România a intrat deja în săptămâna „Black Friday”. Vinerea neagră a reducerilor s-a întins, de ani buni, de la o singură zi la o săptămână sau chiar la o lună întreagă, iar ofertele autentice se amestecă, la fiecare ediţie, cu false promoţii bazate pe subterfugii de marketing, pentru a scoate cât mai mulţi bani din buzunarul oamenilor.
Isteria Black Friday, care se bucură de un marketing intens la nivel mondial, i-a făcut pe români să aştepte promoţiile lunii noiembrie atunci când au în plan să facă anumite achiziţii. În timp ce unii acuză, în fiecare an, „marea păcăleală”, alţii, mai puţin obişnuiţi cu strategiile de vânzare, pică adesea în plasa „marilor oferte”.
Vinerea care ţine o lună şi preţurile crescute înainte de Black Friday
Unul dintre cei mai importanţi jucători de pe piaţă, Media Galaxy, a extins oferta de Black Friday de la începutul lunii noiembrie până pe data de 22, iar Flanco a furat startul încă din 27 octombrie, anunţând promoţii până pe 30 noiembrie.
Comparând mai multe dintre ofertele de Black Friday deja disponibile la magazinele online cu evoluţia preţului din ultimele luni, GdS a constatat că, în numeroase rânduri, preţurile promoţionale vin după o perioadă de scumpiri. În alte cazuri, preţurile la anumite produse incluse în promoţiile de Black Friday de la anumite magazine sunt identice cu preţurile altor magazine unde BF 2023 încă nu a debutat.
Scumpiri pe bandă rulantă înainte de perioada promoţională
Un exemplu de produs al cărui preţ mediu a crescut considerabil înainte de Black Friday este un Smartwatch AMAZFIT T-Rex 2. Acesta are un preţ promoţional de Black Friday de 987,25 lei, scăzut de la 1187,25 la Media Galayy, care a demarat perioada ofertelor. Însă pe 20 august acesta avea un preţ mediu de 947 lei, conform pricy.ro, un plugin care compară preţurile produselor şi arată evoluţia preţurilor într-o perioadă mai lungă de timp. În septembrie, costul acestuia a crescut la 1129 lei, iar în octombrie la 1299 lei. Astfel, în numai 3 luni, produsul a cunoscut mai multe scumpiri, ajungând la un vârf în perioada 20 octombrie – 6 noiembrie, fix cu câteva săptămâni înainte de Black Friday. În urmă cu 16 zile, acest produs avea preţul de 899.99 lei pe eMag, arată pricy.ro. În prezent, pe eMag, acesta costă 1149,98 lei.
În mod similar, o maşină de spălat vase incorporabilă care avea un preţ mediu de 1798,93 lei pe 2 septembrie costă, în oferta de BF Altex 2099 lei. Preţul acesteia ajunsese pe 7 septembrie la 2569 lei, iar pe 14 septembrie la 2899 lei. Pe 30 septembrie, preţul sau a mai crescut cu 100 lei, ajungând la 2999 lei, preţul de referinţă menţionat de Altex în oferta de Black Friday.
Preţurile mai multor produse cresc considerabil cu o lună înainte de BF
Un exemplu care indică aceeaşi strategie de mărire a preţurilor cu aproximativ o lună înainte de BF 2023 este o plită incorporabilă Beko din oferta Evomag, care costă 1499,99 lei, cu 799,91 lei mai puţin decât preţul recomandat de producător afişat pe site-ul magazinului, de 2299,90 lei. Preţul mediu al acesteia este, însă, neschimbat în ultimele 6 luni. Tot 1499,99 lei.
Chiar şi în situaţii în care preţul produselor este mai mic de Black Friday, preţul mediu este crescut artificial cu circa o lună înainte pentru ca discount-ul să pară mai mare. Un televizor Panasonic cu un cost mediu de 2099 lei ajungea, în perioada 24 octombrie-2 noiembrie, la un cost de 2489 lei, pentru ca în oferta de BF să coste 1679 lei. Strategia este aceeaşi şi în cazul altor produse. Două modele de frigidere verificate de GdS au cunoscut un vârf al preţului mediu în perioada 27 octombrie-2 noiembrie, chiar înainte de Black Friday.
Încasări de sute de milioane de euro de Black Friday
Directorul ANPC Paul Anghel a publicat recent o postare pe Facebook în care îi atenţionează pe cumpărători să fie atenţi la ce cumpără în perioada promoţiilor de tipul Black Friday. Acesta le recomandă românilor să compare preţurile prin consultarea site-urilor de profil.
În fiecare an, mai mulţi români care îşi planifică achiziţii de Black Friday urmăresc produsul vizat un timp mai îndelungat pe site-uri, pentru a monitoriza evoluţia preţurilor. Au existat adesea situaţii în care preţurile produselor erau chiar mai mari în oferta de Black Friday decât înainte de perioada promoţională. Cu toate astea, Black Friday a generat încasări de 350-400 milioane de euro în ultimii ani.
„Consumatorii trebuie să se informeze cât mai complet asupra produselor pe care intenţionează să le achiziţioneze şi să acorde atenţie tuturor detaliilor, în special în perioada marilor reduceri de preturi, cum este Black Friday. De asemenea, recomandăm verificarea preţurilor prin consultarea site-urilor care afişează preţuri comparative pentru acelaşi produs, practică ce a dus la îmbunătăţirea constantă a modalităţilor de prezentare a preţurilor şi reducerilor de către magazinele electronice. În cazul în care comandaţi online, verificaţi, înainte de a trimite comanda, dacă preţul fiecărui produs din coşu de cumpărături este acelaşi cu preţul redus indicat atunci când aţi ales produsul”, a spus Paul Anghel într-o postare pe pagina sa de Facebook.
Citeşte şi:
Problemele privind poluarea expuse de GdS, confirmate