Dezvoltatorii imobiliari locali spun că investitorii străini se aşază pe pământuri olteneşti doar dacă vor fi selectaţi de Ford drept furnizori ai companiei. Până atunci, linişte! Nici măcar tatonări pe piaţa terenurilor nu mai sunt.
Dacă înainte sau imediat după semnarea contractului cu Ford potenţialii furnizori ai companiei producătoare de autoturisme se înghesuiau la autorităţile doljene să găsească locaţii unde să-şi amplaseze fabricile, acum este linişte. Autorităţile îi refuzau din lipsă de terenuri, dezvoltatorii imobiliari se străduiau să le facă rost de suprafeţe mai ieftine, iar forţa de muncă aştepta cu nerăbdare să fie angajată la o astfel de companie străină. Dar încă nu au curs „lapte şi miere“ în Craiova. Asemenea proiecte investiţionale se decid în timp, în funcţie de contractele cu Ford şi de dimensiunea activităţii fabricii. Indirect, putem spune că deciziile Ford influenţează dezvoltarea pieţei imobiliare locale.
De câteva luni, nici un eventual furnizor al companiei americane nu s-a interesat măcar de investiţii în zona imobiliară. Despre cumpărat terenuri sau hale de producţie nici nu s-a pus problema. „Pe sectorul de industrie nu a venit nici un investitor pe piaţa de imobiliare, aşa cum se aştepta după sosirea Ford. Nici un astfel de furnizor nu a cumpărat terenuri sau spaţii în Dolj. Acum nici măcar nu mai întreabă de eventuale locaţii ale viitoarelor afaceri“, a precizat Cristian Clenciu, vicepreşedinte al Asociaţiei Române a Agenţiilor Imobiliare (ARAI).
Instituţia are chiar un parteneriat cu Agenţia de Dezvoltare Regională (ADR) Sud-Vest Oltenia, căreia i-a furnizat date imobiliare de la agenţiile locale înscrise în asociaţie, ce ar fi urmat să fie puse la dispoziţia firmelor străine care s-ar fi înghesuit în jurul Craiovei şi în restul judeţului să-şi amplaseze fabricile.
Ford alege, dezvoltatorul culege
Încă unul dintre dezvoltatorii imobiliari care le-au oferit terenuri eventualilor furnizori ai Ford, Ştefan Cherciu, confirmă că nimeni nu a mai venit pentru investiţii imobiliare de natură industrială. Acesta are o promisiune de la compania germană Kircchoff, care face caroserii. Dar intenţia nemţilor de a veni la Craiova se va concretiza numai după ce firma va avea un contract ferm cu Ford. „În august, Ford va avea o selecţie de furnizori. Abia după ce vor fi selectaţi, cei de la Kircchoff vor decide să investească în Craiova. Cu mine au avut doar discuţii de principiu. Nu am semnat nici un precontract“, a precizat Ştefan Cherciu.
Firma germană este deja furnizor al fabricilor Ford din alte ţări, dar decizia de investire la Craiova depinde cât de mare va fi contractul acestora cu fabrica de automobile din Bănie. Directoarea ADR Sud-Vest Oltenia, Marinela Bogheanu, a spus că, în ultimele două luni, nici un investitor – posibil furnizor al Ford – nu s-a mai interesat de terenuri în Dolj. „Tot ce pot să vă spun este că acum o lună am avut o întâlnire cu conducerea Ford de la Craiova, iar reprezentantul lor ne-a comunicat că va aduce la vară toţi furnizorii companiei la o întrevedere, să-i prezinte autorităţilor locale, iar noi să le prezentăm oportunităţile de investire“, a adăugat Bogheanu.
Consultantul pentru Ford din partea firmei McGuire & Woods, Nadia Crişan, susţine că au loc discuţii în permanenţă cu furnizorii tradiţionali şi cu cei viitori ai companiei şi că vor fi selectaţi „în perioada următoare, dar acest aspect nu are nici o legătură cu piaţa imobiliară“.