6.2 C
Craiova
duminică, 22 decembrie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriCine sunt noii proprietari ai fabricii Ford din Craiova

Cine sunt noii proprietari ai fabricii Ford din Craiova

Holdingul turcesc, Koç Holding, care deține 41% din compania joint venture Ford Otosan este un colos industrial din Turcia, care mai are afaceri în România. Ford Otosan este o firmă mare în Turcia. Produce 455.000 de mașini pe an.

Holdingul turcesc, Koç Holding, care deține 41% din compania joint venture Ford Otosan este un colos industrial din Turcia, care mai are afaceri în România. Ford Otosan este o firmă mare în Turcia. Produce 455.000 de mașini pe an.

O informație neașteptată a fost transmisă luni de către Ford România. Fabrica de la Craiova trece în proprietatea unei companii cu acționari turci.

Proprietatea asupra fabricii Ford de la Craiova va fi transferată către Ford Otosan, un joint venture în care Ford Motor Company deține 41% din acțiuni, Koç Holding AȘ Turcia deține 41%, iar restul de 18% se tranzacționează pe bursă.

Koç Holding AȘ este cea mai mare companie din Turcia din industrie, cu afaceri ce totalizează 30 de miliarde de euro. Compania este singura din Turcia inclusă în Fortune Global 500, care este o ierarhie a celor mai importante 500 de companii din lume. Koç Holding deține afaceri și în România, respectiv deține Arctic Găiești, unde a investit 320 milioane de euro, până acum, printr-o altă firmă din grup.

Și compania joint venture Ford Otosan deține trei fabrici în Turcia, cu o producție de 455.000 de mașini anual. Compania este specializată preponderent pe vehicule comerciale. De asemenea, Ford Otosan deține și o divizie de cercetare-dezvoltare. Rezultatele financiare pe anul 2021 arată că respectiva companie a realizat exporturi de aproape 6 miliarde de dolari, conform datelor de pe site-ul companiei. Concret, tranzacțiile care vizează și fabrica de la Craiova au fost făcute pentru a pregăti o producția mai mare de vehicule electrice anunțată de Ford, în ultima perioadă.

Parteneriatul dintre Ford Motor Company și Koç Holding AȘ este mult mai amplu. Cei doi coloși pregătesc un volum de producție uriaș de baterii pentru vehicule electrice. „Koç Holding AȘ, cel mai mare conglomerat industrial al Turciei, a semnat un acord inițial pentru a face parte din joint-venture-ul dintre Ford Motor Co. și SK Innovation Co. din Coreea de Sud, pentru a produce baterii pentru mașini electrice, potrivit anunțurilor publice ale companiilor.
Cei trei asociați din acel proiect și-au asumat construirea unei fabrici de baterii pentru mașini electrice în apropiere de Ankara, până în 2025. Fabrica va avea o capacitate anuală cuprinsă între 30 și 45 Gwh, potrivit Bloomberg.

Ford România, afaceri de 2,5 miliarde de euro pe an, la Craiova

Pe anul 2020, Ford a realizat o cifră de afaceri la Craiova de 12 miliarde de lei, adică aproximativ 2,5 miliarde de euro. Profitul obținut de Ford în România a fost de aproximativ 15 milioane de euro (77 milioane de lei). Pe anul 2021, datorită intensificării producției Ford Puma și vânzărilor în creștere ale acestui vehicul pe piețele europene, se estimează că afacerile și profiturile companiei vor fi în creștere.

Pentru profitul realizat până în anul 2020 (inclusiv) la Craiova, Ford nu achitase niciun leu sub formă de impozit pe profit către statul român, conform datelor la care a avut acces GdS, de-a lungul timpului. GdS a întrebat compania si de data aceasta dacă pentru profitul realizat pe anul 2021 a fost plătit impozit pe profit către statul român. „Nu facem declaratii cu privire la acest subiect”, au precizat reprezentanţii Ford Romania.

Turcii plătesc inițial 575 de milioane de euro, pe facilități de producție de la Craiova în care Ford a investit peste 1,5 miliarde de euro

Potrivit anunțului făcut de Ford la Bursa din Istanbul (Borșa Istanbul), unde este cotată Koç Holding, transferul de proprietate asupra fabricii din Craiova va presupune plăţi din partea turcilor în două tranșe. În prima fază, turcii vor achita către Ford 575 de milioane de euro. Ulterior trebuie să mai achite 140 de milioane de euro, dar această valoare este condiționată de volumele de producție.

În același timp, Ford a anunțat în repetate rânduri că sumele totale investite în fabrică de la Craiova au totalizat peste 1,5 miliarde de euro (aproximativ 2 miliarde de dolari, conform informării făcute de Ford).
Rămâne întrebarea: de ce ar transferă Ford către Ford Otosan facilități de producție în care s-au investit peste 1,5 miliarde de euro contra unei sume de 575 milioane de euro?

În 2008, Ford a preluat fabrica auto de la statul român contra unei sume de 57 de milioane de euro. Imediat, Comisia Europeană a considerat ajutor de stat și a obligat Ford să mai achite încă 27 de milioane de euro statului roman, pentru fabrica auto din Craiova. De atunci, Ford a “pompat” tehnologie în uzina din Craiova, modernizând fabrica din temelii.

Cine va superviza fabrica auto din Craiova?

Avand in vedere ca transferul de proprietate catre Ford Otosan se va perfecta în a doua parte a anului 2022, cine va fi responsabil de fabrica auto din Craiova? Turcii sau americanii de la Ford? Proprietarul actual al uzinei din Craiova confirmă că va „continua să participe” la supervizarea fabricii.

„Acest transfer deschide un nou capitol de succes în istoria Ford Otosan şi oferă fabricii din Craiova să joace un rol major în viitorul acestui joint-venture, sprijinind în acelaşi timp planurile solide ale Ford cu privire la electrificare şi vehicule comerciale. Ţinând cont de faptul că Ford este reprezentat în Consiliul de Administraţie al Ford Otosan prin intermediul unor lideri de nivel senior şi că Ford participă la supervizarea activităţii acestui joint-venture, compania va continua să participe la supervizarea activităţii de la Craiova”, au răspuns reprezentanţii Ford.

Ce se întâmplă cu furnizorii Ford de pe platforma industrială a Craiovei?

În perioada în care a achiziționat fabrica auto de la Craiova, Ford a relocat din diverse locuri din Europa diverși furnizori de componente. Respectiv au fost create facilități de producție ale diverșilor furnizori, atât în județul Dolj, cât și în Olt. Furnizorii s-au instalat de ani buni pe platforma industrială a Craiovei pentru a fi mai aproape de Ford.

GdS a întrebat Ford ce se va întâmplă cu furnizorii actuali, după ce fabrica va fi preluată de turci, respectiv dacă se vor aduce mai multe piese de schimb şi subansalmble din Turcia, pentru producerea autovehiculelor de la Craiova.

„Faptul că Ford Otosan va fi noul proprietar al fabricii din Craiova va ajuta transferul de “know-how”, prin integrarea pe verticală a tehnologiilor electrice şi va avea un efect extins şi eficient din punct de vedere al costurilor la nivelul reţelei de furnizori. Actuala reţea de furnizori pentru produsele curente ale fabricii nu este influenţată de procesul de transfer de proprietate”, au precizat reprezentanţii Ford România, pentru GdS.

Ce se întâmplă cu cei 6.200 de angajaţi de la Craiova?

Angajații uzinei craiovene se întreabă ce se va întâmplă cu ei în viitor. În uzina Ford din Craiova activează aproximativ 6.200 de angajați. La fabrica de autovehicule, angajații lucrează în trei schimburi. Sindicaliștii de la Ford susțin că nu au fost anunțați de transferul privind fabrica de la Craiova către Ford Otosan.

“Sindicatul Ford Automobile Craiova este surprins și șocat de transferul de proprietate al fabricii Ford Craiova către partenerul Ford Otosan Turcia. Condițiile de transfer nu le cunoaștem până în acest moment. Ne vom întâlni cu conducerea companiei pentru a obține cât mai multe informații. Menționăm că sindicatul nu a fost informat și consultat, până în momentul în care Ford a făcut anunțul oficial”, a menționat, pentru GdS, Maria Manea, președintele Sindicatului Ford Automobile Craiova..

Ulterior, întrebată dacă au fost anunțate modificări ale numărului de angajați de la Ford pentru perioada următoare, lidera de sindicat a menționat că nu vor fi disponibilizări. “Se respectă toate condițiile Contractului Colectiv de Muncă și nu există nicio modificare a programului de lucru în perioada următoare. Nu se renunţă la tură a treia, așa cum s-a vehiculat. Nu se renunţă la niciun angajat. Toată lumea își păstrează locurile de muncă”, a spus Maria Manea.

Contractul Colectiv de Muncă actual încheiat între sindicat și conducerea Ford România are valabilitate până la sfârșitul anului 2023.

„Se asteapta un viitor solid”

Și Ford da asigurări că va menține numărul de angajați.

„Ford Otosan nu intenţionează să reducă numărul locurilor de muncă la fabrica din Craiova, ci, dimpotrivă, echipa Ford Otosan consideră că viitoarele produse şi planuri de dezvoltare şi tehnologizare vor oferi oportunităţi deosebite pentru operaţiunile existente la Craiova şi pentru echipa de aici. Se aşteaptă un viitor solid în ceea ce priveşte planurile legate de forţa de muncă, ca urmare a schimbării proprietarului şi în contextul lansărilor de noi produse”, au precizat reprezentanţii Ford Romania, pentru GdS.

Întrebaţi ce se va întâmpla cu angajaţii din tura a treia, dacă Ford decide limitarea procesului de producţie, reprezentanţii companiei au menţionat: „Politica Ford a fost mereu aceea de a adapta volumul forţei de muncă la volumul producţiei. Momentan operăm în trei ture şi nu avem alte informaţii pe care să le împărtăşim”.

Este cunoscut faptul că Ford şi alţi producători auto şi-au ajustat volumele de producţie în pandemie, din cauza crizei de semiconductori. Compania a mai menţionat că, „momentan, activitatea fabricii Ford din Craiova nu este impactată de situaţia politico-militară din Ucraina”

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS