Alegerea ideii potrivite pentru o afacere profitabila pe termen lung este una din problemele principale cu care se confrunta orice investitor la inceput de drum. Craiovenii ar trebui insa sa stie ca un mod eficient de a face bani din experienta altora este franciza.
Franciza reprezinta un contract prin care proprietarul unei afaceri (francizor) cedeaza cumparatorului (francizer/francizat) dreptul de folosinta al numelui firmei, al marcii, dar si de comercializare a unor produse/servicii care sunt deja prezente pe piata si inregistreaza succes. Altfel spus, cei interesati de o astfel de „afacere“ primesc, contra unor taxe specifice, dreptul de a vinde produsele unei companii care are deja un brand cunoscut. Pe lânga produse, acesta din urma imprumuta propriul stil de amenajare, decorare, comportament organizational si modul de a conduce afacerea.
Avantajele francizei sunt acelea ca in timp contribuie la eficientizarea rezultatelor financiare ale afacerii, la minimalizarea riscurilor acesteia, precum si la eliminarea presiunii concurentei. Proprietarul francizei, la rândul sau, isi extinde teritorial afacerea, intr-un timp scurt, prin reducerea costurilor si a riscurilor de implementare locala a afacerii. In plus, acesta beneficiaza de venituri sigure pe termen lung si de intarirea capitalului de imagine.
Pretul francizei
In acest moment, in România exista peste 160 de retele dezvoltate de franciza. Printre acestea se numara McDonald’s, Pizza Hut, KFC, Fornetti, Escada, Bigotti, Benneton, Kenvelo. Achizitionarea unei francize presupune o taxa de intrare in reteaua de franciza, care poate varia intre zero si sute de mii de euro.
De asemenea, francizatul trebuie sa plateasca o redeventa (royality) periodica, taxa care poate fi calculata in suma fixa sau ca procent din cifra de afaceri realizata. Alte taxe posibile ce pot fi percepute, stabilite prin contract, sunt cele de marketing sau publicitate (2-5% din cifra de afaceri), de training sau leasing.
Si companiile românesti dezvolta francize
In timp, si companiile românesti au reusit sa-si dezvolte retele de franciza. Printre acestea, Rodipet, TinaR, Angst, CrisTim, Elvira, Gogoasa Infuriata, Zile si Nopti. Persoanele care se gândesc sa devina francizori si sa se extinda la nivel national asemenea firmelor mai sus-mentionate trebuie sa-si construiasca mai intâi un concept de baza al afacerii pe care sa-l experimenteze intr-o unitate-pilot. In plus, trebuie sa construiasca pachetul francizei si sa redacteze metodele operationale ce vor fi urmate de francizat. Toate acestea asigura mentinerea identitatii francizorului si a omogenitatii retelei de franciza dezvoltate de acesta. In practica, multi francizori isi stabilesc regulile de operare in manuale de marketing, de produs sau serviciu si de identitate vizuala.
Exemple
• The Malaysian Wau – fast-food cu specific asiatic
Taxa de franciza – 9.000 de euro
Redevente: 4% din vânzarile brute (cu o contributie de 2% pentru fondul de publicitate si promovare)
• Mc Donald’s – restaurant fast-food
Investitie totala – 470.000 USD
Taxa de intrare – 75.000 USD
Taxa de publicitate – 4% din cifra de afaceri
Alte taxe – 15-21% din vânzari
• Fornetti – produse de panificatie inghetate
Redeventa – zero
Alte taxe – 1.020 de euro taxa returnabila
• Gogoasa Infuriata – producerea si comercilizarea gogosilor
Taxa de intrare – 5.000 de euro
Investitie minima – 20.000 de euro
Redeventa – 5% din vânzari net/luna
• Yves Rocher – comert produse cosmetice si de parfumerie
Taxa de intrare – 100.000 de euro
Investitie minima – 15.000 – 20.000 de euro, amenajarea
Stiati ca
Etimologic, cuvântul „franciza“ are radacinile in Evul Mediu. Verbul englezesc „to enfranchise“ semnifica a fi eliberat de sclavie, obligatii legale, dependenta. Termenul din franceza veche „francis“ inseamna a imputernici un taran sau un serb sa desfasoare autonom o activitate aducatoare de profit.
• România este a doua tara din lume, dupa SUA, care a adoptat un act normativ privind regimul juridic al francizei.
• In România, primul târg de franciza a avut loc in februarie 2005.
• In SUA, la fiecare 17 minute se deschide o noua unitate de franciza.
• In SUA, peste 40% din totalul vânzarilor cu amanuntul sunt facute de firme in sistem franciza.