Sfaturi şi insights de la specialiştii în publicitate Media Sud
În business, un mesaj fără ecou este un proiect pierdut. Atâta timp cât nu ajungi la consumator, nu exişti. Atâta timp cât mesajul tău este nepotrivit sau insuficient de vizibil, oricât de inspirat l-ai concepe, sunt şanse mari ca afacerea ta să ajungă pe butuci înainte să realizezi ce s-a întâmplat. Fără a înţelege importanţa promovării, un antreprenor este pierdut. E un mesaj drastic, dar cât se poate de adevărat şi necesar, o spune echipa de publicitate a trustului Media Sud, din care fac parte canalele media Gazeta de Sud, Radio Sud şi gds.ro. Cu o experienţă îndelungată în domeniu, departamentul de publicitate Media Sud funcţionează, de fapt, ca o agenţie media care se ocupă cap-coadă de campanii de promovare complexe. Iar longevitatea şi stabilitatea componenţei echipei vorbesc singure despre rezultatele de până acum.
Coordonatorii proiectelor de publicitate Media Sud vorbesc, în cele ce urmează, despre principalele lucruri pe care ar trebui să le înţeleagă orice om de afaceri care vrea să ajungă la client şi care ar fi principalele greşeli de evitat atunci când comunici despre produsul sau serviciul tău.
“Înainte de a crea o campanie publicitară, e foarte important să se stabilească obiectivul ei şi publicul ţintă. Altfel lansezi un mesaj în eter şi pierzi controlul asupra lui. Ce îmi doresc să realizez? La cine vreau să ajungă mesajul meu? Sunt întrebări fundamentale. Apoi mesajul trebuie gândit şi adaptat pentru a reuşi să capteze atenţia. Activăm pe o piaţă suprasaturată de mesaje publicitare. E important să spargem barierele convenţionalului şi să nu ne fie teamă să inovăm”, spune Lelia Motroc, director publicitate la Gazeta de Sud.
În echipa de publicitate Media Sud activează specialişti care lucrează aici şi de mai bine de 15 ani. Privind în urmă, aceştia vorbesc despre adaptarea continuă la contextele economico-sociale, despre cât de important este să cunoşti piaţa şi mecanismele schimbării şi despre cât de important este să comunici foarte bine cu potenţialii clienţi de publicitate despre avantajele şi dezavantajele unor campanii.
“De-a lungul timpului am întâlnit multe persoane care au spus că nu se promovează, iar aceia care își doresc calitate și servicii corecte să îi caute. Ceea ce este adevărat şi corect până la un punct.
Mă pun în locul potențialului client. Am nevoie de un serviciu medical,de exemplu. Evident, îmi doresc să merg la cel mai bun medic, la cea mai performantă clinică- pentru a beneficia de cele mai bune servicii. Însa dacă tu, cea mai bună clinică, nu te promovezi, nu am cum să aflu. Nu o să opresc oameni pe stradă să îi interoghez despre clinici. Iar acesta este doar un exemplu”, spune Claudia Maican, sales specialist.
Înainte de consumator, antreprenorul trebuie să conştientizeze mai multe despre produsul său
Înainte de a transmite către consumatorul final mesaje, antreprenorul este cel care trebuie să conştientizeze mai multe despre produsul său. Să îi înţeleagă avantajele şi dezavantajele, să înţeleagă apoi limitele unei campanii.
Iar discuţia între antreprenor şi specialistul în publicitate şi vânzări trebuie să fie onestă şi realistă pentru ca o campanie să aibă rezultate.
“Clienţii au uneori aşteptări greşite. Îşi doresc rezultate imediate, însă rezultatele încep să apară treptat.
Nu poți spune că promovarea a avut sau nu rezultate după o săptămână de campanie. Uneori nici după o lună sau trei. Depinde mult de produs, de serviciu, de piaţa pe care activezi, de cât de cunoscut eşti. Un lucru e cert. Este nevoie de timp pentru a-ţi face produsul sau business-ul cunoscut. Prefer să nu semnez un contract cu un client care vrea o campanie de o lună decât să îl pierd pentru că nu va avea rezultatele aşteptate”, explică Raluca Dumitru, sales specialist.
“Un sfat important pentru clienţii de publicitate este să fie sinceri cu privire la bugetul de promovare pe care îl pot suporta, deoarece putem contura o campanie pentru fiecare buget în parte. Şi alt sfat este să înţeleagă că bugetul de promovare este o investiţie, nu o cheltuială”, adaugă colegul său, Mihai Deliu.
Echipa de publicitate Media Sud pune mereu accent pe campanii legitime, realiste, adaptate particularităţilor unui client, iar motivul este cât se poate de simplu. “Dacă nu gândeşti campanii care să aibă rezultate, pierzi clientul. De aceea, dacă un client nu are bugetul necesar pentru o campanie, mai bine îl sfătuieşti să mai aştepte până când va putea creiona campania optimă. Apoi, nu trebuie să eviţi să îl contrazici de teamă că îl vei pierde atunci când ştii că nu are dreptate. E nevoie de sinceritate în comunicare. Pentru că atunci când vinzi campanii de publicitate, este important să ai credibilitate. Iar credibilitatea nu se obţine cu orice preţ. Noi avem foarte mulţi clienţi de portofoliu, adică oameni care colaborează cu noi de foarte mult timp. Ceea ce spune mult despre rezultatele lor şi încrederea în noi”, precizează Lelia Motroc.
“De ce Coca Cola se mai promovează?
Un sfat important pentru antreprenorul care vrea să îşi facă afacerea cunoscută este să nu neglijeze promovarea. “Într-o piaţă dinamică, trebuie să fii realist. Nu îţi ajuţi afacerea dacă faci într-o lună o promovare de 10.000 de lei, iar apoi spui stop. Atunci de ce Coca Cola se mai promovează? Doar e Coca Cola. Pentru ca publicul să nu te uite ai nevoie de promovare continuă. Şi este ideal să îţi împarţi bugetele de promovare la mai multe entităţi. Până la urmă, trebuie analizată audienţa, trebuie analizat impactul. Nu împarţi bugetele frăţeşte la canalele media, ci investeşti diferenţiat în funcţie de potenţialul de vizibilitate”, menţionează Andreea Drăgoianu.
“Iar atunci când se aleg mai multe canale media, campania de promovare trebuie să rămână unitară”, continuă Petruţa Iacob. “Pentru promovarea unui brand este indicat să se menţină publicitatea pe mai multe canale media şi pentru o perioadă mai lungă de timp. Iar ocazional să existe promoţii în cadrul unor campanii ţintite. Selectarea canalului media se face în funcţie de vârstă şi interese, dar şi de bugetul clientului”, mai spune aceasta.
Promovarea – laudă sau informare?
“Mulți asociază promovarea cu lauda, ceea ce este total greșit. Promovarea înseamnă sau ar trebui să însemne în primul rând informare. Eu insist mult pe advertoriale. În opinia mea trebuie să se pună reflectorul și pe „omul din spatele cortinei”. Cred că este necesar să umanizam business-urile, să le conturăm un chip, să le insuflăm emoţie. Să se cunoască și munca și greutățile prin care trece un antreprenor, nu doar rezultatele. Pentru că pentru a ajunge la rezultate sunt ani de muncă în spate. Nopți nedormite de griji și facturi peste facturi care trebuie achitate în termenul limită. Iar oamenii pot empatiza, îi poţi apropia spunându-le povestea ta. Oamenii adoră poveştile”, completează Claudia Maican.
“Departamentul nostru este, în esenţă, o micro-agenţie de publicitate, şi asta pentru că oferim promovare pe mai multe canale, oferind o campanie amplă. Oferim un plan de promovare, mesaje diferenţiate în funcţie de canalul media, copywriting pentru advertoriale şi spoturi radio, producţie spoturi radio, bannere, machete pentru ziar. Nu există bătăi de cap. Clientul ţine legătura doar cu un agent responsabil de campania sa. Restul e bucătăria noastră proprie. Plină de creativitate şi pregătită să ofere produsul cu “gustul” ideal”, conchide Andreea Drăgoianu.
Citeşte şi: O poveste despre Cristi şi Ion