Primul-ministru desemnat Ludovic Orban, împreună cu mai mulţi miniştri ai cabinetului său şi cu ambasadorul SUA la Bucureşti au efectuat vineri o vizită în Craiova. În prima parte a zilei, delegaţia oficială a mers la producătorul de locomotive şi rame electrice Softronic. Apoi a urmat vizita în uzina Ford.
După discuţii cu oficialii Ford, premierul desemnat şi ambasadorul au testat maşini Ford Puma, fabricate în uzina craioveană. De peste 11 ani, Ford solicită îmbunătăţirea infrastructurii rutiere în această regiune a ţării. Acum s-au adăugat necesităţi pentru transport feroviar, iar discuţiile au cuprins şi necesitatea transportului naval pe Dunăre.
Primul-ministru a fost însoţit la Craiova de mai mulţi membri ai Cabinetului său. Din delegația guvernamentală au mai făcut parte: ministrul Apărării Naționale, Nicolae Ionel-Ciucă, ministrul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, Virgil Popescu, ministrul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, Lucian Nicolae-Bode, ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Costel Alexe, ministrul Tineretului și Sportului, Marian Ionuț Stroe.
Preşedintele Ford România, Ian Pearson, a precizat, în faţa auditoriului, că anul 2020 este unul special, deoarece „este pentru prima dată când în uzina Ford se produc două maşini în acelaşi timp, Ford Puma şi Ford EcoSport. În plus, am adăugat la mult premiatul nostru motor de 1.0 litri şi o versiune de motor mild-hybrid. (…) Suntem foarte încântaţi că Ford Puma se află la dealerii din Europa, pe măsură ce ne apropiem de lansarea comercială a acestui vehicul“. Ian Pearson a mai precizat că se va produce în paralel cu Puma, la Ford, şi mini-SUV-ul EcoSport.
Primul-ministru a spus că, pe lângă discuţiile despre drumul expres, s-a vorbit la Ford şi de autostrăzile Piteşti-Sibiu şi Craiova-Lugoj
Premierul interimar Ludovic Orban a precizat că Ford a investit 1,5 miliarde de euro în uzina din Craiova. „Am observat că Ford şi-a sporit producţia cu 100.000 de unităţi. Ceea ce înseamnă pentru Ford un obiectiv care a fost îndeplinit. Am discutat mai multe teme. Pe primul loc este tema legată de îmbunătăţirea infrastructurii de transport. De drumul expres Craiova-Piteşti.
De tronsonul de autostradă Piteşti-Sibiu care închide coridorul IV pan-european. Am avut o discuţie legată de posibila finanţare pe un program european şi a legăturii pe autostradă între Craiova şi Lugoj, care să facă legătura cu coridorul IV pan-european. De asemenea, am discutat şi de posibila efectuare a lucrărilor de asigurare a navigabilităţii Dunării, astfel încât să creăm o posibilitate suplimentară de transport.
Sigur că am discutat şi de proiectele de modernizare a infrastructurii de cale ferată. Nu în ultimul rând, am discutat de reducerea timpului de aşteptare la trecerea graniţei, astfel încât să se consume mai puţin timp, iar costurile să fie mai mici. (…)
Dezvoltarea acestei infrastructuri depinde şi de alţi factori, cum ar fi apariţia unor staţii de încărcare electrică. Ori aici avem posibilitatea să utilizăm fonduri europene, pentru a putea dezvolta utilizarea maşinilor electrice. Aceasta ar urma să creeze un stimulent şi o eventuală încurajare pentru trecerea la producţia de maşini electrice“, a spus Ludovic Orban, la Ford Craiova.
Oficialul Ford Europa cere infrastructură rutieră, şi nu numai
Vicepreşedintele cu afaceri guvernamentale al Ford Europa, Andrew McCall, a vorbit de două artere rutiere de mare viteză de care ar avea nevoie nu doar Ford. „Acum, odată cu producţia Puma şi Ford EcoSport, putem spune că ne-am îndeplinit angajamentele asumate în urmă cu ceva ani.
Începând cu 2008, investiţiile Ford în fabrica din Craiova s-au dublat. Au ajuns la aproape 1,5 miliarde de euro. Şi au fost create aici peste 3.400 de locuri de muncă, în ultimii ani. Vizita de astăzi ne-a permis să discutăm cu primul-ministru şi cu echipa sa despre planurile noastre actualizate de business. Şi, desigur, am discutat despre câteva dintre subiectele-cheie pentru operaţiunile noastre la Craiova.
Odată cu volumele de producţie aflate acum în creştere, este esenţial să aducem componente auto şi să livrăm produsele finite. Aşadar, nu este surprinzător faptul că principalul subiect de discuţie de astăzi a fost cel legat de infrastructură. Cele două artere de interes sunt drumul expres Craiova-Piteşti şi autostrada Piteşti-Sibiu.
Este bine să vedem că s-au început lucrările la şoselele de centură Balş şi Slatina şi am şi discutat astăzi cu ministrul Transporturilor pe marginea acestei teme“, a spus vicepreşedintele cu afaceri guvernamentale al Ford Europa, Andrew McCall.
El a subliniat că este foarte important ca proiectele de infrastructură începute să fie finalizate la termen. McCall a mai subliniat că transportul pe căile ferate este, de asemenea, foarte important pentru business-ul din industria auto dezvoltat la Craiova.
Ambasadorul SUA la Bucureşti şi premierul desemnat Ludovic Orban s-au întrecut cu maşini Ford Puma
Ambasadorul SUA la Bucureşti, Adrian Zuckerman, a felicitat compania Ford şi muncitorii români din fabrică. „Cred că povestea Ford este un exemplu excelent a ceea ce se poate întâmpla dacă Statele Unite şi România lucrează împreună.
Ford a investit peste 1,5 miliarde de dolari în ceea ce era o fabrică auto învechită şi neperformantă. Astăzi, această fabrică asigură locuri de muncă foarte bune pentru peste 6.000 de români harnici. Aceşti muncitori excepţionali, care ar trebui să fie foarte mândri de măiestria lor, produc anual peste 300.000 de motoare şi 250.000 de vehicule“, a precizat ambasadorul SUA la Bucureşti, la conferinţa de la Ford.
La finalul discursului, diplomatul a precizat că la Ford a avut loc o întrecere, un fel de cursă între el şi premierul interimar Ludovic Orban, cu maşini Ford Puma produse la Craiova. Ambasadorul nu a dorit să precizeze cine a câştigat cursa.
Ce se întâmplă cu drumul expres Craiova-Piteşti
Ministrul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, Lucian Nicolae-Bode, a precizat că, în decembrie, s-au alocat 76 de milioane de lei pentru tronsonul 1 şi tronsonul 2 al drumului expres Craiova-Piteşti. „Sunt evoluţii foarte bune pe Tronsonul 2.
Noi am eliberat toate ordinele de începere a lucrărilor. Sunt şanse mari ca antreprenorul să finalizeze variantele ocolitoare de la Balş şi de la Slatina înainte de termenul stabilit – iunie 2021. Acest lucru o să îl verificăm astăzi, împreună cu antreprenorul. Pe tronsoanele 3 şi 4 este termen până pe 24 februarie de depunere a ofertelor“, a spus ministrul Bode.
El a menţionat că pentru Tronsonul 2 sunt emise toate autorizaţiile de construire necesare realizării segmentului de 40 de km de drum.
Probleme pe tronsonul 1: nu există hotărâre de expropriere pentru o bună parte din drum
Ministrul Transporturilor a precizat că încă nu există hotărârea de expropriere modificată. Acea HG este necesară pentru două treimi din Tronsonul 1 al drumului expres. Adică, pe segmentul de drum care porneşte de la Craiova, până aproape de Pieleşti.
Doar pentru 7 km din cei 17 ai Tronsonului 1 există proiect tehnic, autorizaţie de construire şi exproprieri efectuate, a subliniat ministrul Bode. „Pentru celelalte două sectoare din Tronsonul 1, pe 10 km, aşteptăm ca antreprenorul să fie mai mobilizat. Să vină urgent cu proiectul tehnic, pentru a putea trimite autorizaţia de construire, respectiv hotărârea de guvern privind exproprierile“, a mai spus ministrul.
Amintim că o parte din Tronsonul 1 al drumului expres a fost deviată, după cum informa GdS recent. Constructorul a descoperit că traseul iniţial al drumului (croit după un studiu de fezabilitate vechi din 2007) trecea peste depozitul de înmagazinare a gazelor naturale de la Gherceşti. Traseul drumului a trebuit deviat. A fost nevoie de un nou proiect tehnic, de noi aprobări şi de o nouă hotărâre privind exproprierile.
Ludovic Orban şi ministrul Transporturilor au dat asigurări că lucrările de infrastructură începute au finanţările acoperite pentru anul 2020.