2.9 C
Craiova
duminică, 24 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăBani & Afaceri„Rabla“ guvernului nu a oprit declinul pieţei auto

„Rabla“ guvernului nu a oprit declinul pieţei auto

Potrivit Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile, vânzările vor scădea cu peste 55% în acest an, la 140.000 de unităţi. Singurele speranţe sunt legate de acceptarea leasing-ului ca sursă de finanţare şi relansarea creditelor.

În ciuda speranţelor pe care şi le-a făcut datorită programului Rabla, Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) din România recunoaşte că piaţa românească s-ar putea întoarce la nivelul celei din 2003, ceea ce ar însemna o scădere de peste 55% faţă de anul trecut. „Încă de la începutul anului 2009, APIA avansa o prognoză pesimistă pentru acest an: revenirea pieţei la volumul din 2003, adică la circa 140.000 de vehicule vândute. Din păcate, cifrele înregistrate la mijlocul anului 2009 fac tot mai posibil acest scenariu. Avem puţin peste 70.000 de autoturisme, cu un total al pieţei de circa 79.000 de vehicule“, se arată într-un comunicat al APIA. Potrivit acestuia, în lipsa derulării programului de înnoire a parcului auto, situaţia ar fi fost, probabil, „şi mai gravă“, rămânând în stoc cele 11.500 de autoturisme vândute, echivalentul a 16% din piaţă. „Singurele speranţe sunt legate de reacţia pieţei la deschiderea programului de înnoire a parcului auto către achiziţia de vehicule comerciale (atât de către persoane fizice, cât mai ales de cele juridice) şi acceptarea leasing-ului ca sursă de finanţare. Altă speranţă este legată de relansarea creditului, aceasta fiind însă la îndemâna băncilor“, arată APIA.
Programul Rabla s-a dovedit însă un eşec până acum. În afara faptului că, în prima etapă, s-au înlocuit doar 11.000 din cele 20.000 de maşini disponibile, până la începutul lunii iulie, la o lună de la demararea celei de-a doua etape, românii s-au arătat interesaţi doar de 12% din totalul maşinilor care puteau fi astfel înlocuite. Doar 3.513 români au găsit utili cei 3.800 de lei oferiţi de guvern, majoritatea folosind prima de casare pentru a-şi achiziţiona automobile marca Dacia.

La nemţi, prima de casare este de trei ori mai mare

Cu toate acestea, producătorii şi importatorii auto din România cred că evoluţia pieţei în semestrul al doilea va fi similară cu situaţia pe primele şase luni. „Şi mai problematic este faptul că, spre deosebire de majoritatea ţărilor din UE, care în iunie au înregistrat creşteri faţă de luna mai, la autoturisme, în România înregistrăm în continuare scădere (-4,6%). Există totuşi şi o veste bună: exporturile Dacia în ţările UE au crescut semnificativ în prima jumătate de an (99,8% în EU15), este adevărat, şi datorită programelor de înnoire a parcurilor din aceste ţări“, se arată în comunicatul APIA.
Cei mai mari importatori din statele UE sunt Franţa şi Germania, în aceasta din urmă beneficiarii programului obţinând pentru o maşină veche o primă de casare de 2.500 de euro, faţă de cei aproape 900 de euro pe care îi obţine un proprietar român.

Numărul locurilor de muncă, înjumătăţit

Piaţa auto totală (automobile, vehicule comerciale şi autobuze) a scăzut în iunie cu 61,6% faţă de aceeaşi lună a anului trecut, de la 36.420 de unităţi la 13.966. Comparativ cu luna mai, întreaga piaţă auto a înregistrat un declin de 7,7%. În mai au fost vândute 15.123 de maşini. În primul semestru, livrările din piaţa totală au căzut cu 55,2% faţă de intervalul corespunzător al anului trecut, de la 176.385 de autovehicule la 79.060.
Oficialii APIA declarau, la începutul acestui an, că înjumătăţirea pieţei auto ar putea conduce la „tăierea“ a circa 100.000 de locuri de muncă din cele 220.000 existente în industrie, deoarece sectorul auto este calibrat să funcţioneze cu vânzări anuale în jurul valorii de 300.000 de unităţi. Piaţa auto totală a scăzut cu 11,7% anul trecut, la 324.080 de unităţi.

322 de înmatriculări anulate

Potrivit unui comunicat al Ministerului Administraţiei şi Internelor, în urma controlării, la nivel naţional, în perioada 15 mai – 15 iulie, a peste 165.000 de chitanţe şi decizii de calcul al taxei de poluare pentru autovehicule, s-au descoperit 385 de chitanţe false. „În urma verificărilor efectuate în aproape 133.000 de documente, s-au descoperit 385 de chitanţe false, în 322 de situaţii au fost sesizate organele de cercetare penală şi s-a dispus anularea înmatriculărilor, iar alte 58 sunt în curs de documentare în vederea anulării“, notează Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor, precizând că, în vederea combaterii fraudelor în domeniul înmatriculării vehiculelor, activitatea de depistare a documentelor contrafăcute folosite pentru înmatricularea lor va continua şi în perioada următoare.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

2 COMENTARII