10.6 C
Craiova
sâmbătă, 2 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriPeste jumătate din parcul auto, non-Euro

Peste jumătate din parcul auto, non-Euro

RAR a pus la dispoziţia presei situaţia autovehiculelor înregistrate în baza de date până la 10 aprilie. Statistica, realizată din anul 1992 până în 2007 inclusiv, este făcută pe criterii care privesc normele de poluare, categoriile de folosinţă, grupe de cilindree şi dispozitive antipoluare.

Potrivit statisticii, în afara celor 2.388.484 de autovehicule non-Euro înregistrate în baza de date a RAR, după norma de poluare, care au o pondere de 54% din totalul maşinilor, autovehiculele Euro 2 înregistrate sunt în număr de 485.074 (11%), cele Euro 3 reprezintă 20% din total (878.676), cele Euro 4 deţin o pondere de 15% (642.287), Euro 5 reprezentând 0,065%, cu un număr de 2.860 autovehiculele înmatriculate.

 

Numărul autovehiculelor Euro 2 a scăzut din 2001

 

În ceea ce priveşte autovehiculele înregistrate în baza de date a RAR, după dotarea cu dispozitive antipoluare, clasa non-Euro a atins punctul culminant în 1995 (cu peste 300.000 de maşini), înregistrând după stagnarea de aproape trei ani, la nivelul a aproximativ 200.000 de maşini, o descreştere continuă până în 2005. Îngrijorător este că, după acest an, numărul maşinilor non-euro înmatriculate a început să crească din nou, ajungând anul trecut la 23.258.

Clasa Euro 2 stă însă ceva mai bine. După o creştere constantă, începând din 1997 până în 2001, când au fost înmatriculate aproape 120.000 de autovehicule, numărul acestora a înregistrat variaţii, ajungând anul trecut la puţin peste 2.600.

Cert este că, după anul 2000, românii s-au simţit destul de atraşi de noile modele auto, dotate cu Euro 3 şi Euro 4. După şase ani, clasa Euro 3 a atins punctul culminant, cu 303.866 de maşini înmatriculate, în timp ce, pentru Euro 4 a mai fost nevoie de un an pentru a atinge 390.156 de autovehicule înregistrate la RAR.

 

Doar 5 autobuze Euro 5

 

Potrivit datelor RAR, din punct de vedere al categoriilor de folosinţă şi al gradului de poluare, situaţia se prezintă astfel: dintre cele 21.875 de autobuze, non-Euro sunt 16.473, Euro 2 – 677, Euro 3 – 4.531, Euro 4 – doar 189, iar Euro 5 numai 5 autobuze. Situaţia este aproape similară şi pentru automobilele mixte (din totalul de 77.450 automobilele mixte, 41.537 sunt non-Euro), pentru autoremorchere (din 743 astfel de autoturisme, doar 5 sunt euro 2, restul fiind non-euro), pentru autorulote, autospecializate şi autotractoare.

Nici în ceea ce priveşte autoturismele situaţia nu este îmbucurătoare: dintre cele 3.698.468 de maşini mici înregistrate, 55% sunt non-Euro (2.019.620), Euro 2 deţinând doar 10% din total (cu 381.808 de maşini), Euro 3 reprezentând 19% (cu 691.441), iar Euro 4 – 16% (cu 605.456). În ceea ce priveşte microbuzele, dintre cele 18.532, non-Euro sunt 3.936, Euro 2 – 3.701, Euro 3 – 8.975, iar Euro 4 – 1.920.

 

358.051 autoturisme Euro 4 înmatriculate anul trecut

 

Graficul autoturismelor înregistrate în baza de date RAR, după dotarea cu dispozitive antipoluare, este asemănător celui al autovehiculelor. Dacă punctul culminant al maşinilor non-Euro a fost înregistrat în 1995 (cu 271.163 de autoturisme înmatriculate), din 2005 până în 2007, înregistrările au variat între 10.000 şi 23.000. Numărul maşinilor Euro 2 înregistrate în baza de date a RAR a crescut vertiginos din 1997 până în 2001 (aproape 100.000), de atunci descrescând până la doar 3.553, în 2007. În ceea ce priveşte Euro 3 şi Euro 4, RAR arată că acestea au început să fie înregistrate abia în 2000, primele atingând punctul culminant în 2006 (cu aproape 250.000 de maşini înmatriculate), urmate de o scădere abruptă, anul trecut, când au ajuns la numai 83.592 de maşini. Euro 4 este în ascensiune continuă, din 2004 până în prezent, numărul maşinilor înmatriculate ajungând la 358.051.

Curierul Naţional

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS