Tronsonul „uitat“ al DN 6, o nouă încercare de modernizare. După două eşecuri răsunătoare în interval de zece ani, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) mai încearcă odată să găsească un constructor care să modernizeze tronsonul din judeţul Olt al drumului naţional Alexandria – Craiova.
Vorbim aici de sectorul de 53 de kilometri care pleacă de la limita cu judeţul Teleorman şi ajunge până la limita cu Doljul, unde a lucrat între 2011 şi 2012 firma Romstrade deţinută de Nelu Iordache. Porţiunea respectivă a DN 6 trebuia modernizată până în mai 2013, însă asocierea Romstrade – Ezentis Infraestructuras – Euroconstruct Trading 98 a abandonat lucrările în iunie 2012, după ce executase doar 13% din lucrare. Aşa că drumul a rămas în stadiul din prezent, inclusiv diferenţa de nivel dintre cele două sensuri de mers care dă şi acum multe bătăi de cap şoferilor.
Acum, CNAIR vrea să termine odată şi cu acest tronson de drum, aşa că a scos din nou la licitaţie lucrările de modernizare. Procedura de achiziţie publică a contractului „Reabilitare DN 6, Alexandria – Craiova, Lot 2: km 132+435 – km 185+230 – Relicitare“ a demarat luna trecută, iar ofertele sunt aşteptate până la data de 24 mai. „Obiectivul general al contractului îl reprezintă modernizarea şi reabilitarea DN 6 pe sectorul cuprins între km 132+435 – km 185+230, în conformitate cu standardele de trafic româneşti şi europene, în vederea asigurării unui grad sporit de siguranţă. Sectorul de drum se desfăşoară de la limita dintre judeţele Teleorman şi Olt până la limita dintre judeţele Olt şi Dolj“, se arată în anunţul de participare.
Tronsonul „uitat“ al DN 6, o nouă încercare de modernizare. CNAIR pune pe masă 80 de milioane de euro pentru acest sector de drum
Valoarea totală estimată a contractului este cuprinsă între 289.989.055,50 lei şi 329.220.452,20 lei, fără TVA, adică 80 de milioane de euro cu TVA. Banii provin din fonduri europene. CNAIR a ales această variantă pentru că a optat pentru o achiziţie ulterioară de noi lucrări similare de la ofertantul a cărui ofertă va fi declarată câştigătoare în cadrul prezentei proceduri de achiziţie, în cuantum de 39.231.396,70 lei fără TVA (15% din valoarea estimată a contractului).
„Valoarea estimată totală a contractului (inclusiv lucrări similare) este de 329.220.452,20 lei fără TVA. Valoarea minimă a intervalului reprezintă valoarea estimată a prezentei proceduri, în funcţie de care se va elabora şi evalua oferta, iar valoarea maximă a intervalului reprezintă valoarea estimată ce conţine atât valoarea estimată a prezentei proceduri, cât şi valoarea posibilelor lucrări noi similare“, se explică în anunţul de participare.
Criteriul de atribuire a contractului este „cel mai bun raport calitate – preţ“, unde componenta financiară va conta în procent de 88%. Pentru restul de 12% se va ţine cot de perioada de garanţie a lucrărilor oferită de constructor. Aici, autoritatea contractantă va acorda punctaj doar pentru ofertarea unei perioade de garanţie suplimentară faţă de perioada minim acceptată de cinci ani. Punctaj maxim va primi doar ofertantul care va oferi o garanţie a lucrărilor de minim 10 ani.
Sectorul din Olt al DN 6, un chin pentru CNAIR
Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere se chinuie de aproape un deceniu să reabiliteze cei 53 de kilometri din DN 6 Alexandria – Craiova, aflaţi pe teritoriul administrativ al judeţului Olt. După ce a reziliat contractul cu firma Romstrade, CNAIR a reluat licitaţia pentru acest tronson. A fost nevoie de patru ani pentru a stabili un câştigător. În noiembrie 2017, Compania atribuia contractul către o asociere condusă de firma italiană SECOL, pentru suma de 152 de milioane de lei (contractul cu Romstrade a avut o valoare de 140 de milioane de lei).
Ce a urmat? Ofertantul de pe locul doi, firma italiana Tirrena Scavi, a contestat rezultatul procedurii și chiar a obţinut în instanță descalificarea ofertei celor de la SECOL. Ca urmare a rezultatului, oferta Tirrena Scavi trecea pe primul loc, însă CNAIR nu i-a atribuit contractul. Comisia de evaluare din cadrul Companiei a descalificat oferta respectivă şi a anulat licitația. Motivul? Tirrena Scavi ar fi avut unele datorii către stat, în Italia.
Degeaba a susţinut firma că sumele menționate în documentele de la „ANAF-ul“ italian nu reprezintă datorii rămase definitive prin hotărâri ale instanței, licitaţia nu a mai fost reluată. Până luna trecută, când CNAIR şi-a mai încercat odată norocul, în speranţa că va stabili un constructor care să modernizeze şi porţiunea din drumul Alexandria – Craiova rămasă „în construcţie“ de zece ani.
Ce lucrări au mai primit SECOL și Tirrena Scavi
Când a fost desemnată câştigătoare a contractului „Reabilitare DN 6, Alexandria – Craiova, Lot 2: km 132+435 – km 185+230“, firma SECOL construise deja Centura de Sud a Craiovei şi lucra la varianta ocolitoare a municipiului Caracal, dar şi la reabilitarea DN 55 Craiova – Bechet. La acest din urmă drum lucrările nu s-au finalizat nici până acum, iar contractul cu SECOL a fost reziliat în decembrie 2020.
În schimb, Tirrena Scavi avea să obţină mai târziu contractul privind execuţia tronsonului I al Drumului Expres Craiova – Piteşti, la care lucrează şi în prezent.