Tramvaiele pentru Craiova, blocate de contestații. Ceea ce se anunța în vară ca sigur, și anume faptul că noile tramvaie destinate transportului în comun din Craiova vor fi produse în Ucraina, nu mai este de actualitate.
Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației, care se ocupă de licitația demarată încă din ianuarie 2019, s-a trezit cu un val de contestații după selectarea și, ulterior, desemnarea firmei câștigătoare. În cursa pentru obţinerea contractului de 170.000.000 de lei (fără TVA) privind furnizarea a 17 tramvaie cu lungimea de circa 25 metri pentru municipiul Craiova au intrat patru fabrici mari. Două din Turcia, una din Polonia şi una din Ucraina. Este vorba de firmele Bozankaya Otomotiv şi Durmazlar Makine din Turcia, de Pojazdy Szynowe Pesa din Polonia şi de Tatra-Yug din Ucraina.
Aceasta din urmă a și fost desemnată drept câștigătoare a licitației, dar nu s-a ajuns și la semnarea contractului de furnizare a tramvaielor. Asta pentru că au apărut contestațiile.
„La licitația pentru cele 17 tramvaie a fost anunțată câștigătoare o firmă ucraineană, în colaborare cu firma Tatra, din Cehia, dar unul dintre participanți, o firmă din Turcia, a făcut o contestație la CNSC. Consiliul a decis reluarea evaluării, între timp firma din Ucraina a făcut contestație la decizia CNSC și ne aflăm în termenul de 45 de zile să se răspundă și la contestația firmei din Ucraina. Eu sper ca până la urmă să se adjudece într-un fel sau altul această licitație, pentru a avea aceste tramvaie“, a dezvăluit primarul în funcție al Craiovei, Mihail Genoiu.
Numărul suplimentar de locuri, subiect de scandal
După ce a analizat ofertele primite, Ministerul Dezvoltării, în calitate de autoritate contractantă, a stabilit clasamentul final. Câștigătoare a fost desemnată oferta celor de la Tatra-Yug, cu un punctaj total de 91,10 puncte. A urmat oferta turcilor de la Bozankaya Otomotiv (90,88 puncte), clasată pe locul secund, cea a polonezilor de la Pojazdy Szynowe Pesa (83,24 puncte) și cea a turcilor de la Durmazlar Makine (79,69 puncte). După care a început tăvălugul contestațiilor.
Firma din Polonia s-a simțit dezavantajată de modul în care ministerul a aplicat factorii de evaluare tehnică referitori la numărul suplimentar de călători transportați pe scaune și în picioare, care reprezenta 7% din oferă. În caietul de sarcini se menționa că orice ofertă cu număr de locuri suplimentare în picioare mai mare de 20 de persoane nu va fi punctată suplimentar. La fel și în cazul numărului maxim suplimentar de 8 locuri, pe scaune.
Cei de la Pojazdy Szynowe Pesa au arătat că, deși oferta lor se încadra la numărul suplimentar maxim solicitat de 20, respectiv 8 locuri punctajul primit a fost mai mic decât al celorlalți participanți. Adică, pentru numărul suplimentar de locuri pe scaune a primit 5,60 puncte în loc de 7, iar pentru cel suplimentar în picioare doar 5 puncte, în loc de 7.
Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) a admis critica și a cerut ministerului să anuleze punctajul oferit firmei poloneze și să-l recalculeze pentru cei doi factori analizați. Pesa ceruse CNSC să declare ofertele de pe primele două locuri ca inadmisibile, dar s-a ales doar cu o recalculare a punctajelor oferite pentru cele două criterii mai sus menționate.
Tramvaiele pentru Craiova, blocate de contestații. Criticile au fost mult mai multe
Și firma de pe locul doi, Bozankaya Otomotiv, a contestat decizia de a desemna drept câștigătoare firma Tatra-Yug. De fapt, criticile adunate la CNSC au fost mult mai multe. S-a spus că oferta declarată câștigătoare „nu îndeplinește condițiile de concurență echitabilă impuse de legislația UE“ și că firma „nu face dovada că deține autorizația de furnizor feroviar sau că este membru al unei organizații care îi dă posibilitatea legală să execute obiectul contractului“.
Tatra-Yug a explicat însă că în Ucraina nu se emite o astfel de autorizație, depunând, ca dovadă, o scrisoare oficială a ministrului adjunct al Ministerului Dezvoltării Economice, Comerțului și Agriculturii din Ucraina care confirmă că nu este nevoie de o autorizație specială sau licență pentru a fi furnizor feroviar în această țară. Au existat acuze și legate de nerespectarea cerințelor din caietului de sarcini și chiar suspiciuni cu privire la experiența similară deținută de firma câștigătoare.
Un alt aspect contestat a fost legat de faptul că firma câștigătoare și-ar fi completat oferta tehnică pe parcursul licitației, prin diverse solicitări de clarificare, lucru interzis de lege. Ministerul Dezvoltării din România a considerat constestația ca nefondată și a cerut respingerea sa, invocând că și-a îndeplinit obligația de a comunica operatorilor economici implicați în procedură avantajele ofertei considerate câștigătoare și că în aceeași zi cu comunicarea ofertei câștigătoare a fost publicat în SEAP raportul procedurii de atribuire, cu punctajele obținute la factorul tehnic de către fiecare ofertant.
CNSC a criticat și autoritatea contractantă
După ce a analizat toate contestațiile depuse, CNSC a criticat și autoritatea contractantă, dar nu a putut lua o decizie concretă. Consiliul a reținut însă că „din documentele întocmite de comisia de evaluare nu a rezultat faptul că membrii acesteia au verificat corectitudinea datelor cuprinse în ofertă, prin raportarea la cerințele minime impuse prin caietul de sarcini“. Consiliul s-a referit aici la cerința privind manevrabilitatea, care „nu a fost, în mod complet, verificată de către comisia abilitată“.
Numai că „nici calculele proprii realizate de contestator în susținerea criticilor sale nu pot fi considerate suficiente pentru a atrage caracterul neconform al ofertei analizate“, a mai spus CNSC.
Consiliul nu s-a putut pronunța cu exactitate nici dacă firma câștigătoare și-a completat oferta după depunere, pe parcursul solicitărilor de clarificare. Potrivit jurisprudenței, o ofertă nu poate fi modificată după depunerea sa, nici la inițiativa autorității contractante, nici la cea a ofertantului, spune CNSC. De asemenea, ofertantul nu poate invoca propria culpă pentru întocmirea deficitară a propunerii tehnice, însă rectificarea acestor neconcordanțe nu poate atrage caracterul inaceptabil al ofertei, a mai precizat Consiliul.
Care a fost concluzia CNSC
„Ofertantul nu a respectat întru-totul aceste reguli formale de întocmire a propunerii tehnice, omițând să indice modalitatea concretă de îndeplinire a fiecărei cerințe, prin precizarea cu exactitate a documentului prin care cerința este îndeplinită“, a considerat CNSC, care a dat vina pe minister pentru modul cum a comunicat cu ofertanții.
„Niciunde în legislația achizițiilor publice nu se prevede obligația și nici măcar dreptul autorității de a repeta solicitarea de clarificări unui ofertant până când acesta înțelege să furnizeze un răspuns concludent. În cazul unui răspuns neconcludent, autoritatea contractantă are obligația respingerii ofertei, ca inacceptabilă, iar nu cea a revenirii cu o nouă solicitare de clarificări, comportament prohibit pentru că avantajează ofertantul“, a fost concluzia CNSC, fără a stabili însă dacă vreunul dintre ofertanți se încadrează în cele exprimate mai sus.
Tramvaiele pentru Craiova, blocate de contestații. Cu ce a greșit ministerul, în opinia CNSC
Una peste alta, CNSC a concluzionat că Ministerul Dezvoltării a greșit când a precizat doar prețul ofertat de câștigător și punctajul obținut pentru componenta tehnică, informații considerate insuficiente. „Simpla menționare a punctajului, în lipsa informațiilor concrete care au dus la obținerea acestuia este insuficentă pentru a permite ofertantului să cunoască caracteristicile și avantajele relative ale ofertei câștigătoare“, a fost de părere Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor.
În concluzie, CNSC a admis contestațiile, însă numai partea referitoare la evaluarea ofertelor clasate pe primele două locuri. „Admite contestația. Va anula raportul procedurii, partea referitoare la evaluare ofertelor clasate pe locurile I și II, precum și modul de acordare a punctajelor pentru factorul de evaluare număr suplimentar de călători și obligă autoritatea contractantă la reevaluarea ofertelor menționate și refacerea punctajelor obținute de ofertele admisibile“, a fost decizia CNSC.
Tramvaiele pentru Craiova, blocate de contestații. Cum ar trebui să arate noile tramvaie
Cele 17 tramvaie solicitate de municipiul Craiova trebuie să transporte minimum 140 de pasageri fiecare, dintre care minimum 50 pe scaune. Tramvaiele vor fi dotate cu echipament Wi-Fi, sistem diagnosticare SIGDE, sistem management trafic CGMT, sistem audio-video de informare călători și sistem de supraveghere video.
Noile tramvaie ar trebui să ajungă în Bănie începând cu anul 2022, conform contractului. Ele vor circula pe trei rute ale RAT Craiova: Ruta 100 – 10 tramvaie; Ruta 101 – 3 tramvaie; Ruta 102 – 4 tramvaie. Valoarea totală a contractului este de 202.349.385 lei (TVA inclus) – fonduri europene nerambursabile. Cofinanțarea Primăriei Craiova la acest proiect este de 3.400.987,70 lei.