În 2020, România va avea peste 1.000 de kilometri de autostrăzi, dar nici unul nu va trece prin Oltenia. Craiova se va mulţumi doar cu o centură de sud şi cu reabilitarea DN 56 spre Calafat. Miniştrii craioveni de la transporturi au adus până acum oltenilor doar un proiect: „Autostrada Sudului“ Craiova – Bucureşti, care nu a devenit însă o prioritate a guvernului.
Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI) a prezentat recent harta autostrăzilor pe care le va avea România în următorii zece ani. Dacă în 2010 avem 313,5 kilometri de autostradă, în 2020 vor exista circa 1.000 de kilometri. În prezent, sunt în execuţie pe mai multe şantiere 243 de kilometri de autostrăzi, la care se vor adăuga în 2011 alţi 288,8 kilometri. Valoarea cumulată a celor 532 de kilometri se ridică la cinci miliarde de euro. Ce remarcăm din harta prezentată de MTI este că toate autostrăzile României din 2010 vor ocoli regiunea Oltenia. Ruta Bucureşti – Timişoara se face pe traseul Piteşti – Sibiu – Orăştie – Deva – Lugoj. Celebra autostradă „Transilvania“ Braşov – Borş trece prin Târgu Mureş, Cluj-Napoca şi Suplacu de Barcău, iar în estul ţării avem legăturile Târgu Mureş – Iaşi, dar şi Ploieşti – Buzău – Focşani – Albiţa – de 266 de kilometri.
Vorbe multe, realizări puţine
Legătura Craiova – Bucureşti va putea fi făcută şi în 2010 prin DN 65 Craiova – Piteşti, apoi pe A 1 Bucureşti – Piteşti, sau pe Alexandria. Singura veste bună ar fi că Bănia va avea o centură ocolitoare şi prin sud, alături de mai multe oraşe care vor beneficia de fonduri pentru centuri, cum ar fi: Bucureşti, Mihăileşti, Alexandria, Caracal, Braşov, Tecuci, Târgu Mureş, Bacău, Carei şi Săcuieni. Drumurile expres sau autostrăzile care să includă şi Craiova rămân în continuare un vis pentru olteni. Aceasta, cu toate că din 2004 la cârma MTI au fost doi miniştri craioveni: Radu Berceanu (2006-2007 şi 2008-2010) şi Gheorghe Dobre (2004-2006). În 2009, Radu Berceanu anunţa proiectul „Autostrada Sudului“ – evaluat la 900 de milioane de euro, pe traseul Craiova – Alexandria – Bucureşti. Lucrările ar fi urmat să înceapă în 2011, iar termenul limită pentru execuţie – 2014. Investiţiile ar fi urmat să fie finanţate de la buget, UE şi Banca Europeană de Investiţii (BEI). De la Craiova, autostrada ar fi urmat să aibă ramificaţii spre Calafat – ca legătură pentru viitorul pod Vidin – Calafat, dar şi spre Drobeta Turnu Severin – Orşova – Lugoj. Cu toate acestea, proiectele nu au intrat pe lista de priorităţi a Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), iar acum nu există pe harta autostrăzilor din România 2020.
Pentru moment, Bănia trebuie să se mulţumească doar cu o centură ocolitoare de sud, estimată la 36,5 milioane de euro, precum şi cu reabilitarea DN 56, Craiova – Calafat.