Criza forţei de muncă şi-a spus cuvântul în Craiova când cel mai mare angajator a demarat procedura de angajare de noi muncitori pentru uzina din municipiu. În condiţiile în care, în Dolj, este una dintre cele mai mari rate a şomajului din ţară, angajatorul a avut nevoie de mult timp pentru a angaja 1.700 de persoane.
Procesul de selecţie a 1.700 de noi angajaţi a durat aproximativ un an. În Craiova, şomajul este sub 1%. Conform ultimelor date de la AJOFM, numărul de şomeri din municipiu raportaţi la populaţia activă din Craiova este de 0,7%. De aceea, conducerea companiei s-a întâlnit anul trecut cu primarii localităţilor situate pe o rază de 30 km de Craiova.
Motivul principal era acela de a afla dacă în localităţile respective s-ar putea găsi forţă de muncă disponibilă, dornică să muncească la producătorul auto. Primarii au promis, la vremea respectivă, că acordă tot sprijinul producătorului auto şi că le transmit persoanelor apte de muncă din comunele lor că la Ford urmează un proces amplu de angajare.
Ford a recunoscut că a angajat personal din afara Craiovei
Producătorul auto a încheiat procesul de angajări abia în octombrie 2019. „Pentru a susţine producţia noului Ford Puma, Ford a demarat de anul trecut un amplu proces de angajare a aproximativ 1.700 de persoane. Procesul s-a finalizat în luna octombrie a acestui an, iar procesul de recrutare s-a extins şi în afara oraşului Craiova, pe o raza de aproximativ 30 km“, au precizat reprezentanţii Ford România, la solicitarea GdS.
Sute de muncitori au fost angajaţi din alte localităţi, în afară de Craiova. Unii vin din Filiaşi şi din alte localităţi apropiate, alţii din zona Segarcea-Podari, însă sunt şi mulţi care vin din Balş (judeţul Olt) şi din comunele limitrofe Craiovei. Aceştia fac naveta zilnic la fabrică. Concret, 50% din cei 1.700 de oameni nu au domiciliul în Craiova. „Aproximativ jumătate din numărul noilor angajaţi au domiciliul în afara Craiovei“, informează reprezentanţii Ford România.
Unora dintre noii angajaţi li se decontează transportul
Având în vedere că cei mai mulţi dintre noii angajaţi fac naveta, Ford a trebuit să suporte costuri de transport. Potrivit unor surse apropiate afacerii, pentru mulţi dintre noii angajaţi, care locuiesc pe anumite trasee comune, compania a pus la dispoziţie mijloace de transport. Altor angajaţi le este decontată o parte din transport.
„În funcţie de prevederile Contractului Colectiv de Muncă şi ale contractelor individuale de muncă, acoperim integral sau parţial costurile cu transportul către fabrică şi retur“, au mai precizat reprezentanţii Ford.
Producătorul auto a angajat, în principal, persoane necalificate, care să ocupe posturi de operatori pe bandă. Adică să lucreze pe linia de producţie. Compania avea nevoie de aceşti angajaţi deoarece din această toamnă a început producţia noului autovehicul Ford Puma.
Unii dintre noii angajaţi nu s-au adaptat condiţiilor de lucru şi au plecat deja
Nici nu au fost angajaţi bine, că unii dintre noii „recruţi“ au renunţat deja să mai lucreze la Ford. Programul încărcat, cu pauze de câteva minute, munca asiduă, coroborată cu salariile mici oferite de angajator i-au determinat pe unii operatori de bandă să demisioneze rapid. Unii au plecat după una-două luni de la angajare. Mulţi nu s-au adaptat stilului de lucru de la Ford. Se lucrează în trei schimburi la Secţia de Autovehicule şi în patru schimburi la Secţia de Motoare.
Ford confirmă că au plecat dintre cei care lucrau pe bandă astă-vară. Însă compania susţine că mulţi au plecat la muncă în străinătate. Întrebaţi de GdS dacă a fost afectat procesul de producţie din cauza plecărilor frecvente ale operatorilor de pe bandă, reprezentanţii Ford nu au confirmat.
„Pe perioada verii ne-am confruntat cu această situaţie (de plecare a operatorilor de pe bandă – n.r.). Principalul motiv fiind acela legat de obţinerea de job-uri în străinatate. Procesul de producţie nu a fost şi nu este afectat de aceste plecări. Avem o bază de date, astfel ca îi înlocuim destul de uşor pe cei care pleacă”, au explicat reprezentanţii Ford.
Compania refuză să dea detalii despre pachetele salariale oferite noilor angajaţi. Potrivit unor surse, noii salariaţi au fost angajaţi cu salarii nete de 1.400 de lei pe lună, la care se adaugă bonuri de masă (în valoare de 330 de lei). Precum şi un spor de bandă şi de ore de noapte. Astfel, noii angajaţi ca operatori de bandă la Ford ar încasa lunar 1.800 de lei net. Salariul ar merge până la aproximativ 2.000 de lei, pentru cei care lucrează şi pe timp de noapte.
Pe perioada verii au fost zile fără producţie, în pregătirea intrării în fabricaţie a Puma. În acea perioadă o parte a muncitorilor a fost trimisă acasă. Pe zilele în care angajaţii nu au lucrat, compania le-a plătit 78% din salarii.
La ora actuală, Ford a ajuns la 6.200 de angajaţi, fiind cel mai mare angajator din Dolj.
Ford are sute de ucenici angajaţi. Compania primeşte subvenţii de la statul român
Ford a aplicat pe programul naţional de sprijinire a uceniciei. A angajat personal sub formă de ucenici, pentru care primeşte subvenţii de la stat, conform Legii uceniciei. „Am angajat câteva sute de ucenici, iar subvenţiile primite sunt în linie cu prevederile legale în vigoare. Programele de ucenicie au demarat încă de anul trecut“, au confirmat reprezentanţii Ford.
Potrivit Legii 279/2005 privind ucenicia şi altor acte normative, pentru fiecare persoană angajată ca ucenic, statul îi plăteşte angajatorului o sumă de bani. Aceasta este de 2.250 de lei pe lună. Subvenţia de la stat se achită pe toată durata contractului de ucenic, după cum GdS a mai informat.
Orice firmă poate să încheie o convenţie cu AJOFM, pentru a primi bani de la stat pentru fiecare ucenic. La un calcul matematic simplu, la 100 de ucenici angajaţi, producătorul auto primeşte pe lună 225.000 de lei de la statul român. La 300 de ucenici, de exemplu, suma primită de la stat poate ajunge la 675.000 de lei.
La finele lunii octombrie, potrivit datelor de la AJOFM, firmele din Dolj care au aplicat pe Legea uceniciei angajaseră 1.096 de ucenici.