Mecanicii de locomotiva si angajatii din depourile CFR – aflati in cea de-a 16-a zi de greva generala – ar fi dispusi sa accepte si o majorare salariala mai mica de 10,7 la suta, pentru a inceta protestul si a relua lucrul.
„Orice oferta salariala din partea administratiei va fi luata in discutie si va fi analizata, dar nu am primit nimic pina acum“, a declarat Iulian Mantescu, vicepresedintele Federatiei Mecanicilor de Locomotiva. Intrebat daca ar fi dispusi sa renunte la protest in schimbul unei majorari mai mici de 10,7 la suta, Mantescu a raspuns afirmativ. Initial, sindicalistii de la calea ferata au cerut o majorare salariala de 10,7 la suta, dar liderii lor sustin ca ar accepta si o crestere mai mica, dar ca administratia nu le-a oferit, pina in acest moment, nici un ban in plus la salarii. Pe linga majorarea salariala, grevistii mai cer 20 de tichete de masa lunar, administratia oferind doar 10 tichete in plus pina la sfirsitul anului (cinci de la 1 iunie si cinci de la 1 octombrie), pe linga cele cinci pe care le primesc deja pe luna. Administratia sustine ca nu poate oferi nici o majorare salariala pentru ca aceasta ar presupune modificarea unei hotariri de guvern, prin care au fost stabilite bugetele de venituri si cheltuieli ale CFR Calatori si CFR Marfa, plafonate intrucit societatile feroviare se afla pe lista de monitorizare la cererea FMI. In conditiile in care nu le-a fost propusa nici o majorare de salariu, mecanicii de locomotiva si angajatii din depouri afirma ca vor continua greva pe termen nelimitat, asigurind doar o treime din activitate.
Transportatorii privati – marii cistigatori ai grevei ceferistilor
Firmele de transport din Bistrita au suplimentat numarul de microbuze spre Cluj, Oradea si Suceava, destinatii spre care nu circula trenuri din cauza grevei mecanicilor de locomotiva. Desi intre orele 7.00 si 11.00 circulatia trenurilor nu mai era oprita total, la Bistrita situatia nu s-a schimbat fata de zilele in care toti angajatii cailor ferate erau in greva generala. Mai exact, nici unul dintre trenurile cuprinse in treimea care este asigurata conform legii nu circula prin Bistrita in intervalul orar mentionat. Numarul calatorilor s-a dublat in ultima perioada, iar firmele de transport care asigura cursele spre Cluj, Oradea, Suceava sau Botosani au fost nevoite sa suplimenteze mijloacele de transport in comun pe aceste rute. Toate mijloacele de transport pleaca din Autogara Bistrita pline pina la refuz cu calatori. Pina in prezent, nici una dintre firmele de transport bistritene nu a anuntat scumpiri ale biletelor de calatorie.