4.5 C
Craiova
joi, 19 decembrie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriSe poate să faci business în slujba comunității? 27 de ani de Gazeta de Sud dovedesc că DA

Se poate să faci business în slujba comunității? 27 de ani de Gazeta de Sud dovedesc că DA

Sunt aproape trei decenii de când Gazeta de Sud a văzut pentru prima dată lumina tiparului. De 27 de ani, cel mai citit cotidian regional din România se încăpățânează să rămână loial comunității pentru care s-a născut și care l-a hrănit, în tot acest timp, cu încrederea necesară pentru a continua să existe. A crescut, a depășit recorduri, a câștigat reputație, respect și inimi. Însă toate acestea nu s-ar fi putut întâmpla fără a face business, desigur. Căci, oricât de idealiști ar fi jurnaliștii – și o doză echilibrată de idealism este absolut necesară dacă vrei să fii un jurnalist adevărat – ca să poți să reziști în mass-media timp de 27 de ani trebuie să înveți să faci și business. Cum se împacă, însă, deontologia profesională, crezul dintâi al jurnaliștilor, cu business-ul? Care este rețeta longevității unui ziar ce încă intră în tipografie la final de zi și încă poate fi găsit la chioșc într-o lume în care presa scrisă a fost prinsă sub avalanșa informației online?

Am putea răspunde aforistic, am putea spune că atunci când presa chiar este dedicată comunității, motorul rămâne viu. Că atunci când te pui în slujba oamenilor și scrii pentru că vrei ca lucrurile bune să se rostogolească și cele greșite să se schimbe, există toate premisele pentru succes. Dar nu este atât de simplu.

Lăsând idealismul la o parte, pentru a rezista în lumea presei fără a fi aservit este extrem de greu, uneori la limita imposibilului. În 27 de ani, au fost momente glorioase, în care ziarele se vindeau ca pâinea caldă și tirajele atingeau record după record. Dar au existat și momente în care obiectivul principal a fost supraviețuirea. Dar am mers mai departe, de fiecare dată.

Puterea presei în era fake-news

Gazeta de Sud a devenit, în Oltenia, un liant al comunității. Am câștigat încrederea oamenilor, dar odată cu aceasta a venit și o responsabilitate covârșitoare față de aceștia. Redacția noastră a fost văzută, de multe ori – și încă este, ceea ce ne bucură enorm – ca un resort al justiției sociale. Cititorii au venit la noi căutând rezolvarea problemelor lor, de la cazuri personale la situații care afectau o comunitate mai mică sau întreg orașul. Ne-am străduit, de fiecare dată, să facem ce a stat în puterile noastre și în puterea presei pentru a găsi soluții. Din fericire, presa nu și-a pierdut puterea. Deși în ultimii ani forța sa este subminată de un fenomen extrem de periculos și dificil de gestionat – dezinformarea. Era informației manipulate și a știrilor false este abia la răsărit, iar anii ce vin vor fi și mai grei. Așa că presa legitimă primește o nouă misiune importantă, aceea de a contracara amenințarea păstrându-se integră și sonoră.

Să faci presă într-o mare de site-uri de „știri” înseamnă să faci diferența. Să ai o echipă de jurnaliști serioși, verticali și cu simțul realității, capabili să analizeze, să ancheteze și, să nu uităm, să verifice informațiile. Redacția Gazetei de Sud nu a pierdut din vedere aceste lucruri în toți acești ani.

Obiectivitate versus profitabilitate

Revenind la business, pentru a rezista pe piață și pentru a avea o echipă de jurnaliști buni, e nevoie și de pragmatism. Presa obiectivă, neaservită, este o provocare imensă pentru departamentul de vânzări al unui cotidian. Atunci când trebuie să plătești salarii din abonamente la ziar și publicitate, e clar că ai în față o misiune dificilă. Pentru trustul Media Sud, integritatea a devenit cartea de vizită care ne-a deschis calea către partenerii din acești ani. Gazeta de Sud a livrat credibilitate, iar reputația a fost principalul „asset” pentru echipa de marketing și vânzări care a reușit să facă din presa onestă și un business longeviv.

Presa rămâne cel mai mare „influencer”

Digitalizarea a însemnat adaptare pentru toți, dar pentru presă mai cu seamă. Atunci când informația este la un click distanță, într-o redacție care a trăit în epoca în care informația cea mai prețioasă se găsea la chioșcuri dimineața legile gravitației se schimbă. Fluxul informației trebuie reinterpretat, revoluționat, readaptat. Presa în lumea digitală înseamnă aici și acum, dar pentru a nu-și pierde chintesența, înseamnă și cum și de ce. Nu doar să expui, ci să verifici surse, să soliciți informații, să cauți cauze, să tragi la răspundere. Iar presa făcută astfel va rămâne, într-o lume oricât de „instagramabilă”, cel mai mare „influencer”. Pentru că, în lipsa presei adevărate, societatea ar fi mai ceva greșită, comunitatea ar fi mai slabă, iar lumea ar fi mai puțin bună. Și suntem siguri că toți ne dorim, de fapt, o lume mai bună.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS