Suedezii de la SAAB, cea mai mare companie cehă de profil şi câteva firme autohtone sunt interesate de preluarea Avioane Craiova. Printre oamenii de afaceri români care vor societatea se numără Ştefan Vuza şi fraţii Emil şi Marius Cristescu.
Cel puţin cinci firme sunt interesate de preluarea Avioane SA Craiova, a declarat recent Teodor Atanasiu, preşedintele Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS), citat de agenţia de presă NewsIn. Potrivit lui Atanasiu, unul dintre potenţialii investitori ar putea fi compania suedeză SAAB, cu care Avioane Craiova are deja o colaborare.
Cealaltă firmă este din Cehia şi este o noutate în procesul de privatizare a constructorului craiovean de avioane. „Nu s-a încheiat termenul de depunere a ofertelor şi nu vă pot spune care dintre cei cinci va depune o ofertă sau dacă vor cumpăra şi alţii caietul de sarcini. Noi ne aşteptăm ca la Craiova să continue producţia de avioane, ba, mai mult, Craiova să devină un centru regional de mentenanţă pentru toate tipurile de avioane care zboară în sud-estul Europei“, a precizat Atanasiu.
Cehii şi suedezii, la concurenţă
Victor Peţa, liderul sindical de la Avioane Craiova, a precizat şi care sunt cele cinci companii interesate de societate: SAAB (Suedia), Aero Vodochody (Cehia), Inav Bucureşti, Metav Bucureşti şi Pro Faur Invest Bucureşti.
Cea mai cunoscută companie în domeniu este, fără îndoială, SAAB – producătoare de avioane de vânătoare, autoturisme şi tehnologie aerospaţială.
SAAB este producătorul avionului de luptă Grippen şi se află în competiţie pentru contracte cu Lockheed Martin Corp., Eurofighter GmbH, Boeing Co. şi Mig Corp. SAAB a avut în 2007 un profit net de 209 milioane de euro.
SAAB a mai fost interesată de achiziţionarea fabricii craiovene, însă intenţia nu s-a materializat până acum în vreo ofertă concretă.
Din câte se pare, suedezii condiţionau cumpărarea Avioane Craiova de un contract cu Ministerul Apărării Naţionale (MApN) pentru achiziţionarea de avioane Grippen. Compania Vodochody este cea mai mare firmă de profil din Cehia şi produce şi ea mai multe tipuri de avioane, dintre care cele mai cunoscute sunt aparatele de vânătoare şi antrenament L-29 Delfin, L-39 Albatros, L-59 Super Albatros şi L-159 Alca. Timp de câţiva ani, 35% din companie a fost deţinută de gigantul american Boeing, care însă şi-a revândut acţiunile către stat după ce modelul de bază al Aero Vodochody, L-159 (principalul concurent pentru IAR 99 Şoim), nu a avut succes la vânzări, compania acumulând datorii uriaşe. Modelul a fost achiziţionat doar de forţele aeriene ale Cehiei. În octombrie 2006, compania a fost scoasă din nou la privatizare, fiind achiziţionată de grupul ceho-slovac de investiţii Penta, contra sumei de trei miliarde de coroane cehe. Grupul Penta s-a extins în ultimul timp pe piaţa central şi est europeană, având deţineri de peste 850 de milioane de euro.
Firme româneşti, interesate de producţia de avioane
Alt pretendent, Inav SA Bucureşti, face parte din imperiul financiar al omului de afaceri Ştefan Vuza. Societatea este controlată de Vuza printr-o reţea de firme, pe traseul Erre 2 International SRL Bucureşti – Iasitex SA Iaşi – A 2 Impex SRL Ploieşti – Uzuc SA Ploieşti – A1 Impex SRL Cluj – Sinterom SA Cluj – Contactoare SA Buzău şi Serviciile Comerciale Române (SCR) SA Bucureşti. Acţionarul majoritar al Metav SA, altă firmă pretendentă, este Meteor SA Bucureşti (care deţine 54,26% din acţiuni), controlată, la rândul ei, de trei societăţi cipriote (Wellkept Properties Ltd. – 54,21%, Weybridge Holdings Ltd. – 29,53% şi Coleborn Trading Limited – 10%).
În sfârşit, firma Pro Faur Invest este controlată de fraţii timişoreni Marius şi Emil Cristescu, prin firmele Begacom SA Timişoara şi Faur SA Bucureşti (la care Begacom este acţionar majoritar, cu 96,6% din capitalul social). Potrivit liderului sindical Victor Peţa, mai multe firme ar fi cumpărat dosarul de prezentare al Avioane Craiova. „Eu ştiu de 13 firme. Este un record. Din păcate, puţine dintre ele au experienţă în construcţia de aeronave“, a afirmat Peţa. Neoficial, se vorbeşte că ar mai fi interesate de preluarea societăţii companiile Sabca (Belgia) şi Alenia Aeronautica (Italia).
Uzina nu merge strălucit
Avioane Craiova a fost înfiinţată în 1972, fiind unicul producător de aeronave de tip militar din România. AVAS a scos la vânzare 80,97% din capitalul social al societăţii. În 2007, constructorul craiovean de avioane a înregistrat o pierdere de şapte milioane de lei (1,96 milioane euro), iar cifra de afaceri a scăzut cu 5,5%, la 23,44 milioane de lei (6,49 milioane de euro), potrivit unui comunicat al companiei, transmis pieţei Rasdaq.