Ai o firmă în domeniul comerţului. Lucrezi legal, în orice situaţie, în sensul că aprovizionezi doar cu factură şi vinzi mai departe cu bon fiscal. Totuşi, există o situaţie în care să nu te lase Fiscul să deduci TVA, în ciuda faptului că ai cumpărat marfă evidenţiată pe zeci de facturi, emise de o firmă cu care faci afaceri de ani de zile.
O firmă corectă poate intra într-un bucluc financiar dintr-o simplă neatenţie, atunci când achiziţionează marfă. Este vorba despre achiziţionarea de bunuri sau de servicii de la o firmă care, între timp a devenit inactivă fiscal. Adică, Fiscul a declarat-o inactivă şi i-a ridicat codul valid de TVA. Firma nu mai are voie să emită facturi cu TVA şi nu îşi mai poate deduce cheltuielile la fel ca înainte, pe perioada cât devine inactivă.
Dar ce vină au partenerii de afaceri ai acelei firme? Mai ales dacă ei au achiziţionat legal marfa. Ce faci în astfel de situaţii? În 2018, un val de firme au fost declarate inactive fiscal. GdS a scris, la vremea respectivă, care era procedura legală. Legislaţia fiscală face de aşa manieră încât au de suferit şi firme corecte care fac afaceri cu furnizori inactivi.
Cum se pot remedia lucrurile pentru firmele implicate
Firmele partenere de afaceri se pot reabilita, din punct de vedere al deducerii cheltuielilor, implicit al deducerii TVA. După ce firma inactivă fiscal se reactivează fiscal poate să ceară deducerea cheltuielilor.
Reglementările se regăsesc în Codul fiscal, la articolul 11. După reactivare, firma primeşte din nou codul de TVA. Cum procedează, pentru a-şi deduce TVA. „Persoana impozabilă își exercită dreptul de deducere pentru achizițiile de bunuri și/sau servicii efectuate în perioada în care a avut codul de înregistrare în scopuri de TVA anulat, prin înscrierea taxei în primul decont de taxă prevăzut la art. 323 depus după înregistrare sau, după caz, într-un decont ulterior”, se arată în Codul fiscal, art. 11, alin. (8).
De asemenea, pot să îşi deducă TVA din urmă şi beneficiarii mărfurilor şi/sau serviciilor. „Beneficiarii care au achiziționat bunuri și/sau servicii în perioada în care furnizorul/prestatorul a avut codul de înregistrare în scopuri de TVA anulat își exercită dreptul de deducere a TVA pentru achizițiile respective, pe baza facturilor emise de furnizor/prestator”, se arată la art. 11, alin. (9) din Legea 227/2015 numită Codul fiscal.
TVA aferentă tranzacţiilor de pe vremea când firma furnizoare era inactivă fiscal se trec în primul decont de taxă care se depune după reînregistrarea furnizorului/prestatorului. Adică, atunci când firma reprimeşte de la ANAF codul valid de TVA. Sau se depune situaţia, după caz, într-un decont ulterior.
Mai puţine firme inactive fiscal
Anul acesta sunt mai uţine firme inactive fiscal. Mediul local de afaceri care vrea să continue legal activitatea a înţeles deficienţele şi le-a remediat, în mare parte. Anul trecut a fost un val de firme introduse de Fisc temporar în inactivitate fiscală.
Fiscul constatase că multor firme active din Dolj le expirase dovada sediului social, de exemlplu, iar acesta era unul din principalele motive ale declarării inactivităţii fiscale. Practic, erau firme care activau în piaţă, dar care uitaseră să îşi prelungească dovada sediului social. O astfel de chestiune birocratică a costa multe firme. Acestea deveniseră inactive fiscal. Multe au fost reactivate şi au intrat în legalitate.
În ultimii ani, singura îmbunătăţire a legislaţiei se referă la posibilitatea furnizorului şi a beneficiarului să îşi deducă TVA, după ce furnizorul este reactivat fiscal. „La ora actuală, sunt mai puţine firme care devin inactive fiscal. Firmele care se reactivează fiscal pot să solicite şi să îşi deducă cheltuielile pe perioada cât au fost inactive. La fel şi partenerii lor de afaceri”, a spus o sursă din cadrul Fiscului.
Dacă furnizorul nu se mai reactivează, atunci paguba pentru beneficiar este destul de mare. Acesta nu îşi poate deduce TVA aferentă achiziţiei de bunuri de la partenerul inactiv.
Cum puteţi afla de firme inactive fiscal
Pureţi evita toate complicaţiile de mai sus printr-o căutare foarte simplă. Înainte de a efectua o tranzacţie cu o firmă, este bine să verificaţi online dacă acea entitate este inactivă fiscal.
Pe site-ul ANAF, www.anaf.ro, există o rubrică dedicată firmelor inactive şi celor reactivate. Căutaţi „Registrul contribuabililor inactivi fiscal şi reactivaţi”. Nu există o listă. Trebuie să introduceţi codul unic de înregistrare (CUI) al firmei de la care vreţi să cumpăraţi marfă.
Dacă firma figurează în registrul celor inactive fiscal, atunci e bine să nu perfectaţi afacerea. Dacă figurează la capitolul reactivate, atunci puteţi să achiziţionaţi marfa de la acea firmă fără rezerve.