O afacere pornită de la zero de doi craioveni a ajuns recunoscută pe plan naţional. Aproximativ 50 de tone de îngheţată Top Gel ies zilnic pe poarta fabricii, în 83 de sortimente. Un produs accesibil tuturor şi de calitate a condus la succesul companiei.
La început a fost comerţul cu îngheţată produsă de alţii. Apoi, cei doi asociaţi craioveni, Petre Popa şi Robert Iriza, şi-au dat seama că pot face profit din producţia proprie de îngheţată. Firma a apărut în 1994 sub altă denumire, iar în 1998, actuala Top Gel Prod conta deja pe piaţa locală a îngheţatei. Top Gel „s-a făcut mare“ într-un spaţiu mic de pe strada Caracal, din Craiova. „Compania a investit masiv în forţa de vânzări, în parcul de autovehicule şi de congelatoare, iar dezvoltarea a fost exponenţială. Este foarte important să ai o bază tehnică proprie şi să nu depinzi de dealer“, a afirmat managerul general al Top Gel, Adriean Asan. Din Dolj, distribuţia s-a dezvoltat treptat, pe zone geografice, astfel că acum firma Top Gel are 11 depozite frigorifice dispuse în toate regiunile ţării, deţine 170 de autovehicule şi are cea mai mare flotă de congelatoare dintre toţi concurenţii – 18.500 de lăzi frigorifice.
Fabrica de zece milioane de euro
În anul 2006, a început producţia de îngheţată în noua fabrică, ridicată de la zero, în comuna Cârcea, la câţiva kilometri de Craiova, unde se află şi depozitul firmei. Ansamblul de producţie a costat zece milioane de euro, fiind utilat după ultimele standarde. Deşi a fost realizată cu forţe proprii, investiţia a fost înregistrată la Agenţia Română a Investiţiilor Străine (ARIS) ca fiind „cu impact semnificativ în economie“. Pentru acest lucru, compania a avut un avantaj fiscal, în sensul că investiţia devenea deductibilă la momentul punerii în funcţiune. „Nu am accesat fonduri europene, pentru că trebuia să aşteptăm prea mult după toate aprobările şi nu se putea. Aveam nevoie rapidă de dezvoltare“, a explicat directorul Asan.
În prezent, Top Gel produce 50-60 de tone de îngheţată pe zi în sezonul de vârf, când în fabrică lucrează 520 de oameni, mulţi angajaţi pe perioadă determinată. Dezavantajul brandului Top Gel este că produsul se consumă doar în sezonul cald, astfel că iarna fabrica îşi sistează producţia, iar personalul angajat permanent asigură întreţinerea utilajelor. Se lucrează în schimburi, iar afacerea merge nonstop, de la idei, la produsul finit. În 2006, cifra de afaceri a Top Gel a fost de 7,3 milioane de euro (profit 417.000 de euro), potrivit datelor preluate de la Ministerul Economiei şi Finanţelor. În 2007, afacerile au crescut la 11,35 milioane de euro (profit 355.000 de euro), iar pe 2008, conducerea anticipează o cifră de afaceri de 20 de milioane de euro şi un profit considerabil. Fabrica este standardizată atât pentru calitate (TUV Cert 9901), cât şi pentru siguranţa alimentului (ISO 22000).
Vafa, produsul tradiţional al Top Gel
Anul acesta, 83 de sortimente de îngheţată Top Gel ies pe poarta fabricii de lângă Craiova. Cel mai răspândit produs este vafa tradiţională, fabricată iniţial numai de Top Gel, dar preluată recent şi de concurenţă. Îngheţata la cornet este încă unul dintre produsele de top ale societăţii. Abordarea managerială şi orientarea marketingului către micul consumator a condus la dezvoltarea produsului „made in Craiova“. „Politica noastră este axată pe comerţul tradiţional. Majoritatea vânzărilor se înregistrează la magazinele de lângă colţul blocului, pentru că îngheţata este un produs care se poate consuma şi pe stradă. Din experienţa noastră, îngheţata se pretează foarte mult la acest gen de comerţ“, a explicat managerul general, Adriean Asan. Materia primă se procură în mare parte de pe piaţa externă: Belgia (ciocolata), Polonia, Cehia, Danemarca, Franţa, Italia.
Aceleaşi dificultăţi ca în orice business
Ca orice companie autohtonă care se dezvoltă prin propriile forţe, greutăţile întâmpinate sunt de natură birocratică, mai ales cele legate de legislaţia imperfectă. Până la aderarea României la Uniunea Europeană, îngheţata era considerată în legislaţia românească „produs de origine animală“ (pe când este un aliment), aspect ce îngreuna cu mult obţinerea autorizărilor necesare producţiei, extinderii, introducerii unui sortiment nou etc. Compania Top Gel este printre puţinele din Craiova care recunosc că în perioada de vârf a vânzărilor pot exista mici inconveniente în distribuţia îngheţatei către cei 16.000 de clienţi din ţară. Cererea foarte mare face ca livrările să aibă mici întârzieri, aspecte pe care conducerea companiei încearcă să le remedieze.