Amenzile date de Protecţia Consumatorului se ridică la peste 300.000 de lei. Nici casele de amanet nu stau mai bine, acestea fiind sancţionate cu 540.000 de lei.
Publicitate înşelătoare, contracte în care comisioanele percepute sunt modificate ilegal, clauze care constrâng consumatorul, sunt doar câteva dintre neregulile descoperite de inspectorii de la Protecţia Consumatorului în perioada 25-29 ianuarie.
În cadrul controalelor efectuate în 13 judeţe (Alba, Arad, Bacău, Vrancea, Timiş, Suceava, Bistriţa-Năsăud, Neamţ, Satu-Mare, Braşov, Brăila, Constanţa şi Galaţi), inspectorii au sancţionat toate societăţile financiar-nebancare verificate care acordă credite de consum cu 41 de amenzi contravenţionale, în valoare totală de 293.500 de lei şi 50 de avertismente, dar şi trei puncte de lucru dintre cele cinci Instituţii Financiare Nebancare (IFN) verificate care acordă credite ipotecare, cu amendă de 10.000 de lei şi două avertismente.
Totodată, 274 de case de amanet dintre cele 357 verificate au fost sancţionate cu 122 de amenzi contravenţionale în valoare totală de 540.000 de lei şi 152 de avertismente.
Nereguli constatate
La societăţile financiare nebancare care acordă credite, neregulile constatate priveau publicitatea la oferte de creditare care induc în eroare consumatorii sau nu conţin toate informaţiile referitoare la costurile creditului, existenţa unor contracte cu clauze prin care creditorul are dreptul să modifice nivelul comisioanelor percepute şi a unora care constrâng consumatorii (exemple: rambursarea anticipată a minimum trei rate), existenţa unor contracte cu dobândă variabilă în care nu este indicată formula după care se calculează dobânda şi nici intervalul de timp la care se recalculează, precum şi inexistenţa informaţiilor referitoare la Dobânda Anuală Efectivă (DAE) şi a penalităţilor la creditul restant sau comisionul de rambursare anticipată.
La casele de amanet verificate, neregulile privesc publicitatea înşelătoare, liste de tarife şi comisioane incomplete (nu sunt precizate preţurile de achiziţie pentru obiectele aduse în gaj şi nici comisionul perceput pentru împrumutul acordat etc., preţurile şi tarifele afişate nu conţin TVA, în contracte nu este prevăzut dreptul de despăgubire în cazul pierderii sau deteriorării din culpa operatorului sau în caz de forţă majoră, existând şi contradicţii între Regulamentul de amanet şi clauzele din contract.
Sfaturi pentru consumatori
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului (ANPC) recomandă ca, la încheierea unui contract, consumatorii să solicite un exemplar al contractului şi o simulare de costuri, precum şi citirea cu atenţie a contractului şi verificarea costurilor totale, a clauzelor, a termenelor de plată, a comisioanelor, drepturilor şi obligaţiilore părţilor, dobânzilor etc. „În cazul creditelor imobiliare, nu daţi avansul pentru cumpărarea unei locuinţe până nu vi se acordă creditul solicitat, iar în timpul derulării contractului verificaţi periodic la IFN modificările de costuri pentru a nu acumula penalităţi în cazul în care ratele s-au majorat fără să fiţi anunţaţi. La terminarea contractului de credit, faceţi o cerere de închidere a contului curent şi asiguraţi-vă că orice alte obligaţii financiare sunt lămurite, pentru a nu descoperi ulterior că sunteţi înregistraţi la Biroul de Credit pentru datorii neplătite (în cazul în care depăşiţi termenul de plată).