“Sper că nu ai de gând să faci un copil în următorii trei ani”. Este una dintre replicile auzite de una dintre prietenele mele în urmă cu câţiva ani, la un interviu de angajare.
“Şefului nu prea îi place să angajeze femei, pentru că rămân însărcinate şi intră în concediu”. Este o altă poveste familiară. Egalitatea de gen la locul de muncă este un subiect foarte dezbătut în epoca noastră, dar poate ar trebui să vorbim mai mult despre echitate decât egalitate, căci rolurile sociale diferite ale femeii şi ale bărbatului fac conceptul greu de pus în practică într-o societate reală, căci în utopie cu siguranţă nu vom trăi vreodată. Cu toate astea, în ciuda diferenţelor naturale evidente, evoluţia femeii în business este evidentă, iar tendinţa este în continuare încurajatoare, chiar dacă cifrele din diverse studii pe acest subiect cresc lent.
Procentul femeilor aflate în funcţii de conducere a crescut până la 35%
În ultimii ani, statisticile au arătat că procentul femeilor aflate în funcţii de conducere a crescut până la 35%. Deşi trendul este de creştere, femeile sunt în continuare subreprezentate la nivel managerial înalt, iar cele mai multe dintre cele aflate într-un rol de lider se confruntă cu dublul standard şi cu probleme de burnout. Prejudecăţile continuă să îşi pună puternic amprenta asupra femeilor care ajung în vârful companiilor, iar rolul lor social le face pe multe să se retragă din funcţiile de conducere mai devreme. Se vorbeşte din ce în ce mai intens despre nevoia egalităţii de gen în business, însă egalitatea este greu de atins când o femeie alege să fie şi mamă.
43% dintre femeile în poziţii de conducere se confruntă cu sindromul burnout, faţă de numai 31% dintre bărbaţi, conform celei mai recente cercetări McKinsey & Company, din 2023.
54% dintre femei se confruntă cu dublul standard
54% dintre femei se confruntă cu dublul standard şi găsesc că provocarea cea mai mare este să găsească echilibrul între muncă şi familie. Femeile care sunt nevoite să jongleze cu responsabilităţile de pe aceste două paliere, arată un sondaj Groupon, ajung mult mai rapid la epuizarea psihică şi sunt adesea nevoite să se întoarcă în poziţii inferioare la muncă.
La fiecare 100 de bărbaţi promovaţi în funcţie de manager, doar 87 de femei primesc acelaşi tip de promovare. Însă 90% dintre companii au cel puţin o femeie într-un rol de conducere, comparativ cu 2017, când procentul era de doar 66% (Grant Thornton, 2021). Ne aflăm deja într-o versiune BETA. Femeia-lider nu mai este o excepţie, dar nici despre echitate (căci egalitatea este mai complicată, aşa cum spuneam mai sus) nu se poate vorbi încă.
Latura emoţională, punct slab sau forte?
Femeia-lider încă este subiectul controversei, al prejudecăţilor, iar unul dintre principalele argumente aduse în discuţie de către cei care privesc cu reticenţă consolidarea poziţiei femeilor în mediul de business este înclinaţia lor mai mare către latura emoţională. Numai că femeile manager transformă această aparentă vulnerabilitate într-un punct forte, fiind mai orientate către a oferi suport şi incluziune echipei pe care o coordonează. 31% dintre acestea oferă suport emoţional echipei, comparativ cu numai 19% dintre managerii bărbaţi (McKinsey & Company, 2021).
Companiile conduse de femei tind să fie companii în care echipele sunt mai unite şi angajatul este mai bine integrat, ceea ce, într-un viitor în care resursa de muncă se prefigurează a fi din ce în ce mai greu de găsit, este nu doar un lucru de luat în calcul, ci un principiu fundamental.
Citeşte şi: Joc complice?