-0.5 C
Craiova
duminică, 17 noiembrie, 2024

Cehi pentru Avioane

Grupul ceh Aero Vodochody, viitor proprietar al Avioane Craiova, ar putea să producă în Bănie elicopterele comerciale Sikorsky şi aeronave militare. În acelaşi timp, cehii cer eliminarea din contractul colectiv de muncă a prevederilor privind plăţile compensatorii în caz de disponibilizări.

Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) a selectat din cei trei pretendenţi la privatizarea Avioane Craiova oferta definitivă depusă de cehii de la Aero Vodochody a.s., desemnaţi câştigători ai procesului de privatizare. În perioada următoare, AVAS începe negocierile cu compania cehă pentru clauzele contractului de vânzare-cumpărare a pachetului majoritar de acţiuni de 80,97% deţinut de stat la Avioane Craiova, se arată într-un comunicat al instituţiei. Marii perdanţi ai privatizării sunt italienii de la Alenia Aeronautica şi INAV Bucureşti România. Procesul de privatizare, iniţiat la început de an, a fost prelungit deoarece unii dintre ofertanţii potenţiali au intenţionat să efectueze audit propriu la fabrica de avioane din oraşul nostru. Aero Vodochody s-a angajat să plătească pentru acţiunile fabricii de avioane din Bănie puţin peste 16,3 milioane de euro, din care investiţii pentru dezvoltarea societăţii, 8,8 milioane de euro.

Elicoptere Sikorsky şi avioane militare

Compania cehă a avut un contact permanent cu fabrica din Craiova în ultima perioadă. Surse din fabrică susţin că, din discuţiile recente, purtate în Craiova cu preşedintele companiei Aero Vodochody, Igor Hulak, a reieşit că cehii intenţionează să producă în Bănie elicopterele comerciale Sikorsky S-76C, precum şi aparate de zbor militare. Potrivit aceloraşi surse, în cazul în care devin acţionari majoritari la Craiova, cehii intenţionează să reia contractele pe care le-a avut societatea craioveană cu SAFCA (Belgia) pentru fabricarea de subansamble pentru industria aeronautică. Este vorba despre aşa-numitele „tailcon“, care sunt părţi inferioare pentru coada avionului, şi nu numai. Printr-un comunicat de presă, preşedintele companiei cehe anunţă clar intenţia de a produce aparate şi tehnică militară la Avioane Craiova. „Avem multe lucruri în comun cu Avioane Craiova ca afacere cu aerostructuri şi cea militară“, a declarat Igor Hulak, preşedinte al Aero Vodochody. Firma intenţionează să continue programele Avioane Craiova şi să dezvolte pe viitor portofoliul „producţiei de aerostructuri în domeniul militar, menţinând poziţia de partenere de încredere pentru forţele aeriene române“, se arată în comunicat. Directorul general al Avioane Craiova, Anatolie Boldişor, a menţionat că viitorul partener ceh ar avea intenţia să „externalizeze de la fabrica lor activităţi pentru Avioane Craiova“. Boldişor a lăsat să se înţeleagă că, fără un proiect concret al cehilor de la Aero, nu se poate spune exact care sunt aparatele de zbor ce vor fi produse în Bănie.

Disponibilizări sau angajări?

Preşedintele companiei cehe s-a deplasat, în urmă cu două săptămâni, la Craiova, pentru a solicita companiei şi sindicatului eliminarea unor clauze din contractul colectiv de muncă referitoare la acordarea de plăţi compensatorii personalului disponibilizat. El a lăsat să se înţeleagă că la compania craioveană există un dezechilibru între personalul direct productiv şi cel indirect productiv, aspect ce „ar trebui echilibrat“. În timp ce în fabrică se vorbeşte deja despre disponibilizări masive din rândul personalului TESA, reprezentanţii AVAS susţin că viitorul proprietar de la Avioane Craiova va face angajări de personal pe partea de producţie. Potrivit aceluiaşi comunicat de presă al Aero Vodochody, transmis redacţiei, cehii spun că vor creşterea eficienţa fabricii.
„Desigur, este evident că Avioane Craiova va trebui să treacă printr-un proces masiv de restructurare, concentrat pe creşterea eficienţei şi a capacităţilor tehnologice. Oricum, credem în potenţialul mare al Avioane Craiova, care izvorăşte din tradiţia de 40 de ani în producţia de avioane şi aşteptăm cu nerăbdare să muncim ca o echipă pentru a ne realiza planurile ambiţioase“, a precizat preşedintele companiei cehe, Igor Hulak. Liderul sindical al fabricii, Victor Peţa, a menţionat că „sindicatul nu este de acord cu restructurarea de personal decât după o analiză din interiorul fabricii şi nu din exterior, cum s-a făcut acum“.

Aero Vodochody – producător mondial de avioane militare

Din punct de vedere istoric, Aero Vodochody a.s. Cehia este cel mai mare producător de avioane militare cu reacţie de antrenament din lume. În ultimii 50 de ani, Aero a produs peste 6.500 de avioane de construcţie proprie, ceea ce reprezintă, în linii generale, două treimi din producţia mondială din această categorie. De-a lungul existenţei sale, societatea a fabricat, în total, peste 11.000 de avioane, iar începând cu anul 2000, şi peste 150 de elicoptere Sikorsky S-76C. La mijlocul lunii aprilie 2008, Aero finalizase deja 200 de elicoptere comerciale Sikorsky S-76C, ceea ce a reprezentat cel mai mare program de producţie al companiei cehe în zona structurilor aeronautice, se arată pe site-ul companiei.
Aero cooperează cu alţi producători mondiali din industria de aeronautică, dintre care amintim: Alenia Aeronautica (pentru aparatul C-27J Spartan Center Wing Box), compania Boeing (pentru F-18), EADS şi Vough Aircraft Industries. În prezent, acţionar la Aero Vodochody este grupul privat ceh Penta (care, la rândul lui, are acţionar american), care în anul 2007 a finalizat procesul de restructurare al Aero. Acest proces a adus companiei un profit de 200 de milioane de coroane cehe pe anul trecut, comparativ cu pierderea de 964 de milioane de coroane cehe. Firma Aero Vodochody a aparţinut guvernului ceh, care a vândut participaţiunile companiei americane Boeing. Aceasta a fabricat apoi aparatul L-159, care nu a avut succesul scontat. Potrivit Financial Times, ulterior, Boeing a decis asupra diminuării pierderilor înregistrate prin participaţia la Aero Vodochody – producător aflat la acea vreme în dificultăţi financiare. Relaţiile dintre cei doi acţionari s-au deteriorat din cauză că modelul de baza al Aero Vodochody, L-159, nu a avut succes la vânzări. Boeing a vândut partea sa de 35% înapoi guvernului din Cehia, la preţul 8 cenţi pe acţiune, scrie Financial Times. Apoi, grupul privat Penta a cumpărat pachetul de acţiuni al Aero şi este unic acţionar. Pe latura de producţie militară, Aero s-a lansat pentru aparatele L-159 (Combat & Training), după ce anii anteriori a produs şi livrat avioanele L-39 şi L-59. De asemenea, compania a produs şi a asamblat componente atât pentru aeronavele militare, cât şi pentru avioanele comerciale.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

17 COMENTARII