6.5 C
Craiova
sâmbătă, 30 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăEducatieCum s-ar putea schimba programul liceenilor

Cum s-ar putea schimba programul liceenilor

Ministerul Educației Naționale a pus în dezbatere publică noile planuri-cadru pentru liceu (Foto: arhiva GdS)

Ministerul Educației Naționale a pus în dezbatere publică planurile-cadru pentru liceele teoretice. Vor avea loc astfel schimbări la specializările filologie, științe sociale, matematică-informatică, dar și la științe ale naturii. Conform celor trei variante puse în dezbatere publică va scădea numărul de ore la tehnologia informației, la fizică, dar și la prima sau la cea de a doua limbă străină. În schimb, se introduc discipline noi, cum ar fi științe, consiliere și orientare, educație antreprenorială.

După ce a schimbat planurile-cadru pentru gimnaziu, pe care funcționează elevii care sunt în prezent în clasa a V-a, Ministerul Educației a pus în dezbatere și planurile-cadru pentru liceele teoretice. De această dată sunt trei variante pentru clasele a IX-a și a X-a și alte trei variante pentru clasele a XI-a și a XII-a. Modificările sunt propuse doar pentru specializările teoretice.

Ce modificări apar în primii doi ani la liceenii de la uman

La profilul uman, în primii doi ani de liceu se adaugă ore la limba latină și la disciplinele socio-umane și pentru educație fizică și sport, dar scade numărul orelor de tehnologia informației și cele pentru studiul unei limbi străine. Propunerile diferă de la o variantă la alta. Astfel, în prima variantă, la filologie și științe sociale clasele a IX-a și a X-a la limba latină sunt prevăzute două ore în loc de una, de asemenea o oră în plus apare și în clasa a IX-a la discipline socio-umane, iar la clasa a X-a sunt prevăzute două ore. Se reduce, în schimb, disciplina tehnologia informației și a comunicațiilor cu o oră.
În varianta a doua la același profil se reduce o oră de la prima limbă modernă atât la clasa a IX-a, cât și la clasa a X-a, o oră de fizică fiind anterior două, și o oră de la tehnologia comunicațiilor și informaticii.
În cea de a treia variantă, limba latină apare opțional cu una – două ore, și apare posibilitatea de a crește numărul opționalelor la limba română și la limba a doua de studiu. De asemenea, apare posibilitatea de a include minimum una și maximum două opționale la matematică și științe ale naturii, arie în care sunt incluse și disciplinele fizică, chimie și biologie pentru care în planurile-cadru actuale nu există această posibilitate. La educație fizică și sport, propunerea este de două ore în loc de una în trunchiul comun. Pe noile variante, orarul elevilor ar crește la 31 de ore, în loc de 29, cât sunt în prezent.

Orele de fizică și limbi străine, propuse pentru reducere la profilul real

La profilul real, în primii doi ani de liceu la prima variantă nu sunt mari modificări. La clasa a X-a, în loc de două ore de educație fizică și sport este una, și se adaugă câte o oră de informatică atât la clasa a IX-a, cât și la a X-a. Modificările mai mari apar la cea de a doua variantă: dispare o oră de la prima limbă modernă studiată, o oră de fizică și o oră de la tehnologia informației și a comunicațiilor. În ultima variantă se lasă la inițiativa școlilor adăugarea unui număr mai mare de ore la disciplinele specifice specializărilor. De exemplu, se reduce numărul orelor din trunchiul comun (obligatoriu) la matematică și științe, dar se pot adăuga între una – două ore la fiecare disciplină la curriculum diferențiat.

În ultimii doi ani de liceu cresc orele specifice specializărilor

Variante noi sunt și pentru ultimii doi ani de liceu. Acestea diferă în funcție de specializare. La științe sociale, principala modificare este că tehnologia informației rămâne cu o oră în loc de două în toate variantele. La celelalte discipline sunt variații. În prima variantă se introduce o oră de științe la clasa a XI-a și două ore în plus la curriculum diferențiat la om și societate, din care unul pentru istorie și altul pentru geografie, astfel încât să studieze câte două ore pe săptămână.
În varianta a doua se renunță la o oră pentru a doua limbă străină, dar se include o oră obligatorie de matematică și una de științe.
În ultima variantă, la științe sociale se introduce o oră de limba latină în curriculum diferențiat, o oră de științe în trunchiul comun.

Matematică-informatică, fără ore din a doua limbă străină

Pentru specializarea matematică-informatică, la prima variantă se introduce educație plastică și consiliere și orientare. În a doua variantă, a doua limbă străină studiată rămâne cu o oră în trunchiul comun în loc de două ore, pentru ca în ultima variantă să nu mai apară deloc. De altfel, în varianta a treia se reduce și numărul orelor de fizică. În schimb, aceasta propune trei ore de matematică în loc de două. În această variantă se propune să crească numărul orelor de educație fizică și sport, vor fi două ore în trunchiul comun cu posibilitate de a mai adăuga o oră la decizia școlii.
Și la științele naturii apar modificări. Astfel, pentru matematică se propune o oră în plus în curriculum diferențiat, fiind în total patru ore și o oră în plus și la chimie realizându-se trei în loc de două, cât sunt în prezent. Se adaugă arte, dar reduce tehnologia informației, fiind o oră în loc de două în curriculum diferențiat. În cea de a doua variantă, a doua limbă străină dacă are două ore va avea o singură oră în trunchiul comun, la matematică, și elevii pot avea în orar cinci ore pe săptămână. De altfel, cresc orele și la fizică, chimie, biologie prin curriculum diferențiat. Propunerile vor fi dezbătute în perioada următoare cu profesorii, părinții, elevii, dar și cu sindicatele. Reprezentanții federațiilor sindicale spun că este posibil să nu se adopte în final nici una dintre variante, așa cum s-a întâmplat la gimnaziu. „În cele din urmă, la gimnaziu, după lungi dezbateri, s-a ajuns la o formulă care prelua câte ceva din fiecare variantă. Noi vom urmări însă să nu se reducă catedrele de fizică, de limbi străine“, a precizat Constantin Lungulescu, președintele sindicatului „Spiru Haret“ Dolj.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS