Strategia UE pentru regiunea Dunării va reprezenta o oportunitate pentru statele membre să accelereze avantajele integrării, zona putând beneficia de fonduri de până la 95 de miliarde de euro, a declarat ieri, la Bucureşti, preşedintele Comisiei Europene, Jose Manuel Barrosso.
Preşedintele CE a apreciat că s-au realizat progrese importante în regiune, începând cu anii ‘90, dar a adăugat că mai sunt disparităţi semnificative între statele membre din regiune, dar şi între statele membre şi alte ţări interesate.
Barrosso a adăugat că pentru reducerea disparităţilor considerabile este necesară folosirea fondurilor puse la dispoziţie la nivel regional. „Provocarea care stă în faţa dumneavoastră este să accelerăm procesul de depăşire a acestor disparităţi regionale. În acest context, strategia europeană pentru Dunăre este o inovaţie în ceea ce priveşte elaborarea de politici, realizează un parteneriat stabil între toate ţările care au un teritoriu comun şi probleme comune, fie că sunt state membre ale Uniunii Europene sau nu“, a explicat Barrosso, care a participat ieri, la Bucureşti, la Summit-ul Dunării.
El a adăugat că strategia UE pentru regiunea Dunării reprezintă o oportunitate pentru statele vizate de a realiza legături mai strânse şi directe cu Uniunea Europeană. „Este o oportunitate, pentru toate ţările implicate, să aibă contacte directe, să coopereze şi să pregătească viitorul împreună. Deci, e vorba de o angajare politică, este o oportunitate pentru a găsi compromisuri pe teme de interes comun“, a declarat preşedintele Comisiei Europene.
Barrosso a menţionat că în decembrie Comisia Europeană va adopta un plan de acţiune pentru regiunea Dunării şi a precizat că un rol foarte important în implementarea proiectului va reveni Ungariei, care va prelua în ianuarie anul viitor preşedinţia UE.
Barrosso a mai afirmat că pentru realizarea obiectivelor strategiei este necesară o colaborare strânsă între ţările din zonă. „Numai în acest mod puteţi realiza obiectivele pe care vi le-aţi propus şi veţi putea pune cu succes în aplicare această strategie. Pentru a realiza toate aceste lucruri, suma de 95 de miliarde de euro este pusă la dispoziţie pentru zona danubiană. Se pot adăuga granturi şi împrumuturi de la Banca Europeană şi BERD“, a subliniat preşedintele Comisiei Europene.
„Comisia s-a angajat să vă susţină să duceţi la bun sfârşit această strategie pentru regiunea danubiană. Cred că în câţiva ani această iniţiativă va împărţi nu numai situaţia economică a ţărilor din zonă, ci şi biodiversitatea, calitatea apei, protecţia mediului, cercetarea, şi inovaţia, şi securitatea“, a punctat Jose Manuel Barrosso.
Boagiu: Am convenit cu ministrul slovac al transporturilor constituirea unui grup de lucru în domeniu
Ministrul transporturilor şi infrastructurii, Anca Boagiu, a avut ieri o întâlnire cu ministrul transporturilor şi telecomunicaţiilor al Republicii Slovacia, Jan Figel, în cadrul căreia a fost convenită înfiinţarea unui Grup de Lucru Româno-Slovac în domeniul transporturilor, a comunicat ieri MTI.
În cadrul întâlnirii desfăşurate în marja Summit-ului Dunării găzduit de România au fost abordate probleme de pe agenda bilaterală, precum şi teme legate de politica europeană în domeniul transporturilor.
„România şi Slovacia împărtăşesc aceeaşi viziune pe foarte multe teme din domeniul transporturilor şi infrastructurii. Ambele consideră că statele membre UE cu o infrastructură mai puţin dezvoltată trebuie sprijinite de Bruxelles printr-o politică de coeziune solidă financiar. De asemenea, şi România, şi Slovacia traversează o perioadă grea din punct de vedere economic, pe care o folosim însă şi ca oportunitate pentru reforme în vederea restructurării sectoarelor ineficiente economic. Acesta este cazul, spre exemplu, al companiilor de căi ferate atât din România, cât şi din Slovacia“, a declarat ministrul Anca Boagiu.
Cei doi miniştri s-au referit şi la importanţa Strategiei Dunării iniţiate de România şi Austria, spunând că implementarea proiectelor concrete din cadrul Strategiei reprezintă o datorie a statelor semnatare în primul rând.
„Avem şansa, prin acest proiect strategic european, să dezvoltăm Dunărea ca axă de transport la un nivel similar Rinului. România şi Slovacia au viziuni similare legate de cum trebuie să punem în practică direcţiile Strategiei Dunării, astfel încât să determinăm dezvoltarea durabilă a întregului bazin dunărean şi să micşorăm decalajele de dezvoltare economico-socială în interiorul regiunii“, a precizat Boagiu.
Ministrul Figel şi ministrul Boagiu au convenit, totodată, înfiinţarea unui Grup de Lucru Româno-Slovac în domeniul transporturilor.
„Succesul Strategiei Dunării demonstrează că statele recent aderate la UE pot contribui major la desenarea agendei europene, atunci când o fac concertat şi raţional. În 2011, rolul statelor din Europa Centrală şi de Est în ecuaţia UE va cântări şi mai mult odată cu deţinerea Preşedinţiei UE de către Ungaria în primul semestru al anului, şi de către Polonia în al doilea semestru. Domnul Figel a fost comisar european cinci ani şi agreează acest mod de lucru în care două sau mai multe state cu interese similare discută permanent pentru coordonarea poziţiilor“, a mai spus Anca Boagiu.