Sâmbătă, 16 martie, a avut loc la Craiova, în Aula Magna din cadrul Facultății de Mecanică, a XXI-a ediție a seminarului de fiscalitate „Fiscalitatea la zi, fiscalitatea în slujba contribuabilului’’, având ca temă de referință „Noutăți fiscale începând cu 1 ianuarie 2024. Importanța digitalizării impozitelor”. Evenimentul a fost organizat de societatea de consultanță fiscală Professional Consulting în parteneriat cu Universitatea din Craiova și a avut ca lectori specialiști din cadrul Ministerului Finanțelor, profesori universitari și pe Dan Manolescu, președintele Camerei Consultanților Fiscali din România, participanți fiind peste 200 de directori economici și reprezentanți ai unor agenți economici și bănci, studenți și cadre didactice ale Facultății de Economie și Administrarea Afacerilor.
În cuvântul de deschidere, conf. univ. dr. Radu Buziernescu a arătat că: „organizăm acest eveniment de 21 de ani, cu scopul de a face impozitul cât mai accesibil și mai înțeles de cei care îl plătesc; nu știu când au trecut acești ani, îmbucurător este faptul că o bună parte din participanții și lectorii de atunci sunt și astăzi în sală, dar în sală sunt și studenții mei care nici nu erau născuți acum 21 de ani”.
Referindu-se la digitalizarea ANAF organizatorul a arătat că trebuie să fim conștienți că toate eforturile pe care le facem în acest an pentru implementarea digitalizării impozitelor ne vor asigura un mediu de afaceri mai sănătos și „ chiar dacă avem acum tendința de a ne plânge de anumite blocaje și neajunsuri inerente ale sistemelor, trebuie să fim convinși că, odată implementat, sistemul ne va oferi un mediu economic mult mai curat, în care contribuabilii corecți nu vor mai avea de suferit în fața celor din economia subterană”. „Totodată, consideram că de reușita implementării e-Case de marcat, e-SAF-T , e-Factura, e-Transport, e-Sigiliu, e-TVA, va depinde și reducerea deficitului bugetar al României și șansa noastră de a nu pune o presiune prea mare pe impozite in viitor.
În continuare, Dan Manolescu, a menționat implicarea activă a Camerei Consultanților Fiscali din România în clarificarea unor eventuale aspecte neclare din legislația fiscală, scopul final fiind ca în urma inspecțiilor fiscale să nu apară diferențe de impozite, amenzi și accesorii fiscale. Relativ la proiectul OUG apărut recent cu privire la definiția întreprinderilor legate pentru aplicarea sistemului de impozitare pe veniturile microîntreprinderilor, Dan Manolescu a arătat că: „măcar acum lucrurile sunt clare, chiar dacă vom asista la o reducere a numărului microîntreprinderilor și va fi dureros pentru mulți agenți economici să devină plătitori de impozit pe profit, ar fi fost și mai dureros ca peste câțiva ani, la inspecția fiscală să fie nevoiți să achite impozite suplimentare. Dan Manolescu a precizat că o eventuală introducere a impozitului progresiv și global în cazul persoanelor fizice, nu va putea fi realizată mai devreme de începutul anului 2026 și va trebui gândită cu multă atenție, având în vedere că, acum, contribuțiile sociale și impozitul reținute de la angajat se ridică deja la 45% din salariul brut.
Iulian Ardeleanu, director general al Direcției legislației fiscale și reglementări vamale și contabile a arătat că: „procesul de digitalizare al ANAF este făcut cu scopul de a asigura conformarea contribuabililor și de a diminua GAP-ul de TVA, dar în același timp, aceasta va duce și la modernizarea sistemelor de raportare fiscală cu efect asupra reducerii birocrației și a numărului de declarații fiscale, precum și la simplificarea inspecțiilor fiscale”. Acesta a spus că: „Într-adevăr, adaptarea programelor informatice ale contribuabililor pentru implementarea sistemelor presupune costuri pentru contribuabili, dar prin aceste sisteme se asigură și eliminarea contribuabililor incorecți, care nu plăteau impozitele și care făceau concurență neloială agenților economici corecți. Acești agenți economici incorecți se vor regăsi în zona neagră și, treptat, vor fi eliminați.” În ceea ce privește sistemul RO e-Transport, Dl. Ardeleanu a precizat că „în contextul extinderii monitorizării prin sistem și a transportului internațional rutier pentru toate categoriile de bunuri (nu doar bunurile cu risc fiscal ridicat), urmează să apară ordinul președintelui ANAF pentru a modifica procedura de utilizare și funcționare a sistemului. De asemenea, se extinde categoria bunurilor cu risc fiscal ridicat care sunt monitorizate pe teritoriul național.”
Seminarul de fiscalitate a avut un caracter interactiv, temele de discuție au fost împărțite pe module, ceea ce a permis o dezbatere susținută în rândul participanților.
Iulică Draghici – Dir. Ec. al Casa Noastră SRL (QFort): „În fiecare an, așteptăm cu nerăbdare și bucurie acest seminar interactiv care a devenit, deja, o tradiție, pentru că informațiile primite ne sunt de un real folos în înțelegerea și aplicarea cât mai corectă a legislației fiscale și contabile. Felicitări pentru reușita zilei de azi și mulțumim organizatorilor și lectorilor.”