Ministerul Educației Naționale, în parteneriat cu Guvernul Japoniei, derulează un proiect prin care vizează înființarea și operaționalizarea a 60 de centre de excelență în tehnologia informației, care să funcționeze în licee, pentru pregătirea elevilor din clasele IX-XIII capabili de performanțe înalte. Școlile care vor fi selectate vor fi dotate cu un laborator IT cu 26 de calculatoare performante și o tablă interactivă. De asemenea, profesorii vor fi formați de profesori japonezi. Pentru a pune în aplicare proiectul este nevoie însă ca unitățile școlare să îndeplinească anumite condiții și să treacă
de selecție.
Selecția pentru înființarea centrelor de excelență în tehnologia informației va avea în vedere unitățile școlare din sistemul public. Pentru a fi eligibilă, o unitate școlară interesată trebuie să transmită la inspectoratul școlar o scrisoare de intenție prin care își asumă un program deschis de cel puțin zece ore pe săptămână adresat copiilor din comunitate interesați să participe la activități, pe o durată de cel puțin doi ani de la data punerii în funcțiune a centrului. De asemenea, se angajează ca fiecare cadru didactic instruit în cadrul programului de pregătire asigurat de către partenerul din Japonia să asigure formarea a minimum zece profesori la nivel local, pe structura cursului furnizat de către experții japonezi. Aceștia vor fi considerați, la rândul lor, persoane-resursă pentru activitatea centrului și pot realiza activități de pregătire cu elevii, pe baza cunoștințelor asimilate în cadrul programului de instruire.
Procesul de selecție va avea două etape. Prima etapă va fi realizată de fiecare inspectorat școlar județean pe baza a șapte reguli. Una dintre aceste reguli vizează existența unui centru de excelență conform Ordinului nr. 5577/2011, centru care are incluse activități de excelență în domeniul IT la nivelul anului școlar 2017-2018. De asemenea, liceul trebuie să aibă profil matematică-informatică, intensiv informatică și elevi cu rezultate la olimpiada națională de informatică în ultimii trei ani. Altă condiție o reprezintă și rezultate ale elevilor la competiții internaționale de informatică recunoscute de Ministerul Educației, cum ar fi Olimpiada de Informatică a Europei Centrale (CEOI), Olimpiada Balcanică de Informatică, Olimpiada Internațională de Informatică, Turneul Internațional de Informatică de la Shumen, Olimpiada Balcanică de Informatică pentru juniori în ultimii zece ani. Proiectul vizează în special îmbunătățirea condițiilor din centrele de excelență.
În județul Dolj există un centru de excelență în cadrul Colegiului Național „Carol I“. Managerul colegiului, Cristian Stăiculescu, spune că va face toate demersurile necesare pentru a intra în acest proiect: „Am văzut că s-au publicat criteriile de selecție a unităților liceale pentru centre de excelență în tehnologia informației. Urmează să vedem ce avem de făcut pentru a intra în competiție. Am avut olimpici și la nivelul unității școlare și am și un cadru didactic care pregătește elevi pentru lotul național. Sperăm să fim selectați“. Totodată, cei mai mulți elevi cu performanțe naționale, dar și internaționale la informatică sunt și la Colegiul Național „Frații Buzești“ din Craiova. După selecția făcută de inspectoratul școlar va urma selecția națională, în urma căreia vor fi selectate încă 13 centre la nivel național, din regiunile mai puțin dezvoltate, care obțin cele mai bune punctaje și respectă principiul conform căruia în fiecare județ nu pot fi mai mult de două centre.