Licitaţia Craiovei pentru autobuzele electrice a fost la un pas de a fi suspendată! Otokar Europe Filiala Bucureşti SRL a contestat unele cerinţe din caietul de sarcini întocmit de municipalitate.
Firma cu originea în Turcia a cerut suspendarea procedurii până când Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) se va pronunţa în acest caz. Otokar Europe a mers pe ideea că, dacă remedierile solicitate vor fi adoptate, „se va modifica substanţial documentaţia de atribuire“, ceea ce ar da peste cap licitaţia. Asta şi pentru că termenul în care se mai puteau depune ofertele era foarte scurt, în opinia societăţii.
CNSC a fost însă de altă părere. A soluţionat litigiul, dar nu a oprit licitaţia. Totuşi, termenul a fost decalat.
Licitaţia Craiovei pentru autobuzele electrice. Fondurile europene au fost obţinute pe ultima sută de metri
Licitaţia pentru achiziţia a 30 de autobuze electrice cu lungimea de circa 12 metri a fost lansată de Primăria Craiova la începutul lunii august. Asta după ce finanţarea europeană s-a obţinut pe ultima sută de metri, prin luna mai. Municipalitatea a cerut 30 de autobuze noi cu sistem de propulsie electric, 30 de staţii de încărcare lentă şi 7 staţii de încărcare rapidă.
Valoarea totală estimată a contractului a fost de 77.568.706 lei, fără TVA (aproape 92 milioane de lei cu TVA), iar criteriul de atribuire a fost „cel mai bun raport calitate – preţ“. Componenta financiară a ofertei conta în proporţie de 80%, numărul suplimentar de călători transportaţi în procent de 14%, iar perioada de garanţie extinsă în procent de 6%.
Iniţial, Primăria Craiova a lansat o licitaţie pentru 46 de autobuze electrice (iulie 2019). Un lot de 16 autobuze electrice cu lungimea de circa 18 metri, plus 16 stații de încărcare lentă și patru stații de încărcare rapidă, şi un altul de 30 de autobuze electrice. Finanţare europeană s-a obţinut atunci doar pentru lotul de 16 mijloace electrice de transport în comun, contract care a şi fost atribuit în aprilie 2020.
Cele 16 autobuze electrice destinate Craiovei vor fi furnizate de Solaris Bus & Coach, în baza unui contract în valoare de 76.004.854,72 lei (inclusiv TVA). Aceste autobuze vor ajunge în Bănie începând din februarie 2021, conform caietului de sarcini asumat de producător.
Ce a cerut Otokar Europe
Revenind la procedura de achiziţie a celor 30 de autobuze electrice, turcii de la Otokar Europe au considerat că documentaţia depusă de primărie este „marcată de contradicţii vădite, fiind de natură a aduce prejudicii inclusiv interesului public“. Prin urmare, se impunea suspendarea licitaţiei pentru că „operatorii trebuie să-şi adapteze ofertele în funcţie de cele dispuse de CNSC“, după cum se preciza în contestaţia depusă de Otokar în data de 14 august.
Decizia CNSC a venit după exact o săptămână şi a fost fermă: a respins, ca nefondată, cererea de suspendare a procedurii de atribuire. CNSC a ţinut cont de faptul că Primăria Craiova s-a repliat imediat şi a decalat termenul limită pentru primirea ofertelor, pentru ca „potenţialii ofertanţi să beneficieze de un interval de timp adecvat şi suficient pentru elaborarea unei oferte complete“.
Data limită de trimitere a ofertelor a fost prelungită cu 21 de zile, de la 7 septembrie la 28 septembrie. Astfel, s-a decalat, implicit, şi data limită de evaluare a ofertelor: de la 2 decembrie, la 22 decembrie.
Decizia CNSC: licitația trebuie să continue
O decizie care a fost considerată de CNSC suficientă pentru continuarea licitaţiei. „Consiliul observă că acceptarea de către autoritatea contractantă a decalării datei de depunere a ofertelor cu 21 de zile permite atât soluţionarea contestaţiei în termen util, cât şi posibilitatea ca autoritatea să pună în aplicare decizia Consiliului.
Practic, termenul s-a dublat, iar în situaţia în care Consiliul va admite contestaţia, ţinând seama de amplitudinea celor decise, se va putea stabili o nouă dată de depunere a ofertelor, din oficiu“, a fost răspunsul CNSC.
Consiliul a stabilit, prin urmare, că este timp suficient pentru soluţionarea pe fond a contestaţiei depuse de Otokar Europe şi că „nu există circumstanţe de lezare a intereselor vreuneia dintre părţi prin continuarea procedurii“. Ba, dimpotrivă, continuarea procedurii ar permite chiar „îmbunătăţirea documentaţiei de atribuire şi lămurirea unor aspecte neclare“, lucru favorabil, în fapt, operatorilor, după cum s-a exprimat Consiliul.
Licitaţia Craiovei pentru autobuzele electrice. Ce remedieri ale documentației trebuie să facă Primăria Craiova
Şi, totuşi, Otokar Europe a avut dreptate în anumite privinţe, iar prin decizia din data de 4 septembrie Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor a obligat primăria să remedieze anumite cerinţe din caietul de sarcini. Unele elemente au fost chiar eliminate din mers din documentaţia de atribuire.
Unul dintre ele se referea la cerinţa privind prezentarea la momentul ofertării de copii cu semnătura electronică extinsă a documentaţiei de omologare a autobuzelor electrice, din care rezulta că acestea sunt omologate de către RAR sau de către autorităţile abilitate în unul din statele membre UE. Primăria mai preciza în caietul de sarcini că, dacă autobuzele sunt omologate de autorităţi din state ale UE, înregistrarea la RAR să se facă în maxim 60 de zile de către ofertantul câştigător, pe cheltuiala şi răspunderea sa.
Dispută pe omologarea autobuzelor
Ulterior, municipalitatea a precizat că a luat în calcul faptul că exista posibilitatea şi ca produsul să fie deja omologat şi aflat în producţie de serie, aşa că „cerinţele tehnice impuse prin caietul de sarcini nu sunt exclusiviste“. CNSC a cerut ca autoritatea contractantă să fie mai clară în exprimări, dar nu a eliminat condiţia. Firma Otokar solicitase în contestaţie să fie eliminat termenul de 60 de zile de depunere a documentaţiei de omologare, iar acesta să fie stabilit ulterior şi să fie aplicabil tuturor ofertanţilor.
CNSC nu a fost de acord, considerând că nu există vreo dovadă că „cerinţa respectivă îi restrânge participarea la licitaţie“. Mai mult, în contestaţia sa Otokar Europe a pus accentul pe autobuzul prototip cerut de Craiova şi nu pe autobuzele omologate. Asta pentru că primăria a cerut mai întâi livrarea unui prototip, situaţie în care „se acceptă depunerea documentaţiei de omologare la livrare“.
Licitaţia Craiovei pentru autobuzele electrice. S-a modificat garanţia caroseriei
Firma cu originea în Turcia s-a mai legat de autonomia autobuzelor electrice şi de garanţia caroseriei. A avut câştig de cauză doar la ultimul element. Primăria a cerut o garanţie a caroseriei de 15 ani, însă Otokar a demonstrat că majoritatea producători oferă o garanţie maximă de 12 ani, lucru acceptat de CNSC.
„Consiliul va admite critica respectivă, urmând a dispune modificarea documentaţiei de atribuire prin reducerea garanţiei caroseriei de la 15 la 12 ani“, se arată în decizia CNSC. De asemenea, Consiliul a decis şi ca primăria să publice în sistemul electronic toate explicaţiile oferite la contestaţia depusă de Otokar Europe Filiala Bucureşti SRL, în special cu depunerea documentelor de omologare a autobuzelor. Restul criticilor formulate de societate au fost respinse, fiind considerate nefondate.
Cum ar trebui să arate autobuzele electrice, în accepţiunea Primăriei Craiova
Cele 30 de autobuze electrice cu lungimea de circa 12 metri solicitate de Primăria Craiova trebuie să aibă o autonomie de minimum 100 km la capacitatea maximă de încărcare şi cu funcționarea sistemului de încălzire/răcire.
Autobuzele trebuie să fie dotate cu baterii suplimentare, care vor asigura o autonomie suplimentară de 10 Km, cu rampă destinată accesului persoanelor cu dizabilități, sisteme de încălzire, ventilație și condiționare a aerului, sistem de informare audio-video a călătorilor, indicatoare exterioare pentru trasee, sistem de numărare a călătorilor, sistem de supraveghere video şi sistem gratuit Wi-Fi. Autobuzele electrice trebuie să aibă capacitatea de minimum 70 călători, dintre care minimum 27 pe scaune, plus conducătorul auto.
Otokar Europe a livrat Bucureştiului 400 de autobuze Euro 6. A ieşit cu scandal
Firma Otokar Europe s-a aflat în centrul unui imens scandal în primăvara anului 2018, când a obţinut de la Primăria Municipiului Bucureşti contractul de furnizare a 400 de autobuze Euro 6, la preţul de 250.000 de euro, plus TVA. Nemulţumiţi de rezultatul licitaţiei, reprezentanţii Mercedes şi Krasan au depus contestaţii la CNSC. Licitaţia a rămas în picioare, însă primarul Gabriela Firea (PSD) a fost acuzată de liberali că a risipit banul public achiziţionând autobuze de slabă calitate, la preţuri necompetitive, de la producătorii turci.
S-a făcut la acea vreme şi o comparaţie: Malta a cumpărat autobuze Otokar de 12 m, Euro 6, cu 182.000 Euro/bucată, în timp ce aceleaşi autobuze au fost cumpărate de Primăria Generală a Capitalei cu 250.000 Euro + TVA/bucată.
Ulterior, sindicaliştii din Societatea de Transport Bucureşti aveau să reclame că autobuzele noi Otokar au multe probleme tehnice: un autobuz a fost inundat cu apă clocotită provenită de la instalaţia de încălzire, un altul s-a stricat chiar în prima zi de utilizare, uşa de la cabina şoferului rămânând blocată, un altul a făcut pană etc.