajaților asigură continuitatea activității SC Piețe și Târguri SRL, respectiv 17 persoane în cadrul TESA, 11 casieri și 12 inspectori în piețe, 9 paznici, 8 muncitori calificați și 23 de muncitori necalificați (femei de serviciu). SC Piețe nu a recurs până în prezent la trimiterea angajaților în șomaj tehnic“, se mai precizează în răspunsul Piețelor, transmis în data de 8 aprilie.

CJ Dolj a evitat un răspuns concret

Consiliul Județean Dolj a fost scurt în răspuns. Instituția nu a spus însă dacă a luat măsuri în contextul actual și care ar fi acestea, ci doar a luat în brațe expresia „vom aplica reglementările legale“. CJ Dolj a anunțat mai întâi că salariații instituției nu primesc spor de periculozitate pentru munca la calculator în nicio perioadă sau situație (asta în comparație cu angajații Primăriei Craiova, care primesc astfel de sporuri).

Bugetarii din Dolj se țin bine pe timp de pandemie. CJ Dolj a evitat un răspuns concret.
Bugetarii din Dolj se țin bine pe timp de pandemie. CJ Dolj a evitat un răspuns concret.

„Cu privire la reducerea salariilor angajaților din aparatul propriu de specialitate a Președintelui, cât și a solidarității acestora cu mediul privat, Consiliul Județean Dolj va aplica reglementările legale privind șomajul tehnic, în condițiile în care prevederile legislative vor fi finalizate. În conformitate cu acestea, vă asigurăm că instituția noastră va acționa responsabil și va duce la îndeplinire toate măsurile care se impun“, a precizat CJ Dolj în data de 15 aprilie.

Tot în acest răspuns, Consiliul Județean a precizat că instituțiile din subordine au personalitate juridică și răspund în nume propriu de modul în care gestionează personalul de care dispun. O parte din aceste instituții s-au conformat și au răspuns la solicitarea GdS. E drept că unele s-au aliniat răspunsului CJ Dolj cu privire la „aplicarea măsurilor legale“.

Ce măsuri a luat Aeroportul Craiova

Dintre toate instituțiile subordonate CJ Dolj, doar la Aeroportul Craiova măsurile par în concordanță cu contextul actual. Aici programul de lucru al salariaților Direcției Operaționale și Direcției Tehnice s-a redus de la cinci la patru zile. În plus, li s-a suspendat sporul de condiții nocive ca urmare a suspendării zborurilor.

Și salariaților de la Biroul Securitate li s-a suspendat sporul de condiții nocive în această perioadă, iar unii dintre ei primesc doar 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat. Tot 75% din salariu primesc și salariații încadrați ca personal de pază.

Și angajații de la Economic, Dezvoltare, Juridic, Control Intern, Resurse Umane, Marketing sau Relații Publice au un program de lucru redus de la cinci la patru zile pe săptămână, iar unii lucrează de acasă (telemuncă). Totodată, indemnizația directorilor executivi cu contract de mandat a fost redusă cu 20% pe toată perioada stării de urgență.

Aeroportul Internațional Craiova
Aeroportul Internațional Craiova

În fine, toți angajații Aeroportului Craiova au rămas fără tichetele de masă. Acordarea lor a fost suspendată pe perioada stării de urgență.

Bugetarii din Dolj se țin bine pe timp de pandemie. De ce se plânge Parc-Turism SA

Cel mai mult s-a plâns de situația actuală conducerea Parc-Turism SA, societate deținută de CJ Dolj care are în administrare hotelul Parc și restaurantul Flora. Ordonanța Militară nr. 1 a închis activitatea acestui sector, iar societatea a trimis în șomaj tehnic 29 de angajați. Alți doi salariați sunt în concediu fără plată, unul este în concediu medical, iar doi au rămas în activitate.

Parc-Turism SA a ținut să precizeze că nu este unitate bugetară, ci o societate pe acțiuni cu autofinanțare 100% și că are de plătit o serie de impozite specifice către bugetul de stat. În răspunsul oferit GdS, deși întrebarea nu viza acest aspect, societatea a detaliat sumele pe care le datorează la bugetul de stat din activitatea hotelului și a celor două restaurante (Parc și Flora).

În total, ar fi vorba, pentru anul 2020, de suma de 110.808 lei. „În concluzie, societatea noastră plătește impozit specific în mod obligatoriu, chiar dacă nu funcționează. Aceasta să fie solidaritatea noastră cu statul român? Sau a statului român cu agenții economici?“, se întreabă oarecum retoric, în finalul răspunsului, societatea Parc-Turism SA, sub semnătura directorului general Constantin Răducănoiu.

Ce a omis să spună conducerea Parc-Turism SA

Ce a uitat să menționeze Răducănoiu este că tocmai din banii de la bugetul de stat se plătesc acum indemnizațiile angajaților trimiși în șomaj tehnic. Și nici partea cu autofinanțarea de 100%, așa cum susține societatea, nu este chiar întocmai cu realitatea.

Fostul prefect de Dolj a omis să spună că societatea pe care o conduce a primit în ultimul an sume importante din bugetul județului Dolj, deci bani publici.

Pentru „întregirea surselor proprii ale societății“, CJ Dolj a mărit în două rânduri valoarea nominală a acțiunilor SC Parc-Turism SA. Prima dată în ședința ordinară din 31 iulie 2019, când s-a votat un aport de numerar în sumă de 764.050 de lei, a doua oară chiar luna trecută, când aportul județului la societatea condusă de Constantin Răducănoiu a fost de 534.835 de lei.

O altă societate deținută de CJ Dolj, High-Tech Industry Park Craiova SA, a precizat că își mai desfășoară activitatea cu şase angajați, din 13. Doi au intrat în șomaj tehnic, unul s-a pensionat, iar un alt angajat beneficiază de zilele libere oferite de stat pentru supravegherea copiilor. Alți trei angajați se află în concediu de odihnă, iar unul lucrează de la domiciliu și nu mai primește tichete de masă. Societatea susține că măsurile de reducere a cheltuielilor au fost luate la sugestia CJ Dolj.

Bugetarii din Dolj. DGASPC Dolj a închis zece centre

Revenind la instituțiile din subordinea CJ Dolj și la măsurile luate de acestea în contextul economic actual, majoritatea au mers pe linia trasată de la centru. Direcția de Evidență a Persoanelor Dolj, spre exemplu, a anunțat că „va aplica reglementările legale privind șomajul tehnic atunci când acestea vor fi în vigoare“.

Un răspuns similar am primit și de la Centrul Județean pentru Protecția Naturii, Turism și Dezvoltare Rurală Durabilă Dolj. Acesta anunță că salariile angajaților sunt stabilite de CJ și că solidaritatea cu mediul privat „poate fi aplicată în baza reglementărilor legale aplicabile“, fără să menționeze dacă au fost luate astfel de măsuri.

În fine, la Liceul Tehnologic Special „Beethoven“, o altă instituție de la care am primit un răspuns, toți angajații sunt în concediu de odihnă, având în vedere vacanța de primăvară din perioada 4-21 aprilie.

Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului (DGASPC) Dolj, instituția cu cel mai mare număr de angajați, a anunțat că a suspendat activitatea a zece centre de zi (șase pentru copii și patru pentru persoane adulte cu dizabilități). Personalul de aici a fost delegat în cadrul altor structuri funcționale ale instituției, anunță DGASPC.

Florin Stancu, directorul DGASPC Dolj
Florin Stancu, directorul DGASPC Dolj

Direcția susține că au fost luate și alte măsuri legale în privința angajaților, cum ar fi concediu de odihnă aferent anilor trecuți sau anului 2020, zile libere plătite pentru supravegherea copiilor, concediu fără plată sau indemnizația de 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat. Instituția a mai menționat că, în perioada concediului, angajații care de regulă primeau sporuri acum nu mai beneficiază de ele.

Unitățile Medico-Sociale au rămas în prima linie

GdS nu a primit încă un răspus de la instituțiile de cultură subordonate Consiliului Județean, în speță Muzeul de Artă și Muzeul Olteniei. Nici Biblioteca Județeană „Alexandru și Aristia Aman“ nu a ofertit un răspuns oficial. Contactat de GdS, managerul instituției, Lucian Dindirică, a precizat că doar ce a primit solicitarea și că va oferi un răspuns astăzi. A menționat însă că niciun angajat al Bibliotecii Județene nu se află în șomaj tehnic, unii fiind la serviciu, iar alții în concedii de odihnă.

În schimb, au răspuns prompt toate cele șapte Unități Medico-Sociale din subordinea CJ Dolj, de la Sadova, Bechet, Melinești, Plenița, Cetate, Brabova și Amărăștii de Jos.

Aici activitatea se desfășoară continuu, iar angajații intră sub incidența Ordonanței Militare nr. 8 privind măsurile de prevenire a răspândirii Covid-19. Adică, personalul nu poate intra în șomaj tehnic și este izolat preventiv la locul de muncă și la domiciliu, ciclic, în perioade de 14 zile, activitatea desfășurându-se în ture.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS