14.5 C
Craiova
sâmbătă, 2 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriMeseria de profesor, pe cale de dispariţie

Meseria de profesor, pe cale de dispariţie

În anii de dinainte de revoluţie, să fii cadru didactic atât la ţară, cât şi la oraş era o mândrie. În prezent însă, situaţia s-a schimbat semnificativ. Pentru că e muncă multă şi banii sunt puţini, elevii eminenţi nu mai vor să îmbrăţişeze această carieră.

Chiar dacă încă nu a fost realizat un sondaj profesionist în acest sens, cariera de profesor nu mai este nici pe departe la fel de atractivă pe cât era în anii trecuţi. Aceasta este concluzia la care a ajuns un cadru didactic cu zeci de ani de experienţă la Colegiul Naţional (CN) „Carol I“, în urma unui sondaj recent realizat cu ajutorul elevilor din şcoală. „I-am întrebat pe elevii unei clase de excepţie dacă vor să devină profesori sau nu şi i-am rugat să-şi argumenteze răspunsul. Din păcate, nici măcar unul nu a răspuns afirmativ la întrebare. Păi, dacă elevii de excepţie nu doresc să devină profesori, cine doreşte? Cine devine profesor în România, cine va avea grijă de educaţia copiilor şi nepoţilor noştri?“, a fost întrebarea firească pusă de Valentin Băluţoiu, profesor la CN „Carol I“, care a explicat că toţi cei întrebaţi şi-au exprimat dorinţa de a-şi găsi un loc de muncă în străinătate.
Această tendinţă nu se manifestă de ieri, de azi, ci de ani întregi. Astfel, situaţia va avea un impact negativ asupra învăţământului românesc şi ulterior asupra pieţei forţei de muncă din ţara noastră, mai ales că, pentru a avea elevi şi profesionişti foarte buni, este nevoie de îndrumători foarte buni. „La zece ani de la terminarea liceului ne întâlnim cu absolvenţii şi fiecare spune ce carieră a îmbrăţişat. Cred că 1-2% din elevii noştri devin cadre didactice“, a adăugat Valentin Băluţoiu.

„Nu ne facem profesori pentru că este muncă multă şi plată puţină“

Motivul pentru care elevii ignoră posibilitatea de a îmbrăţişa această carieră este unul cât se poate de simplu şi de dureros în acelaşi timp. „Munca asta nu e atractivă pentru oameni. Absolut toţi elevii întrebaţi au acelaşi motiv: «Nu ne facem profesori pentru că este muncă multă şi plată puţin㻓, a mai spus Valentin Băluţoiu.
Această afirmaţie este confirmată de mărturiile a foarte mulţi dintre elevii craioveni. Astfel, nouă din zece elevi intervievaţi au spus că nu se gândesc să devină profesori. „Nu aş vrea să devin profesor că e multă bătaie de cap şi bani puţini. În plus, am înţeles că reuşeşti destul de greu să obţii un post. Mama e profesor şi ia din ce în ce mai puţini bani. Am deja un exemplu despre ce înseamnă profesia asta şi nu vreau să o urmez. Mi-ar plăcea să fiu prezentator de televiziune“, a spun Ana-Maria, elevă la unul dintre colegiile naţionale din Bănie. Afirmaţia a fost susţinută şi de alţi elevi. „Nu am hotărât încă ce profesie vreau să am, dar ştiu că aş alege ceva în funcţie de câţi bani aş primi, nu în funcţie de ce mi-ar plăcea. Astfel, sub nici o formă nu aş opta pentru cariera de profesor. Nu vreau să-mi spun numele pentru că mi-e ruşine de profesorii mei. Nu vreau să creadă că nu le respect munca“, a precizat Adina, o elevă de 17 ani, din Craiova.

„Dacă s-ar plăti mai bine, poate că aş avea în vedere această posibilitate“

De altfel, singura situaţie în care elevii doljeni ar fi dispuşi să se gândească la posibilitatea de a deveni profesori este aceea a unei situaţii financiare mai bune. „Nu mi-ar plăcea să fiu profesor pentru că sunt bani prea puţini şi e greu să lucrezi cu adolescenţii. Dacă s-ar plăti mai bine, poate că aş avea în vedere această posibilitate“, a spus Elena B., de 18 ani, din Craiova. „Eu îmi aleg cariera în funcţie de ce-mi place şi de câţi bani se oferă. Mi-ar plăcea să lucrez cu copiii, dar în acest moment, din ce am văzut în presă, profesorii au salarii foarte mici, aşa că deocamdată nu am în vedere această meserie pentru mine“, a adăugat Dan Marinescu, de 17 ani, din Craiova.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

37 COMENTARII