-1.3 C
Craiova
luni, 23 decembrie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriModificări fiscale în 2021. Ce se schimbă esențial pentru persoane fizice și pentru firme

Modificări fiscale în 2021. Ce se schimbă esențial pentru persoane fizice și pentru firme

Anul Nou vine cu modificări fiscale. Cele mai importante modificări sunt în favoarea contribuabililor, în sensul că li se acordă o serie de drepturi. De asemenea, apar măsuri de debirocratizare. Iată care sunt cele mai importante schimbări în legislația fiscală, în debutul anului 2021.

Codul fiscal și Codul de procedură fiscală au suferit modificări. Noua legislatie a fost promulgată de președintele Iohannis și a fost publicată zilele trecute în Monitorul Oficial. De dată aceasta, cele mai multe dintre modificări sunt în favoarea mediului de afaceri.


În cele ce urmează, enumerăm cele mai importante modificări aduse legislației fiscale. Vom evidenția și implicațiile pe care le vor avea asupra mediului de afaceri. GdS a efectuat o analiză a noilor modificări fiscale, împreună cu specialiștii de la firma de audit și consultanță Professional Consulting.

Pentru persoanele fizice, noul termen de depunere a Declarației Unice rămâne data 25 mai. Se schimba față de 15 martie, cum era în legislația anterioară. Data respectivă de 25 mai devine termen scadent și pentru plata impozitului pe venit și a contribuțiilor sociale pentru persoanele fizice care realizează venituri din diverse surse în afara salariului.


Vești bune sunt și pentru cei care doresc să doneze o parte din impozitul pe venit datorat statului. Termenul prevăzut pentru depunerea formularului 230 „Cerere privind destinația sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual datorat” se înlocuiește cu termenul de 25 mai, inclusiv.

Deduceri fiscale pentru angajatorii care au angajați în telemunca

Angajatorii nu vor plăti impozit pe venit și contribuții sociale pentru sumele acordate angajaților care desfășoară telemuncă în limita unui plafon lunar de 400 lei corespunzător numărului de zile din lună în care angajatul desfășoară activitate în regim de telemuncă.

Și în 2021 vor fi deductibile fiscal cheltuielile cu testarea și vaccinarea angajaților pentru COVID-19. Vor fi exceptate de la impozitul pe venit și contribuții costurile suportate de angajatori cu testarea epidemiologică și/sau vaccinarea angajaților pentru a împiedica răspândirea bolilor care pun în pericol sănătatea angajaților și cea publică.

Se menține penalitatea de nedeclarare a veniturilor

Penalitatea de nedeclarare se datorează și în situația în care diferențele de impozite și taxe sunt stabilite prin decizii de impunere din oficiu de către organul fiscal. “Penalitatea de nedeclarare se aplică și pentru obligaţiile fiscale principale stabilite prin decizie de regularizare emisă că urmare a procedurii de control vamal ulterior”, informează specialiștii de la Professional Consulting.

Apar modificări și cu privire la dividende, în favoarea asociaților și acționarilor. “În cazul în care din regularizarea anuală a dividendelor plătite că urmare a distribuirii parţiale în cursul anului, potrivit art. 67 din Legea societăţilor nr. 31/1990, rezultă sume de restituit de la buget, plătitorul de dividende depune la organul fiscal competent o declaraţie de regularizare/cerere de restituire după restituirea de către asociaţi sau acţionari a dividendelor şi până la împlinirea termenului de prescripţie a dreptului de a cere restituirea. Procedura de aplicare se aprobă prin ordin al ministrului finanţelor publice la propunerea preşedintelui A.N.A.F”, au precizat aceeași specialiști citați.

Bunurile persoanei fizice care are o afacere vor fi executate silit după bunurile firmei

Persoana fizică răspunde cu întreg patrimoniul personal pentru obligațiile fiscale datorate ca urmare a exercitării activității/profesiei, cu mențiunea că răspunderea cu bunurile personale este subsidiară, în sensul că organul fiscal va executa cu prioritate bunurile din patrimoniul afacerii, și dacă acestea sunt insuficiente, va executa bunurile personale.

Vânzarea unui mijloc de transport se va putea face cu mai puțină birocrație. Proprietarii bunurilor care înstrăinează mijloace de transport nu trebuie să prezinte certificatul de atestare fiscală în cazul în care pentru înstrăinare utilizează formularul de contract de înstrăinare-dobândire a unui mijloc de transport aprobat, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare, mai informează specialiștii de la Professional Consulting.

Soluții în favoarea firmelor care sunt controlate de ANAF

Legislația fiscală proaspăt modificată introduce anumite prevederi în favoarea contribuabilului. Se reglementează crearea la nivelul Ministerului Finanțelor Publice (MFP) a unor structuri specializate de soluționare a contestațiilor împotriva tuturor actelor administrative fiscale emise de organele fiscale din cadrul ANAF. MFP preia în termen de 6 luni de la ANAF activitatea de soluționare a contestațiilor formulate de contribuabili împotriva actelor administrative-fiscale. “Intenția este de a se asigura un grad mai mare de imparțialitate în soluționarea contestațiilor”, au precizat specialiștii de la Professional Consulting.


Se introduce posibilitatea reexaminarii deciziilor de soluționare a contestațiilor, la cererea contribuabililor, pentru motive ce țin de legalitatea soluției dată în soluționarea contestațiilor.
Se reglementează dreptul contribuabilulului de a contesta inclusiv acele măsuri pe care organul fiscal era obligat să le dispună, și pe care acesta nu le-a dispus. Evident, este vorba despre măsuri care ar fi fost în favoarea contribuabilului.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS