Obligativitatea preschimbarii certificatelor de inmatriculare a facut deja primele „victime“: trei societati au fost dizolvate de drept
Oficiul Registrului Comertului (ORC) Dolj a inceput de ieri analizarea fiecarui dosar al firmelor aflate in situatia de dizolvare pentru ca nu si-au preschimbat certificatele de inmatriculare conform prevederilor Legii nr. 359/2004. Actul normativ stipula ca, pe 30 decembrie 2004, persoanele juridice care nu si-au preschimbat certificatul de inmatriculare si pe cel de inregistrare fiscala erau obligate sa solicite ORC Dolj preschimbarea acestora cu noul certificat care contine codul unic de inregistrare. In caz contrar, firmele cu pricina urma sa fie dizolvate de drept, constatarea noii situatii facindu-se de judecatorul delegat la cererea Oficiului Registrului Comertului Dolj. Incheierea judecatorului delegat se va comunica concomitent Ministerului Finantelor Publice, Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si va fi publicat totodata si pe pagina de internet a ONRC. „Pina pe 1 ianuarie am gasit 5.420 de societati comerciale care nu si-au preschimbat certificatul de inmatriculare, dintr-un total de 28.040 de firme, cite sint in Dolj. O data inceput procesul, in doua saptamini le vom radia. Practic, trebuie sa luam fiecare dosar in parte din 1991 pentru a-l studia“, a declarat directorul Registrului Comertului Dolj, Gheorghe Celea. Conform spuselor sale, pina la radierea definitiva din registru mai este cale lunga. „Reprezentantii firmelor pot contesta inceperea procedurii de dizolvare. In cazul in care nimeni nu face recurs sau daca acesta este respins, societatea respectiva intra in lichidare judiciara si urmeaza toate procedurile legate de declansarea falimentului“, a precizat Celea. Astfel, in sase luni de la pronuntarea incheierii de dizolvare, reprezentantul legal al firmei este obligat sa numeasca un lichidator, in caz contrar, acesta fiind desemnat de Registrul Comertului.
A inceput „curatenia“ de iarna
Curatenia inceputa de ORC Dolj a facut deja primele victime. Trei societati au fost dizolvate de drept, pentru ca nu au trimis pina pe 3 ianuarie, data postei, documentele necesare pentru preschimbarea certificatului. Radierea unei firme din registrul comertului este un procedeu destul de dificil, intrucit trebuie urmate mai multe etape pe parcursul carora pot aparea o serie de probleme. In sase luni de la dizolvare, administratorul societatii in cauza trebuie sa numeasca un lichidator pe cheltuiala proprie. Daca firma nu mai are bani si pentru acest lucru, lichidatorul va fi platit din fondul de lichidare aflat la dispozitia judecatorului sindic. Statul s-ar putea trezi proprietar pe bunurile firmelor aflate in dificultate, in situatia in care societatile respective vor fi radiate, dar nu si lichidate. „In aceasta situatie, bunurile care apartin firmei se considera abandonate“, a precizat directorul ORC Dolj. Conform spuselor sale, radierea nu i-a speriat pe patroni, care sint chiar interesati sa fie radiati, intrucit in felul acesta scapa de cheltuieli. „Ar fi bine sa fie radiate, pentru ca s-ar face o curatenie a mediului de afaceri“, a mai spus Gheorghe Celea.