6.2 C
Craiova
duminică, 24 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăEducatieProfesori de 3 şi 4 după 20 de ani de vechime la catedră

Profesori de 3 şi 4 după 20 de ani de vechime la catedră

232 de cadre didactice din învăţământul preuniversitar doljean au obţinut note sub 5 la titularizare. Surpriza acestei sesiuni este că au trecut la categoria nepromovaţilor chiar şi cei cu 10-25 de ani vechime şi cu grade didactice promovate. În unele cazuri, concurenţii sunt chiar şi absolvenţi de şcoli doctorale.

După o analiză atentă a primelor rezultate ale concursului naţional de titularizare şi suplinire în învăţământul preuniversitar, am observat că dificultăţile cele mai multe privind rezolvarea subiectelor de examen le-au avut educatoarele. Au susţinut proba la limba şi literatura română şi la pedagogia preşcolară şi metodica desfăşurării activităţilor instructiv-educative în grădiniţa de copii. 19 cadre didactice cu experienţă nu au reuşit să obţină nici măcar nota 5, deşi au experienţa acestui concurs de ani buni, activând ca suplinitori la catedră.
Unul dintre aceste exemple este Veronica R. din Craiova, absolventă de liceu pedagogic, cu nici mai mult nici mai puţin de 28 de ani de activitate la catedră ca suplinitor, cu cel mai mare grad didactic, gradul I, obţinut cu media 10, dar la concursul de titularizare a luat nota 4.
Alt exemplu este Florentina D., care are 19 ani vechime la catedră şi gradul didactic II, obţinut cu nota 9,50, a picat evaluarea pe subiectele Ministerului Educaţiei cu nota 2,85. Şi Camelia O., cu domiciliul în comuna Valea Stanciului, are 17 ani vechime şi primul grad didactic pentru învăţământul preuniversitar – definitivatul, iar la concursul pentru acest an nu a reuşit să ia om notă mai mare de 1,9. Situaţie similară şi în cazul a două candidate cu 12 ani vechime în învăţământul preşcolar, Ionela S. şi Lucia C., ambele cu definitivatul promovat. Acestea nu au luat mai mult de 3 la titularizare, deşi susţin acest concurs de ani buni. Şi exemplele de acest gen pot continua şi cu cadre cu vechime de opt-nouă ani.
Numărul candidaţilor care nu au reuşit să ia nici notă de trecere pentru a continua activitatea la catedră creşte, dacă îi luăm în calcul şi pe proaspăt absolvenţii de facultate, care au fost notaţi cu 1 şi 2.

Învăţători de nota 1

La învăţători, în acest an, s-a înregistrat una dintre cele trei note de 10 ale titularizării pe judeţul Dolj. Rezultatul acesta ar putea indica faptul că subiectele nu au fost imposibil de rezolvat. Dar pentru 15 cadre didactice cu vechime la catedră s-a dovedit chiar contrariul. Cerinţele de limba şi literatura română şi cele legate de elemente de pedagogie şcolară şi elemente de didactică generală aplicate disciplinelor din învăţământul primar au fost total străine pentru un învăţător cu 15 ani experienţă la catedră, din comuna Bratovoieşti. Este vorba de Mihail M., care nu este la prima experienţă în ceea ce priveşte concursul de titularizare sau de suplinire, dar care în acest an a obţinut doar nota 2,5. Urmărind ierarhia rezultatelor, am observat că unii învăţători cu vechime între şapte şi zece ani nu au putut să ia nici nota 2, ci au luat 1,10 sau 1,75.

Testul la informatică, picat şi după 24 de ani de predare

Nici pentru profesorii de informatică examenul nu a fost uşor. Şi ei au dovedit că se descurcă greu atunci când sunt evaluaţi. A fost şi cazul profesorului Constantin O., cu 24 de ani vechime în învăţământul preuniversitar, cu gradul didactic II, care a luat la titularizare nota 4,5. Alt coleg al său, Mihai O., cu domiciliul în Daneţi, tot cu gradul didactic II pe care l-a promovat cu 7,45 şi cu vechime de 14 ani de lucru cu elevii în faţa calculatorului, a obţinut 4,7. Eşec a avut şi profesorul Marian P. din Craiova, care a trecut peste examenul de definitivat având şi o vechime în sistem de nouă ani. Subiectele de metodică şi didactică la disciplina de predare nu i-au adus mai mult de 4,25 puncte. Şi aici lista poate continua.

Limba română, o necunoscută şi pentru cei cu doctorat

Şi la limba şi literatura română am avut parte de surprize de proporţii. Un candidat cu 25 de ani vechime la catedră, Violeta P. şi absolventă de şcoală doctorală, a obţinut la verificarea privind modalitatea de predare şi evaluare a elevilor de la clasă nota 3,05. Acest cadru didactic, care are cel mai mare grad didactic pentru învăţământul preuniversitar, certificat prin diplomă de doctor, după ce a trecut prin evalurea unei comisii de specialişti în domeniul universitar şi după ce lucrarea i-a fost analizată şi de reprezentanţi ai Ministerului Educaţiei, este, de fapt, incompatibil cu catedra. Şi absolvenţii de master au arătat că nu stăpânesc metodele impuse de minister. Ramona Mihaela T., cu cinci ani vechime şi absolventă de master, are nota 4,35. Pentru un debutant cu un an vechime la catedră nota după concurs a fost 2,15.

Străini de franceză şi engleză

Şi la limbile străine au fost situaţii în care dascălii de la care erau aşteptări mari să nu reuşească să promoveze nici măcar cu 5. După 14 ani de activitate şi concursuri susţinute la limba franceză, Eugen S., având gradul didactic II, a obţinut 3,50. Şi la limba engleză, după opt ani vechime, Mihaela M., din Unirea, a obţinut nota 2,06. Altă colegă a sa din Corabia a obţinut nota 4, după ce la definitivat a primit 8,81. Şi cazurile nu sunt singulare.

4 la matematică şi pentru profesori

Matematica este o disciplină de studiu care, din câte arată rezultatele examenului de suplinire şi titularizare, nu este dificilă doar pentru elevi, ci şi pentru profesori. Un dascăl din Calafat, Valentina M., cu 19 ani de activitate la catedră, nu s-a împrietenit deloc cu cerinţele acestei ştiinţe, când vine vorba de metodele de predare. Şi aşa se face că, la concursul pentru ocuparea unui post didactic, încercarea din acest an de a mai continua activitatea arată că a eşuat, pentru că a obţinut nota 4,75. Şi pentru altă colegă a sa, cu gradul didactic I, promovat chiar cu nota 10, subiectele de la concursul de titularizare i-au adus un punctaj sub 5.

Muzică de nota 2

Nici cântatul nu va mai fi accesibil la clasă profesorilor care nu stăpânesc partea teoretică de predare. Şi la educaţie muzicală candidaţii au dovedit că nu mai pot continua activitatea la catedră, chiar dacă au făcut acest lucru câţiva ani buni. Este cazul unui profesor de educaţie muzicală, Cristian Virgil, care, după şase ani de activitate la catedră, a obţinut la concursul pentru un nou post didactic nota 1,70. Alt cadru didactic cu doi ani vechime, la proba scrisă a obţinut 2,85. Şi la arte vizuale au fost astfel de note. După trei ani de activitate, doi candidaţi nu au obţinut nici măcar nota 4.

Educaţia fizică, grea la teorie

Fără a fi puşi la exerciţii de alergare, sărituri sau jocuri, ci doar să explice teoria cum trebuie aplicată practic elevilor, unii profesori de educaţie fizică şi sport nu au luat nici 5. Sunt în majoritate profesori cu doi ani vechime şi definitivatul promovat. Subiectele din acest an însă le-a adus nemulţumiri. „La educaţie fizică şi sport, un profesor bun trebuie să ştie practică, nu teorie. Se tot spune pe la televizor că sunt profesorii slab pregătiţi. Nu este adevărat. Sunt subiectele grele şi destul de ambiguu formulate. Pe aceste aspecte nu vor să se uite“, a precizat unul dintre candidaţi care a susţinut concursul la Şcoala „Sfântul Gheorghe“ din Craiova.

De ce au avut profesorii eşec

Ce s-a întâmplat la titularizare? Este prima întrebare formulată de oricine vede că zeci de cadre didactice au picat examenul, chiar şi după mulţi ani de predare. Inspectorii şcolari spun că totul a depins de pregătirea fiecărui candidat. „Modelele de subiecte sunt postate pe site-ul Ministerului Educaţiei de luni de zile. Metodologia e neschimbată de un an. Probabil nu au mai învăţat. Faptul că au vechime în sistemul de învăţământ nu este suficient pentru a lua o notă mare. Acum s-a inversat zicala: stai bine la teorie şi rău la practică. Varianta valabilă este: ştii practică, dar nu cunoşti teorie“, a precizat Mihăiţă Stoica, purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Şcolar Judeţean Dolj.
De altfel şi reprezentanţii sindicatelor spun că adevărata problemă este a cadrelor didactice, care nu se mai pun la punct cu noutăţile din sistem. „Se fac diverse cursuri pe care unii profesori s-au învăţat să le plătească şi să nu se prezinte“, a explicat preşedintele Sindicatului „Spiru Haret“ Dolj, Constantin Lungulescu. Pe de altă parte, candidaţii se plâng de ambiguitatea subiectelor. Cert este un lucru. Peste 200 de dascăli au note sub 5 în acest an. Rezultatele lor se pot urmări şi pe site-ul Ministerului Educaţiei, accesând linkul titularizare.edu.ro.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS