Planurile de dezvoltare a infrastructurii de transport din Dolj întocmite de autorităţi nu includ până în 2013 decât realizarea drumului expres Craiova-Piteşti, deşi administraţia centrală şi-a propus să modernizeze şi şoselele naţionale existente.
Integrarea în Uniunea Europeană le-a dat oltenilor speranţe că vor circula cândva pe şosele demne de UE, însă Programul Operaţional Sectorial-Transport întocmit de ministerul de resort în 2007 a scos regiunea noastră de pe harta autostrăzilor care vor fi construite în următorii şase ani în România. Autorităţile centrale s-au gândit în schimb la construcţia unui drum rapid care să facă legătura cu Piteştiul, motivând că indicii de trafic nu justifică realizarea unei autostrăzi în regiune. Proiectul drumului expres Craiova-Piteşti a luat avânt mai ales în condiţiile venirii la Craiova a companiei americane Ford, lucrarea aflându-se în prezent la stadiul întocmirii studiului de fezabilitate. Potrivit datelor furnizate de autorităţi, şoseaua va avea câte două benzi pe fiecare sens şi 120 km lungime, urmând să străbată Doljul pe o porţiune de 17,7 km. Deşi termenul iniţial de finalizare era estimat de administraţia centrală pentru începutul lui 2009, ministrul transporturilor, Ludovic Orban, a declarat recent că lucrările vor fi începute cel mai probabil la jumătatea lui 2008.
Centura de sud a Craiovei, în aer
Deşi în 2007 a fost recepţionată tehnic centura de nord a Craiovei, care facilitează drumul şoferilor către Bucureşti sau Timişoara, planurile autorităţilor pentru centura de sud a oraşului, care asigură legătura cu porturile de la Dunăre, sunt încă incerte. În 2002, consultantul Hyder Consulting, care a coordonat şi lucrările la tronsonul Craiova-Filiaşi, a întocmit un studiu de prefezabilitate pentru patru kilometri de şosea, însă proiectul construirii celor 25 km de şosea a rămas suspendat, în condiţiile în care nu a început execuţia nici la podul Calafat-Vidin. Autorităţile centrale au însă în plan reabilitarea şi modernizarea şoselelor naţionale care fac legătura cu porturile Calafat şi Bechet.
Drumurile către porturi, reabilitate cu întârziere
Dacă ar fi să luăm în calcul datele furnizate în cadrul documentului „Politica în domeniul transporturilor“ publicat pe site-ul MT, primul drum care ar fi trebuit să beneficieze de o cosmetizare completă este Craiova-Calafat, a cărui modernizare era programată să înceapă în 2005 şi să se finalizeze în 2008. Tot de pe site-ul ministerului aflăm însă că respectivul drum este, conform Programului Operaţional Sectorial-Transport, în grafic, iar lucrările ar trebui finalizate în 2009. Potrivit estimărilor făcute de autorităţi, cei 84 km de şosea propuşi pentru reabilitare vor scoate din buzunarul statului 80 de milioane de euro. Dat fiind faptul că lucrările la şosea nici măcar nu au demarat, ne întrebăm în cât timp va fi reabilitat celălalt obiectiv aflat pe lista de investiţii a administraţiei centrale, drumul Craiova-Bechet.
Potrivit aceluiaşi document publicat pe site-ul MT, şoseaua de 66,7 km ar trebui modernizată până în 2011 cu suma totală de 52 de milioane de euro, însă până în prezent nu au fost identificate sursele de finanţare a proiectului. Şi ca să dăm măsura exactă a ritmului în care se mişcă autorităţile, trebuie să precizăm faptul că lucrările la drumul Craiova-Slatina, reabilitat în 2007, ar fi trebuit începute, conform graficului iniţial, în 2002.
În planurile autorităţilor se regăseşte şi realizarea centurii ocolitoare a Filiaşiului, proiect estimat la 14,5 milioane de euro, însă din documentele date publicităţii de ministerul de resort nu reies termene certe de demarare şi finalizare a lucrărilor, nici sursele de finanţare pentru realizarea obiectivului.