GdS a transmis, zilele trecute, o scrisoare deschisă a unui craiovean care reclamă existența unei taxe de urgență, pe care o încasează Primăria Craiova, prin Direcția de Impozite și Taxe (DIT).
“Prin intermediul dumneavoastră aș dori ca această solicitare să ajungă la Primăria Craiova, pentru lămuriri. Nemulțumirea mea este că am depus o cerere de luare în evidență a unui vehicul și mi s-a cerut o taxă de urgență de 106 lei, cu care eu nu sunt de acord (…)”, ne scrisese cetățeanul la redacție, printre altele. El reclama faptul că cetățenii nu ar trebui să plătească o taxă de urgență pentru un serviciu la care ar putea să primească răspuns imediat.
Craioveanul era nemulțumit de faptul că în cazul plății taxei de urgență de 106 lei, răspunsul pentru documentația necesară înmatriculării unui autovehicul era dat de Primăria Craiova “pe loc”. Iar în cazul în care nu plăteau taxa, cetățenii erau puși să aștepte 30 de zile.
GdS a sunat incognito la Direcția de Impozite și Taxe. Funcționara de serviciu a precizat că în cazul în care nu se plătește taxa de urgență, timpul de așteptare este de 30 de zile.
Taxa de urgenta respectivă a fost introdusă prin HCL nr 485/2017. Prin acea hotarare s-a stabilit nivelul de impozite și taxe perceput în 2018. Pentru anul 2020, taxa de urgență de 106 lei a fost introdusă prin HCL nr. 473/2019 privind stabilirea impozitelor locale aferente anului 2020. Taxa de urgență apare în Anexa 4, punctul 67 din HCL 473.
Ce spune Primăria Craiova
GdS a solicitat Primăriei Craiova răspuns la cele sesizate de cetățeanul amintit. Municipalitatea ne-a răspuns la întrebări după publicarea articolului. Primăria lasă să se înțeleagă că taxa de urgență ar fi fost introdusă “în beneficiul cetățeanului”.
“Soluționarea cererii/declarației în regim de urgență este una facultativă și nu obligatorie, este excepția și nu regula. Aceasta fiind introdusă în beneficiul cetățeanului, având în vedere nenumăratele solicitări verbale făcute de către cetățeni inspectorilor fiscali, pentru a avea posibilitatea rezolvării unei “probleme” întrucât aceștia urmează să plece din țară sau nu au timp fizic, ori trebuie să trimită oameni împuterniciți pentru a le rezolva problemele (…)”, se arată în răspunsul primit de la Primăria Craiova și semnat de conducerea DIT.
Câți bani a încasat Primăria Craiova din taxa de urgență de 106 lei
De asemenea, GdS a întrebat primăria câți cetățeni au plătit în 2020 taxa de urgență pentru înregistrarea de autovehicule și câți au acceptat să li se proceseze docuemntele fără plata taxei. Din dorința de a li se procesa actele “pe loc” mii de craioveni au plătit la primărie taxa de urgență de 106 lei, pe perioada scursă din acest an.
“Până la data întocmirii prezentei adrese, în cursul anului 2020 au fost achitate 8.971 de taxe de urgență pentru înregistrarea mijloacelor de transport și au fost înregistrate un număr de 2.695 mijloace de transport fără această taxa”, au informat reprezentanții DIT Craiova, în răspunsul transmis, la solicitarea GdS. Un calcul matematic simplu ne arată că primaria încaseaza multi bani din taxă. Cei 8.971 de cetățeni care au plătit anul acesta taxa de urgență de 106 lei fiecare au achitat, în total, 950.926 de lei la Primăria Craiova. Suma este una consistentă, având în vedere că provine dintr-o taxa parafiscala introdusă prin HCL și nu este o taxa fiscală obligatorie.
Primăria a precizat în răspunsul către GdS că, în Codul de procedura fiscală se prevede la art. 77 că “termenul de soluționare a cererilor depuse de contribuabil/plătitor la organul fiscal se soluționează în 45 de zile”. Cu toate acestea primăria susține că, la DIT, prelucrarea decalaratiilor de impunere sau de scădere a autovehiculelor se face într-un termen mediu de soluționare de 15 zile de la depunere, în cazul cetățenilor care nu plătesc taxa de urgență.
Craiovenii care ne-au contactat la redacție pe acest subiect au reclamat faptul că dacă primăria poate emite documentele “pe loc”, atunci când se achita taxa de urgenta, tot la fel de rapid ar putea fi emise actele și dacă taxa nu s-ar mai percepe.