10.6 C
Craiova
sâmbătă, 2 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriTrei tronsoane de autostradă în valoare de 1,3 miliarde de euro, scoase la licitaţie

Trei tronsoane de autostradă în valoare de 1,3 miliarde de euro, scoase la licitaţie

Trei din tronsoanele Coridorului paneuropean IV Nădlac – Constanţa vor fi scoase la licitaţie în această săptămână, potrivit unei informaţii transmise de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) la solicitarea HotNews.ro. Adunate, lungimea celor trei tronsoane este de 156 de kilometri, iar valoarea lor este estimată la circa 1,3 miliarde de euro. Un alt tronson, de 99,5 kilometri, în valoare de 787 de milioane de euro, va fi licitat în cursul primului trimestru din 2011.
Finanţarea pentru execuţia celor trei tronsoane de autostradă va fi asigurată din fondul de coeziune în proporţie de 85% din costul eligibil al fiecărui proiect. Guvernul României va cofinanţa 15% din costurile eligibile (199.779.892 de euro).
În săptămâna 29 noiembrie – 5 decembrie vor demara procedurile de licitaţie pentru următoarele elemente din Coridorul paneuropean IV:
Tronsonul Nădlac – Arad, în lungime de 38,8 km, valoare estimativă – 274 de milioane de euro;
Tronsonul Timişoara – Lugoj, în lungime de 35,6 km, valoare estimativă – 266 de milioane de euro;
Tronsonul Orăştie – Sibiu, în lungime de 82 km, valoare estimativă – 787 de milioane de euro.
La acestea se adaugă tronsonul Lugoj – Deva (99,5 km, valoare estimativă – 975 de milioane de euro), care este parte a unui bridge project ce se întinde şi pe următorul exerciţiu financiar POS-T 2014-2020 şi va fi licitat în cursul trimestrului I 2011. Pentru tronsonul Deva – Orăştie (32,8 km), licitaţia a fost organizată în cursul acestui an, iar contractul a fost semnat, informează CNADNR.
Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România a semnat, la începutul lunii noiembrie, cu asocierea Strabag AG-SC Strabag SRL-SC Straco Grup contractul pentru construcţia variantei de ocolire Deva – Orăştie la standard de autostradă. Valoarea contractului este de 220,6 milioane de euro (TVA inclus), din care contribuţia Comisiei Europene este până la 133,6 milioane de euro.
De asemenea, în luna octombrie, Comisia Europeană a aprobat o finanţare de 124 de milioane de euro pentru tronsonul Arad-Timişoara, care face parte din Coridorul IV paneuropean.

Coridorul paneuropean IV Nădlac – Constanţa, prioritatea „zero“ a Mi-nisterului Transporturilor

Prioritatea „zero“ a Ministerului Transporturilor este coridorul paneuropean IV Nădlac – Constanţa, a declarat, recent, Eusebiu Pistru, secretar de stat în Ministerul Transporturilor. În aceste condiţii, în 2011, „toate resursele financiare le vom concentra pe culoarul IV“, a adăugat Pistru.
Aceste contracte vor avea ca termene şase luni pentru proiectare şi 24 de luni pentru execuţie. Lungimea de autostradă a Coridorului IV este de 856 km, iar finanţările totale au o valoare de 8,5 miliarde de euro. Lucrările vor fi finalizate în 2020.
Singurul tronson din coridorul paneuropean pentru care nu au fost identificate, până acum, surse de finanţare este Sibiu – Piteşti (116 km). „Căutam în paralel oportunităţi de finanţare pentru Sibiu – Piteşti“, a spus Pistru. Reprezentanta Băncii Europene de Investiţii, Milena Messori, a declarat că este posibil ca BEI să finanţeze acest tronson: „Ştim că România a cerut finanţare de la Comisia Europeană pentru tronsonul Piteşti – Sibiu, parţial în actualul Program de finanţare şi parţial pe programul viitor. Dacă proiectul este pregătit, este posibilă şi o finanţare a BEI pentru acest proiect“.
Finanţarea pentru tronsonul Sibiu – Piteşti este foarte dificilă din cauza costurilor extrem de ridicate, estimate la circa trei miliarde de euro. „Este un traseu care se va construi într-o zonă accidentată. Ultima valoare care se vehiculează în urma studiului de fezabilitate este de trei miliarde de euro“, a declarat Cătălin Costache, director în cadrul Autorităţii de Management POS-T. Potrivit acestuia, au avut loc discuţii cu reprezentanţii Comisiei Europene, existând un acord de principiu pentru finanţarea acestui tronson.

 

Segmentele Coridorului IV Paneuropean şi stadiul lucrărilor:

     Nădlac – Arad – licitaţia va fi lansată în această săptămână
     Arad – Timişoara – finanţare BEI, contractul este deja semnat
    Timişoara – Lugoj: finanţare prin Fondul european de Coeziune; licitaţia lansată în această săptămână; perioada de execuţie  2011-2013
     Lugoj – Deva: va fi inclus în următorul Program Operaţional 2014-2020; va fi scos la licitaţie tot în această săptămână
     Deva – Orăştie – contractul este semnat; finanţarea este prin ISPA, perioada de execuţie 2010-2012
     Orăştie – Sibiu – licitaţia va fi lansată în această săptămână
     Varianta de ocolire Sibiu – va fi dată în folosinţă în această săptămână – va asigura scoaterea traficului din municipiul Sibiu
     Sibiu – Piteşti – 100 km, în prezent discuţii pentru obţinerea unor finanţări
     Varianta de ocolire Piteşti – finalizată cu finanţare BERD+guvern
     Piteşti – Bucureşti, cu fonduri BEI în trecut şi apoi îmbunătăţiri cu fonduri de la buget
     Partea de nord a centurii Bucureşti – în lucru, finalizare în 2012
     Autostrada Bucureşti – Feteşti – Cernavodă – finanţare ISPA + Guvernul României
     Cernavodă – Medgidia – Constanţa – finanţare BEI şi guvern; termen execuţie sfârşitul lui 2012 – finalizarea completă
     Varianta de ocolire Constanţa – cu finanţare BERD+guvern+Fondul de Coeziune; finalizare 2011.

 

Claudia PÎRVOIU,
Oana MOROVAN HotNews.ro

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

4 COMENTARII