• Fiecare român care isi va preda hirbul la REMAT va primi 30 de milioane de lei • Prima va fi acordata o singura data, suma urmind sa se scada din pretul de achizitie al autoturismului nou • Actul normativ in cauza este plin de „scapari legislative“ • RAR a fost sesizat in ultima instanta de oficialitatile de la Bucuresti
Românii au sansa de a scapa definitiv de masinile mai vechi de 12 ani. Pentru a nu sta prea mult pe ginduri, cei care mai au rable in fata blocului sint momiti cu cite 30 de milioane de lei ca sa-si schimbe masinile. Pentru ca autoritatile au decis ca singura solutie de innoire a parcului auto din tara este sa-i plateasca pe români sa vina singuri cu hirburile la casat, acestea sint gata sa scoata de la saltea circa 450 de miliarde de lei. Initiativa survine dupa ce Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor (MMGA) a decis reanalizarea si modificarea OUG nr. 99/2004, pornind de la o sesizare a Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), care a semnalat o serie de posibile disfunctionalitati in aplicarea acesteia.
Din pacate, grupul de specialisti s-a facut de ris dupa ce mai multe amanunte au scapat atentiei acestora in momentul conceperii initiativei. Iar „specialistii“ erau reprezentanti de la MMGA, Ministerul Finantelor Publice, APIA, Asociati nonprofit a societatilor de dezmembrari auto si reciclare (ANSDAR), Organizatia Patronala si Profesionala REMAT, Comisia Nationala pentru reciclarea materialelor din cadrul Ministerului Economiei si Comertului, Registrul Auto Român, Inspectoratul General al Politiei si Administratia Fondului pentru Mediu.
Scapari legislative de miliarde
Conditiile in care proprietarii de autoturisme uzate vor putea beneficia de prevederile Programului de stimulare a innoirii parcului national auto mentioneaza insa ca acesta se va adresa numai celor care doresc (si pot – n.r.) sa le schimbe. Neatentia sau neglijenta manifestata la elaborarea conditiilor fac insa ca legea sa nu poata deveni functionabila. Degeaba au incercat „specialistii“ de la Bucuresti sa dea nastere unei veritabile reforme in domeniul reinnoirii parcului auto national daca modificarile operate, in loc sa clarifice situatia, mai mult o incurca.
Printre noutatile pe care ministerialii le aduc pe piata este ca va fi considerat autoturism uzat „orice autoturism inmatriculat in România care are o vechime mai mare sau egala de 12 ani si care contine, cumulativ, urmatoarele componente esentiale: grupul motopropulsor, trenul de rulare, caroseria, sasiul, catalizatorul sau echipamentele electronice de gestionare a functiilor vehiculului“. Vor fi interzise omologarea pentru circulatie si reinmatricularea ulterioara a unui autoturism predat spre casare sau reutilizarea caroseriei, sasiului sau motorului acestuia. Aici incep sa apara erorile ministerialilor si superficialitatea manifestata in timpul elaborarii OUG respective. Astfel, catalizatorul mentionat, ca de altfel si echipamentele electronice de gestionare a functiilor vehiculului (si anume computerul de bord – n.r.), erau noutati absolute pe piata auto din România in urma cu 12 ani! Acest lucru a fost uitat definitiv de specialistii din Capitala. Dupa cum se stie, cu exceptia ultimului model Dacia Logan, celelalte „realizari“ ale producatorului autohton de la Pitesti nu au fost dotate nici pina acum cu catalizator, ca sa nu mai vorbim despre computer de bord.
„Se cere o atentie marita, deoarece românul e ingenios“
Petre Nita, directorul filialei Automobil Clubul Român Olt, este de acord cu innoirea parcului auto. Declaratiile sale sint insa precaute. „Pe ansamblu, intentia autoritatilor de a innoi parcul auto din tara este una binevenita, insa nu stiu in ce masura ea poate fi operabila. Din cite am inteles, in legea in cauza exista mai multe scapari care blocheaza practic aplicarea sa. Simpla revizuire a actului normativ in cauza nu este de ajuns daca ea nu este efectuata cu seriozitate si profesionalism. In plus, nu sint limpezite mai multe aspecte. De exemplu, nu se stie daca masina ce va fi achizitionata ar putea fi revinduta. Se va interzice acest lucru? (…) Se cere o atentie marita deoarece românul e ingenios. E foarte posibil ca aceia care au masini uzate care indeplinesc conditiile cerute de lege, dar nu au bani ca sa-si cumpere un autoturism nou, sa aiba ideea de a le vinde celor cu bani, care-si permit acest lucru!“, a spus Petre Nita.
Nici Agentia pentru Protectia Mediului nu este sigura de aplicabilitatea actului normativ. „Pina nu apar instructiunile de aplicare a legii nu putem sa ne pronuntam exact asupra ordonantei, insa un lucru este clar: innoirea parcului auto trebuie sa fie facuta in tara noastra. Principalul factor de poluare vine acum, cel putin in judetul Olt, nu de la marile intreprinderi, ci de la autovehiculele uzate, care circula pe strazi. Casarea acestor masini e binevenita si ar avea mai multe efecte benefice nu doar asupra mediului inconjurator din judet“, a declarat Dorin Rogojinaru, directorul APM Olt.
O sansa pentru remedierea „scaparilor“ ar mai putea exista. Registrul Auto Român (RAR) a fost sesizat in acest sens si este foarte posibil ca ordonanta de urgenta sa fie din nou modificata.
„Pai, si eu, daca vreau numai sa vind masina, fara sa cumpar alta, ce fac?…“
Proprietarul unei rable va beneficia de ajutorul financiar al statului de 30.000.000 de lei doar daca indeplineste o serie de conditii: se inscrie la un producator validat pentru achizitionarea unui autoturism nou; preda spre casare, unui agent economic, autoturismul uzat, in schimbul caruia va obtine un certificat in acest sens; radiaza autoturismul uzat si, in fine, achizitioneaza un autoturism nou de la un producator autorizat. In categoria producatorilor validati vor fi inclusi, de la intrarea in vigoare a actului normativ, orice producator, importator sau furnizor de autoturisme, persoana juridica, care doreste inscrierea in Program. Pentru aceasta, producatorul in cauza va trebui sa depuna la Administratia Fondului de Mediu o documentatie care va fi asimilata proiectelor de mediu, in sensul Legii nr. 73/2000. Definitia anterioara avea in vedere doar producatorii de autoturisme din tara, importatorii fiind exclusi. Administratia Fondului pentru Mediu va face publica lista producatorilor validati. Eventualele persoane interesate trebuie sa stie insa ca suma de 30 de milioane de lei va fi acordata o singura data, prima urmind sa se scada din pretul de achizitie al autoturismului nou.
Oltenii nu sint prea dumiriti in ceea ce priveste innoirea parcului auto pe aceasta cale, iar faptul ca normele metodologice de aplicare a OUG in cauza urmeaza sa fie aprobate prin ordin al ministrului mediului si gospodaririi apelor in termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a ordonantei le sporeste temerea. „Pai, si eu, daca vreau numai sa vind masina, fara sa cumpar alta, ce fac?
Mi-o mai cumpara statul sau nu?…“, a spus Vasile Bitu, din Bals. Altii, dimpotriva, se pare ca abia asteapta aplicarea legii, insa conditia achizitionarii unui autoturism nou nu este deloc de neglijat. „Adica statul imi da 30 de milioane daca duc masina mea veche la REMAT si eu, cu banii astia, trebuie neaparat sa cumpar alta masina!? Tot Dacie? Aaa, nu e obligatoriu? Pai, de unde Dumnezeu sa iau atitia bani?!?…“, intreba, curios, Marin Albu din Slatina. Programul a fost prelungit pina la 30 noiembrie, in speranta ca va atrage mai multi posesori de masini vechi. Implementarea programului se va derula dupa principiul „primul venit, primul servit“. In România se presupune ca exista aproximativ un milion de masini vechi.