Avioane Craiova va primi peste zece milioane de euro printr-un contract care va asigura supravieţuirea societăţii timp de un an.
Contractul care va scoate fabrica de avioane din Craiova din impasul financiar în care se află va fi încheiat cu Ministerul Apărării. Acesta va comanda, potrivit autorităţilor centrale, două-trei avioane de tip Şoim. Ministrul economiei şi finanţelor, Varujan Vosganian, a declarat sâmbătă, la Craiova, că afacerea scoate din discuţie posibilitatea ca la societate să aibă loc disponibilizări şi permite fabricii să-şi desfăşoare normal activitatea până la finalizarea procesului de privatizare. „Ministerul Economiei şi Finanţelor finanţează în continuare construcţia avioanelor. Îi asigur pe angajaţii de la Avioane că vor avea de lucru în viitorul apropiat şi nu vor exista disponibilizări“, a spus ministrul liberal, într-o conferinţă de presă susţinută la PNL Dolj.
Vosganian a precizat că banii necesari construcţiei avioanelor vor proveni dintr-un fond special de dezvoltare, care va fi constituit până la sfârşitul lunii aprilie şi care va susţine şi alte obiective importante precum autostrada Braşov-Borş şi modernizarea mai multor aeroporturi din ţară.
Contractul ajunge pentru un an de activitate
Directorul Avioane SA, Ionel Boldişor, a precizat că, în prezent, la societate nu există un plan de disponibilizări aprobat, însă, în lipsă de comenzi, s-a gândit şi la această posibilitate. Potrivit acestuia, contractul pentru construirea a două-trei avioane ar trebui să asigure o activitate normală la societate timp de un an. Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS), acţionarul majoritar al Avioane Craiova, a amânat recent termenul-limită de depunere a ofertelor pentru societate, cu 22 de zile, până pe 9 mai. Vânzarea pachetului majoritar de acţiuni, de 80,9% din capitalul social, va fi realizată prin negociere pe bază de oferte finale, îmbunătăţite şi irevocabile. Până la sfârşitul lunii martie, dosarul de prezentare a societăţii Avioane Craiova a fost cumpărat de 15 companii româneşti şi străine – grupul Saab (Suedia), Grampet Bucureşti, Aero Vodochody (Cehia), Lord Expert Consult România, Institutul de proiectare în domeniul aviaţiei INAV Bucureşti, IMA Metav Bucureşti, Jafco Holding România, Pro Faur Invest România, Alenia (Italia), MBL Computers Bucureşti, Sabca (Belgia), Somaca-Gosselies (Belgia), SIF Oltenia, Safrom Trading Bucureşti şi International Railways Systems (Luxemburg).
Nelămuriri la General Motors
Avioane SA este în prezent singurul producător de aeronave de tip militar din România. În 2007, firma a înregistrat o pierdere de şapte milioane de lei (1,96 milioane de euro), iar cifra de afaceri a scăzut cu 5,5%, la 23,44 milioane de lei (6,49 milioane de euro).