2.9 C
Craiova
vineri, 22 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăActualitateTOP Branduri românești 2019: Cât valorează cele mai bune mărci

TOP Branduri românești 2019: Cât valorează cele mai bune mărci

Dacia este cel mai valoros brand românesc, Banca Transilvania conduce clasamentul pe România în rândul mărcilor bancare, iar Dedeman este cel mai valoros brand deținut 100% de români. Informaţiile reies din topul făcut de BrandFinance 2019, publicat joi, scrie startupcafe.ro.

TOP mărci românești 2019:

Dacia: 1,32 miliarde de euro
eMag: 584 milioane de euro
Dedeman: 405 milioane de euro
Petrom: 289 milioane de euro
Banca Transilvania: 208 milioane de euro
DIGI (RCS & RDS): 203 milioane de euro
BRD: 158 milioane de euro
Bitdefender: 128 milioane de euro
Rompetrol: 111 milioane de euro
Electrica SA: 101 milioane de euro

Brandul auto Dacia își menține poziția de lider pentru al treilea an la rând, cu o valoare de 1.320 milioane euro. Suma este în creștere cu 6% față de anul trecut. Dacia este și unul dintre puținele branduri românești prezente în clasamentele globale. Este clasată pe locul 59 în clasamentul Brand Finance Auto 100 pe anul 2019.

BCR a ieșit din top 10

Dintre primele 10 branduri, nouă au înregistrat creșteri în valoare. Singura scădere fiind înregistrată de Electrica – minus 8%, ceea ce o duce cu un loc mai jos, pe poziția 10. BCR a ieșit din top 10 anul acesta, cu o scădere de 6% a valorii de brand. Pe fondul creșterilor în sectorul de petrol și gaze, brandurile Petrom si Rompetrol au crescut cu 49% și respectiv 44%. Rompetrol a intrat pentru prima oara în top 10.

DIGI (RCS&RDS) și-a consolidat valoarea de brand, depășind 200 milioane euro, după o creștere de 9%. Compania a marcat o premieră pentru un brand de telecom românesc, intrând in clasamentul global Brand Finance Telecoms 300 2019.

Pe locul 5, Banca Transilvania urcă o poziție și își menține titlul de cel mai valoros brand bancar românesc. Este evaluată la 208 milioane euro, în creștere cu 41%. Este singura bancă românească inclusă în clasamentul global Brand Finance Banking 500 2019.

Magazinele domină clasamentul

Sectorul de retail (inclusiv e-commerce) a continuat să genereze cea mai mare valoare de brand. Un total de 1.379 milioane euro, cu o remarcabilă creștere anuală medie de 27%, și cu cele mai multe dintre cele 11 branduri prezente în creștere. Cele mai valoroase între acestea sunt platforma de e-commerce eMAG și retailerul Dedeman. Acesta din urmă rămâne cel mai valoros brand cu acționariat 100% românesc. EMag şi Dedeman au creșteri semnificative, de 27% și respectiv 34%.

Brandul de retail farmaceutic Catena a înregistrat cea mai spectaculoasă creștere anuală – de 61%. În timp ce, în aceeași categorie, Sensiblu este singurul brand de retail care a scăzut în valoare (minus 26%). Brandurile bancare continuă să ocupe un sector puternic în studiul Brand Finance România 50. Acestea ocupă două din primele zece locuri, chiar și după ieșirea brandului Bancpost ­– care a fost achiziționat si consolidat in Banca Transilvania.


Astfel, sectorul bancar a generat 489 milioane euro în valoare de brand dar cu o evoluție inegală. Banca Transilvania si BRD au înregistrat creșteri solide, pe când BCR si CEC Bank au coborât în clasament ca urmare a scăderii în valoare.

Nou și vechi, intrări și ieșiri

Brandurile noi, create de sectorul privat în ultimii 28 de ani, ocupă mai mult de jumătate din locurile acestui clasament. Ele generează o valoare de brand de aproape 2,5 miliarde euro.

Cât despre brandurile vechi românești, atrage atenția tendința de scădere a brandurilor deținute de stat, care pierd valoare și alunecă spre baza clasamentului. Branduri ca CFR, Tarom sau TVR (cel din urmă ieșind din top 50 în acest an) au pierdut peste 20% din valoare fiecare față de clasamentul anterior.

Chiar dacă valoarea de brand nu este reflectată in bilanț, neglijarea brandului se traduce în efecte tangibile. Acestea ar fi scăderea moralului organizațional și a relevanței pe piață, urmate de diminuarea performanței economice și a valorii de business. Șase branduri au intrat anul acesta pentru prima oară între primele 50, dinamizând peisajul acestui clasament. Cel mai valoros nou intrat este brandul de logistică Aquila, cu o valoare de 27 milioane euro. Ceilalți nou-intrați sunt retailerul Romstal, brandurile alimentare Boromir și CocoRico, brandul de distribuție de combustibili Oscar și brandul de bere Ciuc.

Inevitabil, pentru fiecare brand care intră în clasament, un alt brand trebuie să-l părăsească. Anul acesta nu se mai regăsesc în clasament brandurile Bancpost (achiziționată și consolidată in Banca Transilvania), Tinmar – care navighează o piață de energie foarte turbulentă – și brandurile AKTA, Terapia, Dona și TVR, care au scăzut in valoare.

Puterea portofoliilor

În plus față de analizarea brandurilor individuale, Brand Finance include în studiul anual și cele mai valoroase 10 portofolii de branduri. Ele sunt evaluate pentru acele companii care exploatează mai mult de un brand pe piață. Aceste 10 portofolii prezentate cuprind peste 40 de branduri locale cunoscute. Cele mai valoroase dintre ele sunt deja incluse în clasamentul individual.

Evaluat la 176 milioane euro, Ursus Breweries continuă să conducă topul portofoliilor. Cu trei branduri prezente și în clasamentul individual, incluzând berea Ursus (42 milioane euro) și berea Timișoreana (70 milioane euro), este cel mai vechi și mai valoros brand de bere local. Cele 10 portofolii, valorând împreună 664 milioane euro, sunt aceleași ca și în clasamentul precedent. Toate au înregistrat creșteri ale valorii — cu o medie remarcabilă de plus 20% față de anul trecut.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS