Amnistia fiscală este gură de oxigen pentru toţi datornicii către stat: persoane fizice, firme cu datorii sub 1.000.000 de lei şi firme cu datorii de peste 1.000.000 de lei. Cei mai avantajaţi sunt marii datornici. Un calcul GdS arată că o singură firmă poate beneficia dintr-un foc de ştergerea a 500.000 de lei din datoriile către Fisc. Adică statul îi şterge fiecărui mare datornic cel puţin echivalentul a 396 de salarii minime nete pe economie. Firmele care achită la timp impozitele şi taxele către stat sunt revoltate de decizia Fiananţelor de a încuraja marii datornici.
Ordonanţa privind amnistia fiscală a fost publicată în Monitorul Oficial, pe data de 5 august. OG 6/2019 numită „Ordonanţa privind instituirea unor facilităţi fiscale“ prevede amnistierea dobânzilor şi penalităţilor atât pentru persoanele fizice, cât şi pentru persoanele juridice, în mod diferenţiat. Vor beneficia de această amnistie fiscală persoanele fizice cu datorii la 31 decembrie 2019 care achită debitul principal până pe 15 decembrie 2019. Aceste persoane trebuie să depună o notificare la organul fiscal de care aparţin şi să ceară expres să beneficieze de prevederile OG 6/2019. Actul normativ mai prevede ştergerea accesoriilor (dobânzi şi penalităţi) firmelor care aveau datorii de până la 1.000.000 de lei, până la 31 decembrie 2018, dacă acele firme îşi plătesc sumele restante până la jumătatea lunii decembrie a acestui an.
Pomană fiscală pentru marii datornici
Amnistia fiscală avantajează, cu precădere, firmele cu datorii către stat mai mari sau egale cu 1.000.000 de lei. Potrivit OG 6/2019, acestea îşi pot restructura până la 50% din datorii, plus accesoriile aferente. Cu alte cuvinte, o singură firmă care a acumulat peste 1.000.000 de lei datorii către stat poate beneficia de ştergerea „dintr-un foc“ a unor datorii de 500.000 de lei, plus dobânzi şi penalităţi aferente întregului debit. Un calcul matematic simplu arată că unei singure firme cu mari datorii statul îi şterge debite ce echivalează cu 396 de salarii minime pe economie.
Potrivit unor estimări, în Oltenia sunt mii de firme din categoria IMM-urilor şi mii de persoane fizice care au datorii restante către ANAF. De asemenea, există aproximativ 100 de firme care au datorii de peste un milion de lei către Fisc şi nu se află în insolvenţă, conform unor estimări făcute de persoane din cadrul ANAF. Printre marii datornici sunt şi firme de stat, şi firme private. Prin amnistiere, firmele de stat ar fi avantajate şi încurajate să nu îşi mai plătească datoriile viitoare.
Datoriile recuperabile ale Fiscului din Oltenia de la toţi datornicii (persoane fizice şi juridice) se ridicau, la 31 decembrie 2019, la peste 732 milioane de lei. Ordonanţa nu se aplică firmelor cu datorii aflate în procedură de supraveghere specială. În Dolj există o astfel de firmă protejată, care anul trecut era cel mai mare datornic din judeţ, cu sume neachitate către stat ce totalizau aproximativ 60 de milioane de euro.
La nivelul întregii ţări, statul are de recuperat de la datornici aproximativ 13 miliarde de euro.
Ca noutate, în OG 6 s-a introdus conceptul numit „Testul creditorului privat prudent“
Printre condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească o firmă care face un plan de restructurare pentru a beneficia de amnistia fiscală se găseşte un concept nou, numit „Testul creditorului privat prudent“. Acesta este prevăzut la art. 2, alin. (1), litera f) din OG 6/2019.
Acolo se precizează ce condiţii trebuie să îndeplinească debitorul: „Să îndeplinească testul creditorului privat prudent, în sensul prezentei ordonanțe. Testul creditorului privat prudent reprezintă o analiză de sine stătătoare, efectuată pe baza premiselor avute în vedere în cadrul planului de restructurare a debitorului, din care să rezulte că statul se comportă similar unui creditor privat, suficient de prudent și diligent, care ar obține un grad mai mare de recuperare a creanțelor în varianta restructurării comparată atât cu varianta executării silite, cât și cu varianta deschiderii procedurii falimentului“. Un inspector de la Fisc va urmări pas cu pas acest test.
Însă firma care cere amnistia fiscală are nevoie şi de un evaluator independent, pe care îl plăteşte debitorul. Aceasta este o noutate, faţă de proiectul de act normativ introdus luna trecută în dezbatere publică. Potrivit unor surse din cadrul Fiscului, pentru acest test, debitorul trebuie să angajeze un expert evaluator independent (autorizat ANAVAR) care să efectueze o analiză asupra firmei debitorului şi „să demonstreze că, prin planul de restructurare a datoriilor, societatea devine viabilă pentru următorii şapte ani şi nu este nevoie ca ANAF să o execute silit sau să ceară declanşarea procedurii insolvenţei“.
Cine nu beneficiază de amnistia fiscală
Nu beneficiează de amnistie firmele aflate în procedură de insolvenţă. Nici firmele aflate în procedură de eşalonare a datoriilor sau care îndeplinesc condiţiile de aplicare a procedurilor de eşalonare a datoriilor nu beneficiază de amnistia fiscală. GdS a scris recent care sunt paşii de urmat pentru ca o firmă să beneficieze de amnistia fiscală.
Atât persoanele fizice, cât şi cele juridice care vor să li se şteargă penalităţile calculate la datoriile existente până la 31 decembrie 2018 trebuie să depună o notificare la Fisc până cel târziu la data de 30 septembrie 2019. Dacă nu notifică în acel termen organul fiscal competent, debitorul se află „sub sancțiunea decăderii din dreptul de a mai beneficia de restructurarea obligațiilor bugetare, și se adresează unui expert independent în vederea întocmirii unui plan de restructurare și a testului creditorului privat prudent“, se arată în OG 6/2019, la art. 3.
În termen de cel mult cinci zile lucrătoare de la data depunerii notificării, organul fiscal competent eliberează din oficiu certificatul de atestare fiscală, pe care îl comunică debitorului. Termenul se prelungeşte dacă Fiscul constată că firma nu şi-a depus toate declaraţiile fiscale.
Mediul de afaceri care plăteşte lună de lună impozitele se revoltă
Un reprezentant al mediului de afaceri din Craiova, contactat de GdS, a precizat că firmele corecte, care îşi plătesc impozitele către stat, nu agreează astfel de măsuri fiscale pentru datornici.
Firmele plătitoare consideră că societăţile cu mari datorii amnistiate de Finanţe reprezintă „concurenţă neloială“ pentru bunii-platnici către bugetul de stat. Amnistierea fiscală a datoriilor marilor debitori poate fi considerată un precedent periculor pentru viitoarele încasări de impozite la bugetul consolidat. „Cu alte cuvinte, unii dintre bunii-platnici, observând că li s-ar putea amnistia pe viitor o parte a datoriilor, pot fi încurajaţi să plătească ce pot la stat şi să mai lase restanţe neachitate. Dacă statul le va amnistia, atunci de ce să nu beneficieze şi aceste firme plătitoare de avantajele amnistierii?!“, a mai precizat preşedintele CCI Dolj.
Ce avantaje ar avea statul din amnistia fiscală
Statul are avantajul direct şi evident de a încasa debitele curente de la debitorii care apelează la amnistia fiscală, cărora le şterge accesoriile. Finanţişii consideră că OG 6 are şi alte avantaje pentru stat. Şi anume, dacă marii datornici nu ar apela la amnistia fiscală, atunci ei ar intra în insolvenţă. Din experienţa anilor trecuţi, când o firmă intră în insolvenţă, creditorii nu mai recuperează mare lucru.
În cazul în care firma are active, creditorii au şanse să mai recupereze din datorii. Dar în cele mai multe cazuri, creditorii nu mai recuperează mare lucru. Dacă, în cazul creditorilor chirografari, media de recuperare a creanţelor de la firmele intrate în insolvenţă era de 10-15%, în cazul statului, acest procent era ceva mai mare. Totuşi, potrivit unor surse din ANAF, în cazul în care o firmă intră în insolvenţă, statul ar recupera sub 50% din creanţe. Pe când dacă firma apelează la amnistia fiscală introdusă prin OG 6, atunci statul încasează cei 50% pentru a şterge restul de datorii ale marilor datornici.