-1.1 C
Craiova
luni, 23 decembrie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriCând și cum se conectează casele de marcat la serverele ANAF

Când și cum se conectează casele de marcat la serverele ANAF

Se apropie termenul la care contribuabilii mici și mijlocii care au case electronice de marcat fiscale trebuie să le conecteze la ANAF. Au apărut și anomalii în ghidul ANAF de conectare la serverele Fiscului: firmele care activează în zone fără conexiune la internet trebuie să depună un formular la ANAF... în format “EXCLUSIV ONLINE”.

După prelungiri succesive timp de mai mulți ani, termenele de conectare a caselor de marcat electronice fiscale la ANAF au început să curgă. Conform Ordinului președintelui ANAF nr 435/2021, la 30.06.2021 a fost termen de conectare pentru marii contribuabili. Dacă legislația nu se mai schimbă, la 30.11.2021 este termenul la care toate casele de marcat deținute de firmele mici și mijlocii trebuie conectate la serverele ANAF.

Fiscul a făcut public un Ghid de conectare, prin care sunt explicați pașii ce trebuie urmați de către persoanele juridice care dețin case de marcat electronice fiscale, pentru a le conecta la serverele ANAF. Ghidul și legislația aferentă sunt publicate pe site-ul ANAF.

Cum se conectează firmele din zonele în care există rețele de comunicații

Operatorii economici care dețin aparate de marcat electronice fiscale instalate în zone deservite de rețele de comunicațîi au obligația să întreprindă demersurile necesare pentru conectarea acestora la sistemul informatic MF-ANAF. Astfel, operatorii economici se adresează distribuitorilor autorizați/unităților acreditate de service cu solicitarea intervenției acestora în scopul trecerii aparatelor de marcat electronice fiscale instalate în profil online și implicit conectarea la sistemul informatic, se menționează în Ghid.

Firmele trebuie să se asigure că vor avea în permanentă conexiune la internet, ceea ce înseamnă că vor trebui “întărite” contractele cu operatorii de servicii de internet. “Operatorii economici utilizatori de aparate de marcat electronice fiscale asigură, cu caracter permanent, îndeplinirea condițiilor pentru menținerea conexiunii (de exemplu asigură neîntreruperea serviciilor de internet etc.).

După realizarea conectării aparatului de marcat electronic fiscal la sistemul informatic, conform procedurii, operatorul economic deținător al aparatului de marcat, poate verifică, prin intermediul serviciului Spațiu Privat Virtual, eventuale mesaje pe care sistemul informatic le poate transmite, referitoare la disfuncționalitățile transmiterii fișierelor de la AMEF la sistemul informatic, conform prevederii art. 2 alin. (2) din OpANAF nr. 435/2021”, se arată în Ghidul de conectare dat publicității de către ANAF. In momentele în care nu exista conexiune la internet, nu pot fi transmise datele inregistrate de casele de marcat catre serverele ANAF.

Surpriză de la ANAF pentru firmele din zonele în care nu există internet: Formularul se depune online

În cazul în care firmele activează în zone fără conexiune la internet, sunt obligate să notifice ANAF despre acest lucru. Problema este că ANAF obligă aceste firme care se află în zone fără conexiune la rețele de comunicații să depună un formular “EXCLUSIV ONLINE”.

“Operatorii economici care dețin aparate de marcat electronice fiscale instalate în zone nedeservite de rețele de comunicații au obligația de a informa ANAF cu privire la această situație, prin depunerea declarației pe propria răspundere, prevăzută la anexă 2 la OpANAF nr. 435/2021 care se transmite organului fiscal exclusiv online prin transmiterea formularului F4110, cu respectarea termenelor stabilite la art. 3 din cuprinsul actului normativ sus menționat”, se arată în Ghidul privind conectarea caselor de marcat marcat la serverele ANAF.

Pentru firmele mici și mijlocii, termenul de depunere a Formularului este 30.11.2021. Sau în termen de 2 zile de la montarea unui aparat electronic fiscal nou. Cel mai probabil, formularul îl poate depune contabilul firmei, dacă are acces la internet. Sau o firmă de contabilitate.

Cum raportează firmele activitatea în luna în care își conectează casele de marcat la ANAF

Datele înregistrate de aparatul de marcat electronic fiscal până la momentul realizării conectării vor fi transmise de către firmă, prin depunerea declarației A4200, până la dată de 20 a lunii următoare celei de raportare. Procedura este detaliată prin OpANAF nr. 627/2018.

Datele înregistrate de aparatul de marcat electronic fiscale după momentul conectării aparatului la sistemul informatic se vor transmite automat de către aparatul de marcat după generarea raportului Z de închidere zilnică, fără a mai fi necesară în această situație, transmiterea declarației A4200. Concret, dacă o firmă realizează conectarea la serverele ANAF pe data de 10 noiembrie, de exemplu, atunci pentru activitatea 01-09 noiembrie se depune Declarația A4200. Iar pentru perioada 10-30 noiembrie, datele vor fi transmise automat către ANAF, după generarea raportului Z. Adică, după ce se emite raportul de închidere zilnică a casei.

Ghidul citat mai cuprinde și pașii pe care trebuie să ii urmeze distribuitorii autorizați de case de marcat electronice fiscale, respectiv unitățile acreditate de service în vederea conectării aparatelor de marcat electronice fiscale la sistemul informatic al Ministerului de Finanțe-ANAF.

Măsura conectării caselor de marcat la serverele ANAF a fost adoptata pentru diminuarea evaziunii fiscale. Însă trebuie însoțită de măsura emiterii facturilor în format electronic, în strânsă legătură cu serverele ANAF. În cazul conectării caselor de marcat la ANAF, Fiscul va ști DOAR ce tastează operatorii economici în casa de marcat. Restul mărfurilor pot fi tranzacționate în sistem nefiscalizat (“la negru”), la fel că până acum.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS