Pentru ca regiunea Oltenia sa se dezvolte din punct de vedere turistic, localitatile de la nord de Dunare ar trebui sa ia in considerare perspectiva includerii satelor in circuitul turistic. Autoritatile locale, la rândul lor, ar trebui sa-si dea interesul in acest sens.
Desi este una dintre regiunile cu un potential turistic ridicat, Oltenia nu exploateaza suficient acest atu. „Turismul rural este cautat pe plan mondial. Strainul nu vrea sa vada nici hotelul Mariott, nici Hilton. Strainul vrea sa vada cum se pregateste un vitel la protap, de exemplu. Românii din strainatate vor, la rândul lor, sa le arate copiilor lor cum e viata la tara“, a declarat Viorel Teianu, director adjunct al Colegiului de Turism – Institutul Irecson, la conferinta organizata sâmbata de Consiliul Local al Intreprinderilor Mici si Mijlocii (CLIMM) Craiova.
Drept urmare, oltenii ar trebui sa se gândeasca la exploatarea specificului oltenesc din punct de vedere turistic, mai ales ca unele lucruri, care pentru români pot parea banale, sunt interesante pentru turistii straini. „Copiii din strainatate asteapta autenticitate. Acestia au, de exemplu, in tematica excursiilor sa vada cum se mulge o vaca“, a spus Ion Andrei, directorul Colegiului de Turism si presedintele Asociatiei pentru Calitatea Serviciilor in Turism din România. Una dintre solutiile pentru dezvoltarea turismului rural in Oltenia ar fi si atestarea unor localitati ca sate turistice cu specific (pescaresc, vânatoresc), unde sa fie construite câteva pensiuni.
Satele românesti de la Dunare au potential turistic ridicat
Prin programele si meniurile cu specific oltenesc, orice localitate din sudul tarii poate fi inclusa in circuitele turistice. Cu toate acestea, unul dintre atuurile turistice ale regiunii este reprezentat de Dunare, neexploatata de olteni. Fenomenul a fost sesizat si de agentiile din România, care aduc in tara turisti straini. „Am primit semnale, din partea touroperatorilor recunoscuti la nivel european, potrivit carora nu exista obiective valorificate pe Dunare“, a afirmat Ion Andrei.
Turistii straini interesati de croaziere pe Dunare se imbarca pe vase uriase, adevarate orase plutitoare, din Viena si se opresc in porturile in care au ceva de vazut. „Litoral au si grecii, si turcii, si bulgarii, si noi. Dunarea e insa una. Când pleaca in croaziera pe Dunare, strainii se opresc in localitati din Bulgaria. Ar putea sa se opreasca si la noi, la Corabia, la Cetate“, a spus Teianu.
„Turismul e o meserie“
Pentru a face un turism performant, oltenii ar trebui sa se concentreze asupra calitatii serviciilor din turism si sa devina competitivi atât pe plan national, cât si international. „Calitatea serviciilor in turism este slaba, in primul rând, din cauza mentalitatii investitorilor care considera ca turismul nu e o meserie. In realitate, e mai sensibila decât orice alta meserie. Drept urmare, ceea ce strici intr-un an nu poti sa repari nici in cinci“, a declarat Viorel Teianu.
Cornel Bunget, reprezentantul in regiune al Autoritatii Nationale pentru Turism (ANT), la rândul sau, considera ca resursa umana este determinanta in calitatea serviciilor de primire. „Ca si dotari, structurile de cazare turistica din Oltenia corespund clasificarilor afisate. Ca si resurse umane insa, unele dintre ele lasa de dorit“, a adaugat Bunget.
Cursuri pentru cei care desfasoara sau vor sa desfasoare activitati in domeniul turismului se organizeaza si in Craiova. CLIMM, de exemplu, a organizat, impreuna cu Institutul Irecson, un curs de „Management in Turism“, ce va fi urmat de cursuri de agent de turism, de bucatar, de ospatar si de receptioner.
Autoritatile trebuie sa sustina turismul
Autoritatile locale, la rândul lor, ar trebui sa exploateze potentialul turistic al localitatilor. „Fiecare consiliu local este obligat sa aiba o evidenta a potentialului turistic. Implicarea acestora lasa insa de dorit in multe cazuri“, a mai spus Cornel Bunget.
Potrivit lui Valentin Cristea, presedinte al CLIMM Craiova, primarul trebuie sa sprijine dezvoltarea localitatii si implicit a regiunii si prin gasirea unor solutii pentru a atrage fonduri.