Cu toate că nu este o metodă foarte populară de angajare, mai ales în cazul în care locul de muncă este în altă localitate decât în cea de domiciliu a viitorului angajat, unele companii sunt de acord ca primul interviu să aibă loc.
Un interviu prin telefon nu diferă foarte mult de unul faţă în faţă. „Angajatorii încă folosesc această metodă pentru a pretesta candidaţii pe care îi cheamă la un interviu propriu-zis“, au explicat specialiştii în resurse umane de la www.elady.ro. Marea diferenţă între acest tip de interviu şi cele faţă în faţă este că angajatorul şi intervievatul nu se văd, fapt care, de multe ori, este în avantajul candidatului la post deoarece, aflându-se într-un loc cunoscut în momentul interviului, este mult mai relaxat.
Ce e bine să faceţi
Potrivit specialiştilor, interviurile prin telefon trebuie tratate cu la fel de mulă seriozitate ca şi cele faţă în faţă, astfel că sfatul general este de a fi la fel de pregătiţi. Chiar dacă vorbim de un interviu telefonic stabilit din timp sau de unul scurt, din care angajatorul încearcă să-şi dea seama dacă vă cheamă sau nu la unul propriu-zis, eticheta pentru o convorbire telefonică este diferită de cea pentru o conversaţie faţă în faţă. Unul din amănuntele pe care trebuie să le aveţi în vedere este să aveţi la îndemână câteva ajutoare. „În momentul în care sunteţi sunat, e bine să aveţi la îndemână materiale ajutătoare, cum ar fi CV-ul, un pix şi ceva pe care va trebui să notaţi, în caz că totul merge bine, adresa şi numărul de telefon ale firmei de la care aţi fost sunat şi alte informaţii de care veţi avea nevoie în viitor“, se specifică pe www.myjob.ro. Dacă nu sunteţi pregătit în momentul în care sunteţi sunat pentru un astfel de interviu, e bine să explicaţi situaţia. Pentru a fi sigur că luaţi contactat cu cei care v-au sunat, reţineţi numele persoanei şi organizaţia.
„Zâmbetul se simte prin telefon“
Acesta nu este singurul sfat dat de specialişti. „Dacă vi se întâmplă să vă aflaţi la un interviu care se desfăşoară la telefon, imaginaţi-vă că sunteţi în aceeaşi cameră cu interlocutorul, îl aveţi în faţă şi totul decurge în mod normal, ca la un interviu obişnuit“, notează www.ro-jobs.ro. Nu uitaţi însă să aveţi o atitudine pozitivă şi faceţi toate lucrurile pe care le-aţi face la un interviu obişnuit – relaxaţi-vă, fiţi energic, manifestaţi-vă entuziasmul şi, mai ales, nu uitaţi să zâmbiţi. „Zâmbiţi, pentru că este ştiut că zâmbetul se simte prin telefon. Staţi în picioare: e un truc cunoscut telemarketerilor din lumea întreagă. Veţi fi mai convingător“, vă sfătuiesc cei de la www.myjob.ro. În plus, ţineţi un pahar cu apă la îndemână, vorbiţi rar şi clar, daţi răspunsuri scurte şi la obiect (evitând însă răspunsurile cu „Da“ sau „Nu“) şi folosiţi persoana a II-a singular în adresare doar dacă vi se cere.
Ce nu trebuie să faceţi
„Nu mâncaţi, nu mestecaţi gumă, nu fumaţi, pentru că acestea se aud prin telefon. Nu-l întrerupeţi pe celălalt“ sunt sfaturile specialiştilor de la www.myjob.ro. Aceştia precizează că este foarte important să acordaţi intervievatorului toată atenţia (nu citiţi e-mail-uri, nu vă uitaţi la televizor şi nu ascultaţi muzică). În plus, asiguraţi-vă că nu face nimeni zgomot în jurul dumneavoastră. „Evitaţi să tuşiţi sau să strănutaţi, iar dacă nu puteţi evita, cereţi-vă scuze“, notează www.elady.ro. Discutaţi despre salariu numai dacă angajatorul aduce vorba. În plus, nu trebuie, pentru nici un motiv, să intraţi în conflict cu persoana care vă intervievează pentru că prin telefon sunt mai greu de soluţionat problemele şi este important să lăsaţi o impresie plăcută. Alt sfat dat de specialişti este şi acela de a nu vă teme de pauzele din conversaţie. „E bine să vă gândiţi răspunsurile“, spun specialiştii www.myjob.ro, care vă amintesc să nu uitaţi niciodată să mulţumiţi la sfârşitul interviului.