Toate agențiile TAROM, cu excepția celei din Cluj-Napoca, sunt neprofitabile. Unele dintre ele abia reușesc să vândă suficiente bilete pentru a-și acoperi cheltuielile de funcționare. Sunt informații dintr-un draft al raportului privind acordarea unui ajutor de stat către compania aeriană realizat de PwC luna trecută, conform G4Media.
TAROM ar putea economisi în următorii zece ani peste 57,3 milioane de euro (64,2 mil. dolari) în condițiile în care ar da afară în jur de 150 de persoane, ar închide agențiile neperformante, ar eficientiza direcția tehnică și ar centraliza achizițiile.
Potrivit datelor prezentate în raport, agențiile TAROM (externe și interne) aduc pierderi de circa 2,5 milioane de euro pe an.
Ca să facă față cheltuielilor cu modernizarea flotei, TAROM are nevoie de un ajutor de stat, care să fie legat de un plan de restructurare și de măsuri clare de eficientizare a activității.
Printre măsurile luate în calcul pentru reducerea cheltuielilor se numără restructurarea personalului suport. Asta înseamnă disponibilizarea a circa 150 de angajați de la următoarele direcții: comercială, achiziții, financiară, resurse umane și IT&C.
Costurile de funcționare înghit prea mult
O altă măsură recomandată este închiderea agențiilor neperformante. Potrivit raportului întocmit de PwC, la extrem de multe agenții TAROM, costurile de funcționare înghit mare parte din banii obținuți din vânzarea biletelor.
Spre exemplu, la agenția din Paris ponderea cheltuielilor în total vânzări este de 93,57%. La cea din Istanbul este de aproape 90%, la cea din Londra 86%, iar la cele din Madrid și Atena este de 81% respectiv 71%. Situația nu este mai bună nici pentru agențiile interne, unde aceasta pondere sare în unele cazuri de 40%.
Specialiștii PwC recomandă renunțarea la rutele care nu sunt profitabile și la zborurile unde gradul de încărcare este mic, dar și deschiderea unor noi rute care promit să fie profitabile, precum Antalya, Berlin, Manchester sau Zagreb.
Adoptarea unor ample măsuri de eficientizare a companiei ar trebui să aducă transportatorului aerian de stat un profit operational de 35,7 milioane de euro (40 milioane dolari) în 2029, conchid specialiștii PwC.