Proiectul ambițios al Olguței Vasilescu dă roade în Bănie și localitățile limitrofe, fiind o soluție pentru decongestionarea traficului de la intrările în oraș și marile artere ale Craiovei, în timp ce toți locuitorii de la periferie au acces facil pentru a duce copiii la școală sau pentru a ajunge la locurile de muncă
Orice proiect gândit și implementat de o administrație trebuie să aibă o proiecție de viitor și să urmărească îmbunătățirea calității vieții în zona pe care o vizează. Un astfel de proiect este cel gândit, demarat și implementat de primarul Craiovei, Lia Olguța Vasilescu, și se referă la transportul metropolitan și la asigurarea unei mobilități sustenabile nu doar pentru un oraș, ci pentru un ansamblu de așezări umane, gândite sub cupola unui centru unitar de dezvoltare economico-socială.
Serviciile de transport public din Craiova se ridică la nivelul exigențelor europene prin implicarea administrației conduse de Lia Olguța Vasilescu. S-a modernizat infrastructura destinată circulației tramvaielor, s-a îmbunătățit transportul în comun prin înnoirea parcului auto și asigurarea unui transport verde: s-au achiziționat 111 autobuze, dintre care 46 electrice, au fost schimbate toate tramvaiele cu 17 noi garnituri, s-a introdus transportul școlar gratuit și s-a asigurat un cost redus al biletului. Iar asta pentru că, în realitate, costul unui tichet este de 10 lei, însă, pentru că primăria subvenționează o valoare de 7 lei, oamenii plătesc doar 3 lei pentru o călătorie. Toate aceste investiții au avut scopul de a îmbunătăți calitatea vieții tuturor locuitorilor Craiovei. Dar planurile primarului Lia Olguța Vasilescu depășesc granițele orașului și asigură conectarea cu zona metropolitană și toate comunele din vecinătatea municipiului.
Transport metropolitan la standarde europene
Zona Metropolitană a Craiovei s-a extins considerabil în ultimii ani. Odată cu această expansiune a teritoriului, s-a impus gândirea și elaborarea de strategii pentru programe ce vor contribui la valorificarea capitalului teritorial și la dezvoltarea durabilă a întregii zone. O astfel de strategie a impus conceperea de coridoare de mobilitate la nivel metropolitan, prin asigurarea unor conexiuni între Craiova și localitățile limitrofe. A luat naștere, așadar, în septembrie 2023, Asociația de Dezvoltare Intercomunitară „Asociația Metropolitană de Transport Public Craiova” – persoană juridică de drept privat și de utilitate publică.
Acest pas a fost posibil datorită inițiativei primarului Lia Olguța Vasilescu de a pune bazele unei asocieri a Craiovei, prin Consiliul Local al Municipiului, în calitate de membru fondator, cu Consiliile Locale ale comunelor Breasta, Bucovăț, Cârcea, Ișalnița, Malu Mare, Pielești, Șimnicu de Sus și Ghercești, în vederea extinderii serviciilor de transport public local de călători.
Locuitorii acestor comune folosesc serviciile oferite de Regia Autonomă de Transport (RAT) Craiova, în condiții moderne și la standarde europene, în conformitate cu normele adoptate de către părțile implicate în proiect. Au luat naștere, astfel, 10 rute metropolitane, care asigură conexiunea orașului cu cele 8 unități administrativ-teritoriale, putând deservi un număr total de 280.000 de oameni. Implementarea acestor trasee s-a realizat printr-o implicare personală a primarului Craiovei, chiar dacă în unele cazuri s-a lovit de lipsa de viziune sau reticența unor administrații locale în privința unui astfel de proiect. Este cazul Bucovățului, care nu ar fi fost nici acum conectat la rețeaua de transport metropolitan dacă decizia ar fi stat exclusiv în pixul primarului de acolo. Nici locuitorii din Pielești nu ar fi avut parte de aceste servicii, dacă primarul lor ar fi gestionat singur situația. Spre binele comunităților din aceste localități, primarul Craiovei nu a ținut cont de culoarea politică a edililor sau de interesele locale și a acționat spre realizarea acestor rute metropolitane.
„Dorim să facem un transport mai ușor și mai convenabil pentru toți, indiferent unde locuiesc sau lucrează. Construim un viitor mai bun împreună, începând cu un sistem de transport metropolitan care să deservească toate comunitățile noastre!”, a completat Lia Olguța Vasilescu.
Pregătiri pentru extindere
RAT Craiova s-a implicat în mod activ, practic și concret în stabilirea cât mai exactă a orarelor, frecvenței și itinerarelor acestor noi trasee de care beneficiază locuitorii tuturor localităților membre ale ADI „Asociația Metropolitană de Transport Public Craiova”. În urma deciziilor luate la nivelul fiecărei primării, cetățenii din localități precum Breasta, Ișalnița sau Șimnicu de Sus au acces la un program de transport mai amplu pe durata zilei. În schimb, în localități precum Bucovăț sau Pielești orarul nu răspunde, deocamdată, pe deplin, nevoilor localnicilor.
Implementarea acestui amplu proiect de transport public metropolitan se realizează gradual, astfel că, pe parcursul anului 2023, a fost inițiat serviciul pentru unitățile administrativ-teritoriale care fac parte din primul inel de dezvoltare al ADI. Următoarea etapă constă în extinderea Inelului 2 de transport public metropolitan, moment în care se dorește și adăugarea comunei Mischii la acest proiect.
Comandat de PSD Dolj, executat de SC Media Sud SA, CUI mandatar financiar 21240002.