Scăderea vânzărilor în Europa este determinată de criza economico-financiară, nu de comerţul cu maşini vechi. Octombrie a fost cea de-a şasea lună consecutivă de descreşteri, potrivit ACEA. Înmatriculările au scăzut cu 5,4% la zece luni, şi cu 14,5% luna trecută.
La mai puţin de o săptămână de când premierul Tăriceanu acuza cumpărătorii de autoturisme second hand că „subminează“ economia naţională şi determină pierderea locurilor de muncă din industria auto, Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) spune adevărul (deja cunoscut de toată lumea, cu excepţia primului-ministru): scăderea pieţelor europene de autoturisme, inclusiv cea din România, este determinată de criza economică şi financiară. ACEA contrazice declaraţiile făcute recent de premier şi de vicepreşedintele APIA, Brent Valmar, care susţineau cu tărie că declinul este cauzat de înmulţirea peste măsură a înmatriculărilor maşinilor de ocazie, susţinând că unul dintre motivele descreşterii vânzărilor este obţinerea cu dificultate a creditelor.
Asociaţia notează că scăderea pieţelor europene a fost determinată de criza economico-financiară, octombrie fiind a şasea lună consecutivă de descreşteri.
Într-un bilanţ pentru cele zece luni care s-au scurs din acest an, ACEA notează că înmatriculările de automobile noi din Europa au scăzut cu 5,4% la zece luni, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, la 12,85 milioane de unităţi, iar în octombrie numărul înregistrărilor a scăzut cu 14,5%, la 1,13 milioane de unităţi. Spre comparaţie, în primele zece luni ale anului trecut au fost înmatriculate 13,57 milioane de automobile noi, iar în octombrie 2007 au intrat în circulaţie 1,32 milioane de maşini noi.
Românii nu se sinchisesc de criză
În ceea ce priveşte numărul înregistrărilor de maşini noi în cei mai recenţi membri UE, acesta a crescut cu 2,5% la zece luni, dar a avut un declin de 3,3% în octombrie.
Pe de altă parte, în România, în ciuda unei scăderi de 10,6% în octombrie (de la 27.376 de unităţi la 24.438 de unităţi – n.r.), continuă să rămână cea de-a doua piaţă ca mărime, după Polonia, unde înmatriculările au crescut cu 12,3% în octombrie, la 27.658 de unităţi, şi cu 9% la zece luni, la 263.462 de înregistrări.
La polul opus se află însă pieţele vest-europene, unde luna trecută au intrat în circulaţie 1,03 milioane de automobile noi, cu 15,5% mai puţin decât în aceeaşi lună din 2007.
„Cu excepţia Austriei, care a avansat cu 4% în octombrie (la 25.992 de unităţi – n.r.), toate pieţele s-au contractat“, notează ACEA, citată de Mediafax.
54,6%, declinul înregistrat de Irlanda şi Spania
Pieţele irlandeză şi spaniolă şi-au continuat scăderea, consemnând în octombrie un declin de 54,6% (la 1.748 de unităţi), respectiv de 40% (la 77.660 de maşini), precum şi o scădere, la zece luni, de 18,2% (la 150.790 de automobile), respectiv de 23,8% (1,02 milioane de unităţi). „În Spania, înregistrările din octombrie au consemnat cel mai scăzut nivel din 1995“, arată ACEA.
În cazul Marii Britanii, cererea pentru automobile noi a scăzut cu 23% în octombrie (la 128.352 de automobile) şi cu 8,8% (la 1,92 milioane de maşini) după primele zece luni.
În Italia, pentru a zecea lună consecutiv, înregistrările de maşini noi au scăzut, consemnând un declin de 18,9% în octombrie (la 167.940 de unităţi) şi un minus de 12% (la 1,87 milioane de maşini) în perioada ianuarie-octombrie a acestui an. În cazul Franţei, înregistrările de automobile noi au scăzut cu 7,4% în octombrie (la 174.939 de maşini), dar statistica pentru zece luni arată un avans de 2,2% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, la 1,75 milioane de unităţi noi intrate în circulaţie.
Valmar: Maşinile de ocazie determină pierderea locurilor de muncă din industria auto
În plină criză financiară mondială, când majoritatea producătorilor îşi restrâng activitatea, Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) considera, la sfârşitul lunii trecute, că pierderile de la buget şi cele ale locurilor de muncă ar putea fi cauzate de importul de autoturisme rulate. „Riscurile pe care le implică importul masiv de autovehicule second hand sunt pierderi la buget din neîncasarea TVA, pierderea locurilor de muncă, amânarea investiţiilor noi şi descurajarea altor posibile investiţii străine“, susţinea vicepreşedintele APIA, Brent Valmar, precizând că o pierdere de 5% din actuala forţă de muncă din industria auto ar putea determina concedierea a 7.500 de persoane.
Tăriceanu: Importatorii oficiali nu au decât de pierdut
Evitând să facă referire la problemele producătorilor de autoturisme, care şi-au restrâns activitatea şi nivelul cheltuielilor din cauza crizei mondiale, premierul a nuanţat doar faptul că „importatorii oficiali, care sunt în economia vizibilă, nu au decât de pierdut“ din importurile masive de maşini rulate. „Cifrele de vânzări ale Dacia s-au resimţit, cifrele de vânzări ale celorlalte firme s-au resimţit, de asemenea, nu avem decât de pierdut pe toată linia. Nu cred că România merită să devină cimitirul de maşini vechi al Europei“, a mai spus Tăriceanu, subliniind că Occidentul are interesul să se debaraseze de maşinile vechi pentru a putea vinde maşini noi.
Fourmont: Infuzia de maşini rulate pune în pericol firmele
Importul de maşini second hand, în contextul crizei economico-financiare mondiale, pune în pericol activitatea companiilor auto şi locurile de muncă din industria românească producătoare de maşini, declara de curând directorul general al Automobile Dacia, Francois Fourmont.
„Sperăm ca la nivel european să se relanseze piaţa creditelor şi cerem oprirea importurilor maşinilor de ocazie de mâna a doua, deoarece infuzia de astfel de autoturisme riscă să aducă societăţile producătoare de autovehicule în situaţia în care, din cadrul lor, vor dispărea locuri de muncă sau pot avea drept consecinţe chiar închiderea lor“, a spus Fourmont.